شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
سخنگوی سپاه:
برنامه‌ای برای انتشار عکس‌های سردار سلیمانی نداشتیم

انتشار تصاویری از سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در جبهه‌های نبرد علیه داعش در عراق باعث انتشار گزارش‌هایی در برخی از رسانه‌های خارجی شده است؛ رسانه‌هایی که می‌گویند این عکس‌ها نشان می‌دهد ایران به‌رغم ادعایش در عراق حضور نظامی دارد. سردار رمضان شریف در گفت‌وگو با «شهروند» این ادعا را به شدت رد کرده و می‌گوید حضور حاج‌قاسم تنها در راستای توانمندسازی مسلمانان این مناطق است.
فکر می‌کنم سپاه پاسداران حداقل در داخل کشور بازتاب‌های خوبی از انتشار گسترده عکس‌های سردار سلیمانی گرفت. پیش از این درباره انتشار عکس‌ها برنامه‌ریزی کرده بودید؟
تا جایی که من می‌دانم هیچ برنامه سازمان‌یافته‌ای برای انتشار عکس‌های ایشان وجود نداشت و هنوز هم ندارد. اما باید به خاطر داشته باشیم که این روزها هر کسی یک گوشی تلفن‌همراه در دست دارد و می‌تواند به وسیله آن عکس بگیرد. در عراق و سوریه هم همین‌طور است ضمن این‌که افراد زیادی در این دو جبهه به شخصیت سردار سلیمانی علاقه دارند و افتخار می‌کنند که با حاج‌قاسم عکس داشته باشند. اما به‌هرحال این موضوع سازمان‌یافته نبوده است.
به‌عنوان یک خبرنگار می‌دانم نزدیک شدن به ایشان و گرفتن عکس و حتی مصاحبه از سردار سلیمانی کار بسیار سختی است اما ظاهراً در خارج از کشور این سخت‌گیری‌ها در مورد ایشان کمتر بوده است.
این‌طور نیست به‌هرحال سردار سلیمانی در خارج نیز برنامه خبری رسمی با خبرنگاران نداشته و مصاحبه‌ای نکرده است که عکس‌های آن منتشر شود. این عکس‌ها مربوط به حضور ایشان در جبهه‌های مختلف است و کسانی هم که عکس گرفته‌اند افراد عادی بوده‌اند که در آن مکان حضور داشته و براساس علاقه به سردار سلیمانی از وی عکس گرفته و منتشر کرده‌اند.
دلیل اصلی محبوبیت ایشان را در چه می‌دانید؟
ایشان به‌عنوان یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس چهره‌ای شناخته‌شده است و از سوی دیگر شجاعت وی برای حضور در صحنه‌های خاص باعث افزایش محبوبیت ایشان در میان مردم شده است، البته فرقی هم نمی‌کند چه شیعیان عراقی، ایزدی‌ها، کردها یا مردم اهل سنت سوریه که تحت ظلم و ستم گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند به ایشان علاقه دارند و جوانان داخل کشور هم که احساسات پاکی دارند نسبت به شخصیت ایشان علاقه پیدا کرده‌اند. شخصیت ایشان هم برای جوانان جذاب است. حاج‌قاسم شخصیتی صادق و ساده دارد. ایشان هم در دوره امام(س) و هم در دوران مقام معظم رهبری شاخصه قابل توجهی برای جامعه بوده است. همچنین نباید فراموش کنیم وقتی فردی با این صفات مطرح می‌شود باعث غرور جوانان ایرانی می‌شود که دارای سیرت پاکی هستند.
اما به نظر می‌رسد که برخی از رسانه‌های خارجی از این محبوبیت سوءاستفاده‌هایی کرده‌اند. پیش‌بینی این موضوع در مجموعه سپاه شده بود؟
این‌که چرا خارجی‌ها از این عکس‌ها سوءاستفاده کرده‌اند باید گفت آنها می‌خواهند حاشیه ایجاد کنند، زیرا نقطه محوری ماموریت ایشان توانمندسازی مسلمانان برای آزادسازی قدس است. جنگ‌های اخیر در لبنان و غزه هم معطوف به آزادسازی قدس و برای مبارزه با رژیم صهیونیستی است. ماموریت عمده ایشان همان توانمندسازی مسلمانان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی است و مواردی که این رسانه‌ها می‌گویند ارزشی ندارد.


تعداد بازدید :  383