شماره ۱۶۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
به بهانه بررسی مجدد طرح «ساماندهی‌دستفروشان»
«نداری» جرم نیست!

ادیب کفاش| یک: « دستفروشی را در شهر تهران رسمی و قانونی نکنیم!» تیتری است که از زبان حسن‌رسولی، عضو شورای شهر تهران در سایت‌های خبری منتشر شد. ماجرای این تیتر از این قرار است که روز گذشته بار دیگر شورای شهر به بررسی طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران پرداخت.  طرحی که در نهایت با رأی اکثریت به تصویب رسید. نکته حایز اهمیتی که در این جلسه مطرح شد موضوع بازنگری در قوانین مرتبط با دستفروشان است. قوانینی که دست‌فروشی را در شهر تهران غیررسمی و غیر قانونی می‌کند. به طور مثال در بخشی از صحبت‌های حسن رسولی، عضو شورای شهرتهران به بندهای از قانون اشاره شد: « تبصره یک بند دو ذیل ماده 55 قانون شهرداری، دستفروشی به عنوان یک شغل مزاحم و عاملین به امر شغل مزاحم، مسبب سد معبر معرفی شد.»  این نمونه از قوانین مرتبط با دستفروشان در حالی در کشور ما مصوب شده، که در دیگر کشورها دست‌فروشی به یکی از عوامل جذب گردشگر تبدیل شده است. بهترین تکمیل کننده برای  صحبت‌های آقای رسولی، حرف‌های شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر است: «برخی از قوانین از جمله قانون در این حوزه مربوط به ۵۰ سال پیش است که بر اساس شرایط همان زمان طرح ریزی شده است. با تحولات صورت گرفته در حوزه شهرنشینی و افزایش مهاجرت به شهر‌ها موضوع دستفروشی در شهر‌ها وجود دارد و ما نمی‌توانیم با قانونی که ۵۰ سال پیش مصوب شده است، صورت مسأله را پاک کنیم.»
دو:  آمارهای غیررسمی خبر از فعالیت بیش از 35 هزار دستفروش درسطح شهر تهران می‌دهند. رقمی نگران کننده‌ که باعث شده تا هرازچندگاه، «طرح ساماندهی دستفروشان» در نهادهای مربوطه مطرح و بررسی شود. طرح‌هایی که تصویب و اجرای چند باره آن تاکنون در بهبود وضعیتی دستفروشی توفیر چندانی نداشته. به طور مثال در یکی از این طرح‌ها با عنوان «انضباط شهری و پاکسازی معابر»  نقاط آزاد و ممنوعه برای دستفروشان تعیین شده بود؛ میدان صادقیه، میدان پونک، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان هفت‌تیر، خیابان ۱۵ خرداد و بازار تجریش که جزو نقاط شلوغ و پرتردد شهر تهران به حساب می‌آیند، نقاط ممنوعه به شمار می‌آمدند. براساس این طرح ورود دستفروشان به این مناطق غیرقانونی تلقی شد.
البته مسأله دستفروشی، موضوعی نیست که تنها به  جامعه ما محدود شود، به طور مثال  اتحادیه بین المللی دستفروشان خیابانی با هدف گسترش و تبادل اطلاعات و ایده ها حول محور دستفروشان در سال 2002 آغاز به کار کرد. این اتحادیه همه ساله روز 14 نوامبر فعالیتی را جهت پررنگ کردن خواسته های دستفروشان انجام می‌دهد. نهادی که سعی دارد با حمایت از دستفروشان شرایط این گروه را
بهبود بخشد.


تعداد بازدید :  286