شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
بررسی «شهروند» بودجه ای که باید عملیاتی بسته شود
خداحافظی با تبصره‌ها
پورابراهیمی: عملیاتی شدن بودجه عزم جدی‌تر دولت را می‌طلبد ابراهیم نکو: دولت اگر می‌خواهد موفق باشد باید بودجه را عملیاتی کند

حسام مهدوی شهروند| دولت در بودجه ‌سال آتی قصد دارد که تبصره‌های بودجه را حذف کرده و با دایمی کردن آنها زمینه اجرای مطلوب بودجه را فراهم سازد. در کنار این موضوع عملیاتی کردن بودجه نیز بحث دیگری است که دولت نسبت به اجرای آن اهتمام دارد. لحاظ شدن این دو موضوع در بودجه‌ سال 94 باعث رفع بسیاری از مشکلات موجود می‌شود و بودجه را چابک‌تر خواهد کرد. هرساله شاهد تبصره‌هایی در بودجه هستیم که تکرار شده و مجدد در ‌سال آینده در بودجه گنجانده می‌شود اما حذف این موارد و دایمی شدن آن باعث می‌شود که علاوه بر کاهش حجم بودجه کار بررسی آن نیز با زمان کمتری همراه باشد. همچنین عملیاتی شدن بودجه زمینه انضباط مالی را در بودجه فراهم کرده و مانع از هدررفت بودجه در موارد مختلف می‌شود.
ثبات در بودجه
محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص حذف تبصره‌ها و دایمی شدن بودجه به «شهروند» می‌گوید: دایمی شدن تبصره‌ها در بودجه باعث رسیدن به یک ثبات در بودجه می‌شود. در اصل اگر این تبصره‌ها دایمی نشود هرسال شاهد تکرار شدن بخشی از بودجه خواهیم بود اما حذف این تبصره‌ها فعالیت‌های اقتصادی در هر دستگاه را شفاف‌تر می‌کند و امکان ایجاد برنامه‌ریزی دقیق و اصولی را فراهم می‌کند.
تبصره‌ها بودجه را قطور کرده است
این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: ما در مجلس هر ‌سال با این موضوع روبه‌رو هستیم که مثلا فلان بودجه در ‌سال‌جاری باید چقدر با افزایش یا کاهش همراه باشد. این عدم ثبات در میزان بودجه فعالیت‌های اقتصادی را هرساله دستخوش تغییرات می‌کند و گاهی اوقات نیز باعث توقف پروژه‌ها می‌شود. به‌عنوان نمونه ما هر‌ سال باید در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده یا تعیین خوراک پتروشیمی‌ها و... در بودجه بحث کنیم و این موارد را هرساله بررسی کنیم. این علاوه بر قطور شدن بودجه و زمان زیاد برای بررسی، فعالیت‌های‌ سال بعد را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.
وی تأکید می‌کند: این موارد باید به صورت ثابت و مشخص در قانون جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و دیگر در بودجه هر‌ سال با تغییر همراه نباشد. این اقدام بسیار خوبی است که دولت سعی در اجرای آن در بودجه امسال دارد و اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع خواهد شد.
جزم بیشتر برای عملیاتی شدن بودجه
عملیاتی شدن بودجه موضوع دیگری است که دولت سعی در انجام آن دارد. پورابراهیمی در این خصوص معتقد است این امر به درستی انجام نشده و تاکنون با مشکلات زیادی مواجه بوده است. وی در این خصوص یادآور می‌شود: درخصوص عملیاتی شدن بودجه باید گفت به‌رغم تلاشی که دولت در این خصوص انجام داده اما هنوز اقدام مشخصی انجام نشده و آنچه که تاکنون شکل گرفته بیشتر در قالب شعار بوده است.
وی می‌افزاید: در اصل دولت در اجرا نتوانسته بودجه را عملیاتی کند و ما نیز در مجلس هر ‌سال براساس نرخ تورم رقمی را به بودجه‌ سال قبل اضافه کرده و مجدد برای ‌سال آینده آن را تصویب می‌کنیم. به نظر می‌رسد این موضوع عزم جدی‌تر دولت را می‌طلبد و دولت باید با ضمانت بیشتری این موضوع را در دستگاه‌های اجرایی دنبال کند.
مجلس حذف تبصره‌ها را دنبال می‌کند
ابراهیم نکو دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به موضوع حذف تبصره‌ها از بودجه اشاره کرده و می‌گوید: موضوع حذف تبصره‌ها و دایمی شدن آن در بودجه در مجلس درحال بررسی است و تلاش داریم با تصویب آن زمینه ایجاد انضباط مالی در بودجه را افراهم کنیم. البته تصویب کامل آن منوط به نظر شورای نگهبان است و ما منتظر نظر شورای نگهبان هستیم اما در صورت انجام این موضوع و حذف تبصره‌ها در بودجه دیگر شاهد تکراری بودن بودجه نخواهیم بود و مسلما بودجه چابک‌تر خواهد بود.
موفقیت دولت در گرو بودجه عملیاتی است
این نماینده مجلس درخصوص عملیاتی شدن بودجه بر این باور است که عملیاتی شدن بودجه بستگی دارد به قسمت بعدی بودجه که دولت باید ارایه کند و باید ببینیم که دولت تا چه اندازه در اجرای عملیاتی شدن بودجه مصمم است.
وی ادامه می‌دهد: البته بخش دیگری از این موضوع هم برمی‌گردد به این‌که دست دولت با توجه به هزینه‌ موجود برای عملیاتی شدن بودجه باز است. اما در هر صورت دولت اگر می‌خواهد که موفق باشد باید بودجه‌ای را تنظیم و ارایه کند که عملیاتی شود و مردم نیز آثار آن را ببینند.
عملیاتی شدن کامل بعید است
این‌که دولت تا چه اندازه در عملیاتی کردن بودجه موفق باشد موضوعی است که نکو با اشاره به آن خاطرنشان می‌کند: با توجه به اقدامات اقتصادی مناسبی که از سوی دولت انجام شده به نظر می‌رسد این موضوع هم در دستورکار دولت باشد. دولت باید با توجه به مسائلی که در گذشته و در دولت قبل اتفاق افتاد تلاش خود را برای عملیاتی شدن بودجه در پیش بگیرد اما به نظر می‌رسد که عملیاتی شدن کامل بودجه با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد.


تعداد بازدید :  253