شماره ۱۶۶۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ فروردين
صفحه را ببند
استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در ‌سال 97 خودی نشان دادند
دوستانی برای شهرگردی

مهرنوش گرکانی| استارتاپ‌های ایرانی هم مانند سایر نقاط دنیا به پیشرفت فکر می‌کنند و در تلاشند تا خود را به آنها برسانند. از زمانی که استارتاپ‌ها در کشور‌های دیگر موفقیت بالایی به دست آوردند، ایده راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و فناورانه در ذهن جوانان ایرانی هم جرقه زد. دلیل موفقیت استارتاپ‌های بزرگ در دنیا این است که این شرکت‌ها از یک پروسه درست و برنامه‌ریزی شده در کار خود استفاده کردند.
اگر استارتاپ‌های نوپا بتوانند با تلاش و برنامه حساب شده راه خود را ادامه دهند احتمال موفقیت آنها بسیار بالاست. در ابتدا هزینه‌هایی که برای این شرکت‌های نوپا می‌شود بیشتر از درآمد آنهاست، زیرا بیشتر تمرکز خود را بر توسعه دادن ایده و بازاریابی آن می‌گذارند.
پس از گذشت زمان و هنگامی که استارتاپ به یک جایی رسید، سرمایه‌گذاران برای دادن سرمایه خود وارد میدان می‌شوند سپس استارتاپ ها می‌توانند با استفاده از این بودجه ایده خود را رشد دهند و به درآمد قابل توجهی
 دست یابند. در سال 97 هم بعضی از استارتاپ‌های ایرانی تلاش کردند تا خودی نشان بدهند و در این کار هم موفق بوده‌اند.

پیاده
پیاده یکی از اپلیکیشن‌هایی است که در طول ‌سال 97 توانست مخاطبان زیادی را در شهر تهران به دست آورد. پیاده بهترین پیشنهادها را برای تفریح و وقت‌گذرانی در شهر می‌دهد. در اپ پیاده می‌توانید یکی از پیشنهادهای شهرگردی، شکم‌گردی، طبیعت‌گردی و فرهنگ و هنرگردی را انتخلاب کنید و طبق برنامه پیش بروید. اپ پیاده در ‌سال 94 با هدف ایجاد رابطه‌ای مثبت بین شهر و شهروند، فعالیتش را روی اینستاگرام شروع کرد. این اپ در ‌سال 95 نسخه اول را منتشر و به راه‌های راستی‌آزمایی و درآمدزایی فکر کرد و در‌ سال 96 نسخه دوم اپ را منتشر و ورودش را به عرصه‌ استارتاپی آغاز کرد و نخستین دوره جذب سرمایه تکمیل شد. در ‌سال 97 اپ پیاده مخاطبانش را پیدا کرده بود، تعداد همکارانش به 45 نفر رسید و روی بهبود زیرساخت‌های اجرایی، شناخت بیشتر بازار و ساخت نسخه‌ ۳ متمرکز شد و تمام تلاش‌هایش در تمام این سال‌ها باعث شد تا اپلیکیشن پیاده در ‌سال 97 به یکی از بهترین اپ‌ها و استارتاپ‌های ایرانی تبدیل شود و تعداد کاربرانش و راضی بودن آنها هر روز بیشتر از پیش شود.
پیاده‌ای‌ها در توضیح اپلیکیشن‌شان نوشته‌اند: «پیاده یک بستر جامع برای ارایه پیشنهاد‌های متنوع برای تفریح کردن در شهر است. ما با استفاده از تکنولوژی‌ سعی داریم بهترین پیشنهادها را در کمترین زمان به مخاطبان‌مان برسانیم تا زمینه‌ای برای پیوند شهر و شهروند ایجاد کنیم. شهر مثل هر آدم یا پدیده‌‌ دیگری، یک گذشته‌ای داشته، در حال زندگی می‌کند و به آینده چشم‌ دوخته؛ پیاده هر سه‌ زمان را زیر نظر دارد و همگام با سرعت شهر پیش می‌رود. چیزی که تهران کم ندارد، اتفاق و رویداد و برنامه‌ است.» و شعارشان (دوستی برای تفریح در شهر) است.
