شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
با صدور حکمی دیگر و تبرئه پلیسی که یک جوان سیاه‌پوست را خفه کرده‌ بود صورت گرفت:
موج تازه تظاهرات آمریکایی‌ها در اعتراض به تبعیض‌نژادی در دادگاه‌ها

شهروند| هزاران نفر از معترضان آمریکایی در شامگاه پنجشنبه و برای دومین شب پیاپی به خیابان‌های شهر‌های آمریکا آمدند تا اعتراض خود به تصمیم دادگاه آمریکا و تبرئه افسر پلیسی که یک شهروند سیاه‌پوست را خفه کرده‌ بود، نشان دهند. پرونده مرگ «اریک گارنر»، در کنار تصمیم هفته گذشته دادگاه عالی فرگوسن در تبرئه پلیسی که در ایالت میسوری یک نوجوان سیاه‌پوست را با شلیک گلوله به قتل رساند بار دیگر انتقادات شدیدی را متوجه سیستم اجرای قانون در آمریکا کرده‌ است که در برخورد با آفریقایی-  آمریکایی‌ها و دیگر اقلیت‌های نژادی رفتار ناعادلانه‌ای دارد.
به گزارش الجزیره، هزاران نفر از مردم نیویورک در روز پنجشنبه به منهتن رفتند و در حضور گسترده نیرو‌های پلیس که با استفاده از چند هلی‌کوپتر بر جمعیت نظارت می‌کردند به اعتراض پرداختند. شدت گرفتن احساسات معترضان و احتمال خارج شدن اوضاع از کنترل نیرو‌های امنیتی موجب نگرانی مقامات آمریکایی شده ‌بود و اعتراضاتی که در ابتدا توسط اقلیت‌ها و برای دفاع از حقوقشان صورت گرفته بود درحال بدل شدن به جنبشی ملی و سراسری است.
به گفته پلیس آمریکا در این تظاهرات که با اعلام تصمیم هیأت‌منصفه دادگاه آغاز شد، 83 تن بازداشت شدند که اکثر این افراد به اتهام رفتار آشوبگرانه توسط نیرو‌های پلیس دستگیر شدند. در واشنگتن معترضان با ازدحام در یکی از بزرگراه‌های اصلی مانع حرکت خودرو‌ها شدند و در دانشگاه آستین نیز 200 نفر از معترضان در اقدامی نمایشی تظاهر به مرگ کردند. اریک گارنر 43ساله در ماه جولای توسط یک افسر پلیس کشته شد. «دانیل پانتالئو»، افسر پلیسی بود که قصد داشت اریک گارنر را به اتهام فروش سیگار قاچاق دستگیر کند که با این شهروند سیاه‌پوست درگیر شد و او را خفه کرد.
تصاویر این حادثه به وسیله یک دوربین فیلمبرداری ثبت شد که در آن پانتالئو درحالی‌که بازوی خود را به دور گلوی گارنر حلقه کرده بود به چشم می‌خورد. اریک گارنر در طول این ویدیو ناله‌کنان خطاب به افسر پلیس می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم»، اما پلیس به او اعتنایی نمی‌کند و همچنان به فشردن گلوی او ادامه می‌دهد. با اعلام رأی دادگاه همچنین 20 تن از رهبران حقوق مدنی آمریکا در روز پنجشنبه و در مقر مرکز اقدام ملی «ال شارپتون» با یکدیگر دیدار کردند. فعالان حقوق مدنی در این جلسه که در پشت درهای بسته برگزار شده واکنش خود به تصمیم دادگاه را مورد بررسی قرار دادند.
به دنبال این نشست، «آلفرد چارلز شارپتون»، که خود یکی از بی‌پروا‌ترین فعالان حقوق مدنی در آمریکا است از برگزاری یک راهپیمایی در حمایت از برابری و عدالت نژادی در واشنگتن و در تاریخ 13 دسامبر خبر داد. «مارک موریال»، رئیس اتحادیه ملی شهر نیز با اشاره به فقدان عدالت در کیفر‌خواست مرگ گارنر محاکمه او را «تقلید هجو‌آمیزی قانون» خواند. «اریک هولدر»، دادستان کل آمریکا نیز از تشکیل کمیته عدالت برای تحقیق درخصوص این پرونده خبر داد. به گفته هولدر عملکرد این کمیته «مستقل، دقیق، عادلانه و سریع» خواهد بود.
تحقیقات کمیته عدالت اقدام این افسر پلیس در خفه‌کردن گارنر را زیر ذره‌بین قرار خواهد داد، که تحقیق در آن خصوص از سوی قوانین اداره پلیس نیو‌یورک ممنوع است.


تعداد بازدید :  246