شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
در ستایش داوطلبی بدون بوق و کرنای شرکت‌ها و کارخانجات!

سعید اصغرزاده

هفته آشنایی و آشتی ما با کار داوطلبانه است تحت عنوان «هفته بزرگداشت داوطلبان»! و پیش خود می‌گویم بي‌اصلاح تفکر، توصیه این امور، راه به جایی نمی‌برد و با این همه چگونه می‌توان آن را پاس داشت.... و خبری را خواندم که بارقه‌ای از امید در دلم نشاند. و خبر یا داستان داوطلبانه‌ام این بود:... سیدمحمد موسوی، رئیس هیأت‌مدیره کانون معلولین توانا و مدیرعامل گروه بهداشتی فیروز تاکنون بیش از ۳۰۰ شغل پایدار برای معلولان ایجاد کرده است. شرکت گروه بهداشتی فیروز به‌عنوان اولین واحد تولیدی -صنعتی کشور است که بیش از ۹۰‌درصد از جایگاه‌های شغلی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص داده است. مدیرعامل این کارخانه معتقد است که نگرش ناصحیح جامعه به محدودیت جسمی معلولان باید تغییر کند چراکه آنان بر این باورند که معلولیت ناتوانی و محرومیت نیست. «توانا» به منظور حفظ عزت و کرامت انسانی معلولان، درخواست هرگونه کمک بلاعوض را ممنوع کرده تا معلولان با تکیه بر توانایی و همت خویش بتوانند در جهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خود گام‌های بلندی بردارند و این کانون برای نخستین‌بار در کشور موسسه‌ای را ایجاد و سرپرستی می‌کند که در آن معلولیت ابزاری برای جلب ترحم و برانگیختن عواطف پاک و انسان‌دوستانه مردمان نیست...
پیش خود می‌گویم کم نیستند لابد آنهایی که این تفکر را دارند و داوطلبانه بي‌آن‌که کسی اجبارشان کند، دل به دریا می‌زنند و اموری را اصلاح می‌کنند و در بوق و کرنا هم نمی‌کنند و... بله! این فعالیت‌ها بسیار است. لیستی دیدم از فعالیت برخی مراکز و شرکت‌ها در روز کار داوطلبانه‌ سال گذشته. حیفم آمد که در هفته بزرگداشت داوطلبی به آن لیست با هم نگاهی نیندازیم، کارهای کوچکی انجام داده‌اند اما به باور من همین اندک هم، انجامش کار بزرگی است و درخور ستایش! خواندنش شاید به شما خواننده عزیز هم انگیزه بدهد و هم سوژه، چه در جایگاه فردی و خانوادگی‌تان و چه در جایگاه اجتماعی و اقتصادی‌تان. من و شما نیازمند اصلاح تفکرمان هستیم و بهتر است با هم تعارف نداشته باشیم.... و اما لیست مذکور:
توزیع کتاب به نفع موسسه خیریه مهرآفرین توسط شرکت مبین نت
رنگ‌آمیزی مدرسه افغانی جویندگان راه دانش توسط شرکت آموزش کامپیوتر سماتک
کارگاه نقاشی برای کودکان محله امامزاده عبدالله، توسط تدبیرگان افق پادرا
کارگاه خوداشتغالی برای انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان توسط شرکت پیشگامان تجارت موفق
برگزاری کارگاه پول توجیبی شرکت بین‌المللی رویای سرمد برای مدرسه بوعلی سینا
مرتب کردن کتابخانه بنیاد امید مهر توسط کارکنان شرکت رهاورد پژوهش ارتباطات
استدلر و تیم داوطلبان فردی
آموزش پیانو به مددجویان بنیاد امید مهر توسط شرکت توگا
کارگاه‌های آموزش مبانی ICDL و کارگاه پرسنال برندینگ برای دانشجویان موسسه محاد، توسط شرکت چارگون
برگزاری جشن تولد برای کودکان بدسرپرست مرکز خیریه شریف توسط کارکنان شرکت توربین‌سازی مپنا، توگا
کاشت و گل و گیاه در باغچه‌های مدرسه آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در اسلامشهر توسط شرکت یونیلیور
برگزاری کارگاه حفاظت از بهداشت دهان و دندان خانه کودک پویش توسط مرکز دندانپزشکی امام‌خمینی
موسسه خیریه مدداندیشان جوان: ۱۷ نفر نیروی داوطلب
مرمت و برق‌کشی منزل یک مددجو تبنیاد مهرآوران توسط شرکت پاوران تیراژه
بازدید انجمن زنان مدیر کارآفرین از بنیاد امیدمهر
طراحی سازه کمک‌درمانی برای موسسه رعد
برگزاری جشنواره توسط شرکت تتراپک با همکاری سمن طرح سرزمین
برگزاری کارگاه توسط شرکت مسافرتی زورق برای بچه‌های یک مدرسه
فرستادن اضافه غذای سلف دانشگاه برای سمن طلوع بي‌نشان‌ها
می‌دانم و امیدوارم بدانید که برنامه‌های داوطلبی نتایج مثبت بسیاری را برای شرکت‌ها، کارکنان آنها و سازمان‌های مردم‌نهاد به بار می‌آورد. شرکت‌ها نه‌تنها شبکه ارتباطی خود را از این طریق گسترش می‌دهند، بلکه کارکنان خود را در فرآیندهای شرکت بیشتر دخالت می‌دهند و درگیر می‌کنند. درعین‌حال کارکنان هم با انگیزه بیشتری به تقویت مهارت‌ها و تخصص‌های خود می‌پردازند. افزایش انگیزه به افزایش وفاداری سازمانی نیز منجر می‌شود و افزایش وفاداری، بهره‌وری و رضایت شغلی را تقویت می‌کند. جامعه نیز از کارهای داوطلبانه بهره می‌برد و مشکلات و مسائل اجتماعی با شیوه‌های نوین و خلاقانه برطرف می‌شوند. در نتیجه جوامع نیز به کار شرکت‌ها علاقه‌مند شده و نوعی ارتباط همدلانه متقابل میان آنها شکل می‌گیرد. درواقع هرچه کارکنان نسبت به چالش‌های اجتماعی آگاه‌تر شوند، ریسک اخلاقی و عملیاتی شرکت کاهش می‌یابد.
این حکایت همچنان باقی است. فردا خبرهای خوب‌تر و ایده‌های بکرتری را با هم مرور می‌کنیم! لابد!

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناصر |
مخالف 0 - 0 موافق
سلام خسته نباشی کاش ما هم مثل بعضی ها اونقدر امکانات داشتیم تا این لیست تو هر کوی و برزن بولدش میکردیم بیلبورد و .....

تعداد بازدید :  273