تقریبا هر کاری که در شهر داشته باشید را می‌توانید با کمک پیاده انجام دهید. مثلا اگر می‌‌خواهید بدانید چه نمایشگاه‌های هنری یا تئاترهایی در شهر وجود دارند و یک روز هنری برای خودتان بسازید. یا مثلا به دنبال خرید هستید و می‌خواهید بدانید چه مراکز خریدی باز هستند و چه چیزهایی را می‌توانید از کدام‌شان راحت‌تر پیدا کنید، با پیاده می‌توانید به خرید بروید و از راهنمایی‌هایش حین خرید استفاده کنید.

نشان
اپلیکیشن نشان (نقشه و مسیریاب) یکی از برنامه‌های بسیار جذاب و کاربردی برای کاربران ایرانی است که به آنها کمک می‌کند به‌راحتی برای دسترسی به آدرس و نقاط مختلف کشور از آن بهره‌مند شوند. این اپلیکیشن که توسط برنامه‌نویسان ایرانی تولید شده، به نظر می‌رسد وضع بهتری نسبت به سایر اپ‌های مشابه دارد و در صورت پشتیبانی مناسب، امکان شهرت بیشتری خواهد داشت. البته که «نشان» بد هم عمل نکرده و فیلتر شدن Waze در مدت‌زمان کوتاهی در ایران هم راه را برای «نشان» باز کرد.
به‌طور کلی طراحان اپلیکیشن «نشان» بشدت به مسأله علاقه‌مندی ایرانی‌ها به ویز توجه داشتند و کمتر کسی است که تجربه کار عملی با این اپ داشته باشد و شباهتش با ویز را انکار کند. همچنین بعضی از امکانات جذاب ویز مانند گزارش ترافیک و… در «نشان» قرار داده شده است.علاوه بر تمام اینها، «نشان» توانست خودی نشان دهد و در ‌سال 97 یکی از اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌های موفق ایرانی بوده است. حتی بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بعد از فیلتر شدن ویز سراغ «نشان» رفتند، گرچه اوایل «نشان» هنوز نمی‌توانست نیازهای آنها را برطرف کند، اما پیشرفت کرد و دیگر حتی با رفع فیلتر ویز بسیاری از کاربران «نشان» به استفاده از این اپ ادامه دادند و از آن راضی هستند. نخستین موضوع در بررسی این اپلیکیشن کاربردی نقشه و مسیریاب ایرانی، رابط کاربری ساده آن است که عملا هر آن‌چیزی که کاربر به آن نیاز دارد، در اختیار او می‌گذارد و از پیچیدگی‌های معمول در سایر اپ‌ها خبری نیست. کاربر در نخستین نگاه به «نشان» قادر به انتخاب مسیر است و تمامی اماکن خدماتی، تفریحی و عمومی در دسترس او قرار می‌گیرد که با آیکون‌های اختصاصی نمایش داده شده‌اند.
از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر در اپ نقشه و مسیریاب «نشان» می‌توان به سخنگوی فارسی آن اشاره کرد که طبق بررسی‌های انجام‌شده بسیار روان است و شاید نمونه مشابه آن را می‌توان در نقشه شهرداری تهران یافت که راننده را از تماشای صفحه موبایل بی‌نیاز می‌کند و قطعا تأثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات خواهد داشت.
از دیگر ویژگی‌های موجود در این برنامه مسیریابی، می‌توان به امکان جست‌وجوی صوتی آدرس‌های دلخواه کاربر اشاره کرد. شما در صورت ادای درست کلمات و نام اماکن مختلف، نیازی به تایپ نام اماکن نخواهید داشت و به‌سرعت به مکان دلخواه خواهید رسید و در صورت نیاز، عملیات مسیریابی نیز آغاز می‌شود.
