شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

لاریجانی در نشست خبری در اسلام‌آباد:  اختلاف در مذاکرات قابل حل است
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود در اسلام‌آباد به سوال‌های خبرنگاران درباره داعش، مسأله کشمیر، خط لوله گاز صلح و وجود اشرار در مرزهای ایران و پاکستان پاسخ داد. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال توافق ایران در مذاکرات هسته‌ای و روند طولانی شدن آن نیز اظهار کرد: این توافق دور از ذهن نیست و فکر می‌کنم در مذاکرات پیشرفت داشتیم. اگر نقاطی هست که اختلاف داریم قابل حل است اما این‌که چرا مذاکرات را طولانی می‌کنند نکته قابل توجهی است چون موضوع هسته‌ای ایران زودتر از اینها قابل حل شدن بود. ایران مسیر تکنولوژی هسته‌ای‌اش متفاوت از سایرکشورهاست و ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم بلکه به‌دنبال دانش هسته‌ای هستیم. به همین دلیل ان.پی.تی را پذیرفتیم و نظارت آژانس را قبول داریم، بنابراین این یک مدلی برای مسائل هسته‌ای است و نوع رفتار کشورهای غربی نباید به‌گونه‌ای باشد که این مدل را به‌گونه‌ای نشان دهند که توافق دست یافتنی نیست.
رئیس مجلس اظهار کرد: بنابراین طولانی کردن مذاکرات دلیل روشنی دارد چون اینها سروصدا کردند ایران دنبال سلاح است و بعد هم رفتند تحریم وضع کردند حالا فهمیده‌اند که ایران سلاح تولید نکرده و اگر زود توافق کنند به پرسش اذهان عمومی باید پاسخ دهند که چرا تحریم کرده‌اند. مجبورند شرط و شروط بگذارند تا بتوانند مشکلی را که به‌وجود آورده‌اند رفع کنند؛ مسأله این است.

هارف: هنوز زمان و مکان مذاکرات مشخص نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی با بیان این‌که «مذاکرات درباره زمان و مکان دقیق دور جدید مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد» گفت:  هنوز زمان و مکان مذاکرات مشخص نیست.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امورخارجه آمریکا، ماری ‌هارف سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در نشست روزانه با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان و مکان دور جدید مذاکرات گفت:  من فکر می‌کنم ما در این‌باره برای اتخاذ تصمیم نزدیک شده‌ایم. مذاکرات در دسامبر برگزار می‌شود ولی روز دقیق آن مشخص نشده است. وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا مذاکرات پیش از کریسمس یا قبل از تعطیلات برگزار می‌شود؟ گفت:  هنوز در این‌باره کار می‌کنیم. به‌طور آشکار هرکس می‌خواهد که تعطیلات را در کنار خانواده در آمریکا باشد.‌ هارف در پاسخ به سوالی درباره وضع گزارشگر روزنامه واشنگتن‌پست گفت: همان‌گونه که ما همواره اعلام کرده‌ایم دستگیری شهروندان آمریکایی غیرقابل قبول است. او باید آزاد شود. همان‌طور که سعید عابدینی و امیر حکمتی نیز باید آزاد شوند. ما از دولت ایران می‌خواهیم که این کار را انجام دهد.

سازمان ملل بمب‌گذاری در مقابل اقامتگاه سفیر ایران در یمن را محکوم کرد
شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اقدام تروریستی در مقابل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را به شدت محکوم کرد و خواستار همکاری تمام کشورها برای تعقیب و مجازات عاملان و حامیان این اقدام تروریستی شد. به گزارش ایرنا، اعضای شورای امنیت در این بیانیه همدردی عمیق خود را با خانواده و دوستان افراد کشته شده در این اقدامات شنیع را ابراز داشتند.
در این بیانیه تأکید شده که شورای امنیت هرگونه اقدام خشونت‌آمیز علیه اماکن دیپلماتیک که جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر می‌اندازد و کار طبیعی نمایندگان و مقامات دیپلماتیک را دچار اختلال می‌کند، محکوم می‌داند.
 اعضای شورای امنیت همچنین تأکید کردند که تروریسم در تمام اشکال آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه صلح و امنیت جهانی است و هر اقدام تروریستی صرف‌نظر از انگیزه‌های آن یک عمل جنایت‌آمیز و غیرموجه است. اعضای شورای امنیت همچنین بر عزم این شورا برای مبارزه با تمام اشکال تروریسم طبق منشور ملل متحد تأکید کردند.
شورای امنیت سازمان ملل همچنین بر ضرورت تعقیب و مجازات تمام عاملان، سازمان‌دهندگان و تأمین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات شنیع تأکید کرد و از تمام کشورها خواست که مطابق با تعهدات خود در چارچوب قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت، در این زمینه با مقامات یمنی همکاری کنند.


تعداد بازدید :  297