شماره ۱۶۶۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ فروردين
صفحه را ببند
فصل نهم «کانال پشت‌پرده»
روایت ویلیام برنز از نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در فصل نهم کتاب خاطرات خود روایتی کوتاه از محتوای نامه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرده است.
«ویلیام برنز»، دیپلمات سابق آمریکایی در فصل نهم کتاب خاطرات خود که به نام «کانال پشت پرده؛ تاریخچه دیپلماسی آمریکا و استدلالی برای احیای آن» منتشر شده است، می‌گوید که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در نامه خود به رهبر انقلاب اسلامی، آمادگی خود را برای گفت‌وگوهای مستقیم با جمهوری اسلامی ایران ابراز داشته بود.
او در این‌باره می‌نویسد: «در اوایل ماه می، رئیس‌جمهوری [اوباما] نامه‌ای بلند و محرمانه برای آیت‌الله خامنه‌ای فرستاد. این نامه تلاش داشت تا ظرافت زیادی به خرج دهد. پیام این نامه باید واضح می‌بود، اما باید به شکلی نوشته می‌شد که در صورت درز‌کردن به بیرون، خیلی بحث‌برانگیز نباشد.»
در ادامه نوشتار برنز می‌خوانیم: «در نامه، اوباما بر کلیت پیام نوروزی خود تأکید کرد. او بر عزم راسخ خود مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و حمایتش از موضع 1+۵ مبنی بر این‌که ایران از یک برنامه هسته‌ای غیر نظامی برخوردار باشد، تصریح کرد. او همچنین تصریح کرد که سیاست دولت او پیگیری تغییر رژیم در ایران نیست و به آمادگی خود برای گفت‌وگوهای مستقیم اشاره کرد.»
برنز در ادامه ضمن ارایه روایت خود از پاسخ رهبر انقلاب به نامه اوباما تصریح می‌کند: «با این‌که رهبر عالی ایران پاسخ مشخصی به پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای گفت‌وگوی مستقیم نمی‌داد، اما پاسخ وی بر اساس استانداردهای ادبیات انقلابی خیلی تند نبود. چندی بعد رئیس‌جمهوری اوباما در نامه‌ای کوتاه پیشنهاد ایجاد یک کانال گفت‌وگوی دوجانبه مشخص را می‌داد و در آن من و «پونیت تالوار» از شورای امنیت ملی به‌عنوان نمایندگان او معرفی شده بودیم.» در ادامه برنز تصریح می‌کند که این روند پس از انتخابات ۸۸ متوقف شد.


تعداد بازدید :  222