از دیگر قابلیت‌های موجود در اپ «نشان» امکان مشاهده اماکن پرکاربرد عمومی در اطراف کاربر است. به معنای دیگر، شما در «نشان» به همه اماکن عمومی مانند پمپ بنزین، سرویس بهداشتی، سینما، پارک و… دسترسی دارید و در صورت نیاز می‌توانید با انتخاب مسیریابی مستقیم به آنها، بدون مشکل به این اماکن مراجعه کنید.
البته اپلیکیشن «نشان» مدعی کامل‌بودن نیست و کاربران می‌توانند در صورت مشاهده اشکال و ایراد در جزییات ارایه‌شده از معابر مختلف، آن را گزارش کنند و در تکمیل شدن نشان سهیم باشند. همچنین اگر جزو رانندگانی هستید که به دلیل ندیدن دوربین‌های کنترل سرعت جریمه می‌شوید، به‌راحتی با استفاده از «نشان» می‌توانید متوجه آنها شوید و از جریمه‌های چند ده‌هزار تومانی جلوگیری کنید!

فلایتیو
زیرساخت‌های فلایتیو در سال 94 بال و پر گرفت و درنهایت در بهمن ماه همان سال نسخه اولیه فلایتیو راه‌اندازی شد. فلایتیو در ابتدا سایت فروش بلیت هواپیما بود اما کم‌کم گسترش پیدا کرد. در سال‌های 95 و 96 فلایتیو چراغ خاموش حرکت می‌کرد اما حالا به عنوان نخستین سایت فروش بلیت هواپیما است. به نظر می‌رسد فلایتیو در سال 97 تلاش بسیاری کرده و توانسته موفق هم باشد. حالا آنها را می‌توان یکی از مراجع رزرو بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و هتل دانست. فلایتیویی‌ها امیدوارند بزرگترین سامانه خرید و رزرو آنلاین بلیت هواپیما، قطار و هتل در ایران و خاورمیانه باشند و در معرفی خود نوشته‌‌اند: «این هدف چندان دور از ذهن و دست‌نیافتنی نیست، مجموعه همکاران فلایتیو و مشتریان این قابلیت را دارند که فلایتیو را در مدت زمانی کمتر از آن‌چه انتظار می‌رود به این هدف برسانند. فلایتیو می‌خواهد مرجع کاملی برای راهنمای سفر و هر آن‌چه که مربوط به سفر می‌شود، باشد. همکاران فعال در بخش تولید محتوا این فرآیند را به‌سرعت به سرانجام خواهند رساند؛ به گونه‌ای که تمام نیازهای کلیدی کاربران سامانه را برای دانستنی‌های سفر پاسخگو باشند.»در جامعه امروز ایران دسترسی گسترده و آسان به اینترنت هر روز بیش از پیش قوت می‌گیرد؛ به طوری که ارایه خدمات آنلاین و فروش کالای آنلاین یکی از مهمترین عرصه‌های تجارت در ایران را تشکیل داده است. در تمام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه جهان، سامانه خرید و رزرو آنلاین بلیت هواپیما و قطار مدت‌هاست که وجود دارد؛ اکنون نیز زمان ورود ایران به این عرصه فرا رسیده است، چرا که استفاده گسترده از اینترنت افراد جامعه را به سوی خرید آنلاین و استفاده از خدمات آنلاین سوق داده است. گر چه زودتر از فلایتیو استارتاپ‌های دیگری هم دست به این کار زدند و می‌توان به عنوان مثال از زورق به عنوان یکی از اولین‌ها یاد کرد اما فلایتیو توانسته در مدت کوتاه خودی نشان دهد و مقدار قابل توجهی از بازار را در دست خود بگیرد.
