شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
لیگ‌برتر در آستانه ثبت یک رکورد
14 هفته بدون مربی اخراجی

شهروند| اگر تا پایان بازی‌های این هفته لیگ‌برتر، مدیران باشگاه‌ها، دندان گذاشته‌ شده روی جگر خود را حفظ کنند، رکورد عدم‌تغییر سرمربی از ابتدای فصل شکسته می‌شود! به عبارت بهتر از‌ سال 1996 سابقه نداشته یک فصل از آغاز تا مقطع فعلی (هفته چهاردهم) حتی یک مربی اخراجی نداشته باشد و اگر در پایان بازی‌های هفته جاری در روز دوشنبه، کماکان مربیان 20تیم لیگ برتر در سمت فعلی خود باقی بمانند، یک رکورد جدید از‌ سال 1996 تا به حال شکسته می‌شود. فعلا رکورد اصلی در اختیار فصل 1993-1992 است؛ جایی که از ابتدای فصل تا 15 فوریه 1993 (زمان اخراج پورترفیلد از چلسی) هیچ‌یک از مربیان لیگ‌برتر اخراج نشدند؛ البته شاید هم در پایان آخرین بازی هفته در روز دوشنبه، این فرضیه شکل نگیرد چون خیلی از مربیان بابت رقم‌زدن نتایج ضعیف برای تیمشان در خطر اخراج   هستند.
ثبات
وقتی بحث ثبات در بین مربیان پیش می‌آید، همه یاد منچستریونایتد می‌افتند؛ تیمی که همه تاریخ لیگ برتر را با 3 مربی (سرآلکس فرگوسن، دیوید مویس و لوئیس فن‌گال) پشت‌سر گذاشته است. لیورپول هم در این سال‌ها چنین مربیانی داشته است؛ ری اونز، ژرار هولیه (این 2زمانی به‌طور مشترک هم سرمربی بودند)، رافا بنیتس، روی ‌هاجسون، کنی دالگلیش و حالا راجرز. آرسنال فقط 3 مربی داشته؛ جورج گراهام، بروس راچ و آرسن ونگر. چلسی اما مربیان بسیاری روی نیمکتش دیده؛ از گلن ‌هادل مربی - بازیکن گرفته تا شوآف‌های دوران آبراموویچ و رکوردشکنی در تعویض مربیان. منچسترسیتی در سال‌های اخیر در راه چلسی قدم گذاشته است. تیمی که زمانی «جو رویل» را اخراج کرد، حالا مانچینی را هم در حد مربیگری خود نمی‌داند و اگر پیگرینی در 3‌سال آینده تیمش را قهرمان اروپا نکند، بعید به نظر می‌رسد در سمت خود باقی بماند.
تأثیر   مدیران
معمولا در اشاره به نام مربی در فوتبال انگلیس از کلمه «باس» به معنای رئیس استفاده می‌شود؛ آنچه عامدانه به شغل مربی در فوتبال جزیره، تشخص داده است؛ هرچند گاه مدیرانی هم قداست مربی را زیرسوال برده‌اند. مثلا رئیس وقت تیم بلکپول در دهه 80، وقتی به زندان افتاد از پشت میله‌ها  براساس شنیده‌ها حکم اخراج مربی البته ضعیف تیم خود را صادر کرد و از این نظر به یک مورد استثنایی در تاریخ فوتبال تبدیل شد!


تعداد بازدید :  316