شماره ۱۶۶۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ فروردين
صفحه را ببند
چهار دهه قطع رابطه

«بسم الله الرحمن الرحیم. ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین آمریکا و ایران را دریافت کردم. اگر کار‌تر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است همین قطع رابطه است... ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید دولت آمریکا از ایران است...» 39‌سال پیش در چنین روزی، برابر 20 فروردین 1359 خورشیدی، یک روز پس از اعلام قطع رابطه سیاسی آمریکا با ایران که توسط جیمی کارتر رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام شد، امام خمینی (ره) با صدور بیانیه‌ای که بخشی از آن در ابتدای این متن آمد، از این تصمیم واشینگتن استقبال کرد. تصمیم آمریکا به قطع رابطه با ایران پنج ماه پس از تسخیر سفارت این کشور در تهران به دست دانشجویان پیرو خط امام اتخاذ شد که همین نشان می‌داد دولت وقت آمریکا امید خود را برای مصالحه با نظام انقلابی مستقر در تهران از دست داده است.
سرنوشت عهدنامه مودت
در فروردین‌ سال 98 خورشیدی درحالی به سالگرد قطع رابطه ایران و آمریکا رسیدیم که روابط بین دو کشور در بدترین وضع خود طی سال‌های اخیر قرار دارد. اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و فشار واشینگتن به کشورهای مختلف برای به صفر رساندن واردات نفت خود از ایران، هیچ چشم‌انداز مثبتی را برای بهبود روابط حداقل در آینده نزدیک یا به عبارت بهتر تا زمان حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید پیش چشم نمی‌نما‌یاند. احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی دولت آمریکا را هم شاید بتوان به گالن بنزینی تشبیه کرد که روی آتش این روابط ملتهب قرار است ریخته شود. فردا یعنی 21 فروردین 98 نیز دادگاه لاهه شاهد دفاع ایران از دادخواست خود با موضوع اقدام غیرقانونی آمریکا در نقض عهدنامه مودت خواهد بود و باید دید تهدید مایک پمپئو وزیر امورخارجه ایالات متحده مبنی بر خروج آمریکا از عهدنامه مودت نهایتا عملی خواهد شد یا خیر؛ عهدنامه‌ای که حتی در بدترین روزهای روابط بین دو کشور یعنی تسخیر سفارتخانه آمریکا در تهران، هدف قرار دادن ایرباس ایران از سوی ناو آمریکایی و همچنین حمله به سکوهای نفتی ایران در خلیج‌فارس هم کسی به فکر فسخ آن نیفتاده بود.
از رونالد تا دونالد
از مهلت 36 ساعته جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به دیپلمات‌های ایرانی برای ترک آمریکا در 19 فروردین 1358 تا امروز که احتمال می‌رود واشینگتن یک نهاد رسمی نظامی و قانونی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، روابط جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فرازونشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. برخی از دوره حضور رونالد ریگان در کاخ سفید (مقارن با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) با عنوان بدترین و از دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما (مقارن با امضای برجام) با عنوان بهترین ایام در طول دوران قطع رابطه بین دو کشور یاد می‌کنند. باید منتظر ماند و دید تاریخ از دوره زمامداری دونالد ترامپ در کاخ سفید و برای توصیف روابط ایران و آمریکا در طول این دوره از چه صفت و اصطلاحی
 بهره خواهد برد.


تعداد بازدید :  248