فلایتیو با تمام ایرلاین‌های داخلی و خارجی طرف قرارداد است، دارای تیم پشتیبانی 24 ساعته قوی است که می‌توانند در هر زمانی سوالات مشتریان و خریداران را پاسخگو باشند و آنها را راهنمایی کنند. در فلایتیو می‌توان تمام پروازها و مسیرهای داخلی و خارجی را با قیمت‌های دقیق و ایرلاین‌های طرف قرارداد مشاهده کرد و پس از بررسی بلیت مورد نظر را رزرو یا خرید کرد. همچنین در فلایتیو می‌توان جاذبه‌های هیجان‌انگیز و جالب گردشگری کشورها و شهرهای مختلف دنیا را دید.

بیدود
اپ بیدود یا درواقع شرکت پاک چرخ ایرانیان که در ‌سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، توانست در‌ سال 97 پیشرفت بسیار چشمگیری داشته باشد. گرچه از آن‌چه خودشان تصور می‌کردند، هنوز عقب هستند، اما به نظر می‌رسد کاری که آنها شروع کرده‌اند زمان زیادی لازم دارد تا همه‌گیر شود. «بیدود» نخستین استارتاپ ایرانی دوچرخه اشتراکی در ایران است. این استارتاپ‌ سال ۲۰۱۴ در کشور چین افتتاح شده و شروع به کار کرده و پس از موفقیت و استقبال مردم حالا می‌خواهد در ایران پیاده‌سازی شود.
دوچرخه‌های «بیدود» از نظر ظاهر و رنگ شبیه به دوچرخه‌های «Mobile»  هستند و البته با دوچرخه‌های شرکت‌های دیگر هم تشابهاتی دارند.
در سرویس دوچرخه کرایه «بیدود» نباید دوچرخه‌ها را از مکان‌های مشخصی کرایه کرد و دوباره به آن مکان‌ها تحویل داد. این دوچرخه‌ها از یک قفل هوشمند استفاده می‌کنند که فقط با اپلیکیشن باز می‌شود و استفاده‌کننده می‌تواند دوچرخه را از هر کجای شهر یافته، سوار شده و در محل دیگری پارک کرده و دنبال کار خود برود.
البته که این طرح بیدود خیلی جوابگو نبود و بیدودی‌ها تصمیم گرفتند از اواخر‌ سال 97 ایستگاه‌های دوچرخه‌های بیدود را در سطح شهر تهران راه‌اندازی کنند. همین کار هم باعث شد تا مردم بیشتر با بیدود آشنا شوند و در تعطیلات نوروز دوچرخه‌های بیدود مورد استقبال مردم قرار گرفتند. البته که هنوز هم می‌توان این دوچرخه‌ها را در سطح شهر رها کرد تا نفر بعدی از آن استفاده کند و گاهی هم مسئولان بیدود دوچرخه‌هایی که در سطح شهر رها شده‌اند و مدتی از آنها استفاده نشده را به ایستگاه‌ها بازمی‌گردانند.
اپلیکیشن بیدود فقط برای بازکردن قفل دوچرخه نیست و اطلاعات مفیدی مانند زمان اجاره‌گیری، مسافت طی‌شده، میزان کالری مصرف‌شده مسافر و میزان کربن اکسیدی که به‌خاطر استفاده‌نکردن از خودرو در هوا انتشار پیدا نمی‌کند را محاسبه می‌کند و به راکب نشان می‌دهد.
استارتاپ «بیدود» می‌گوید هزینه استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بسیار پایین و در حد همان هزینه استفاده از اتوبوس یا تاکسی در سفرهای درون‌شهری است، حتی در سفرهای کوتاه مقرون‌به‌صرفه‌تر از تاکسی خواهد بود.
یکی دیگر از فعالیت‌های مهم بیدود راه‌اندازی نسخه IOS اپلیکیشن در نیمه دوم‌ سال 97 بود. اپ بیدود فعالیتش را ابتدا با نسخه اندروید شروع کرد و پس از حدود یک‌سال توانست نسخه IOS را هم در اختیار کاربرانش قرار دهد.


تعداد بازدید :  324