شماره ۱۶۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
ایلان عمر بابت اظهاراتش عذرخواهی کرد، اما...
فشار لابی‌های یهودی بر نماینده مسلمان کنگره آمریکا

اشاره کم‌سابقه یک نماینده کنگره آمریکا به نقش پررنگ لابی‌های صهیونیستی در صحنه سیاسی این کشور وی را به هدف حملات گسترده رسانه‌ها و سیاستمداران جریان اصلی در آمریکا بدل کرده است. «ایلان عمر» که یکی از دو زن مسلمانی است که در جریان انتخابات اخیر مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره راه یافته، به نقش لابی موسوم به «کمیته امور آمریکا- اسراییل»  (آیپک) در آمریکا اشاره کرد. همین اشاره کافی بود تا ده‌ها رسانه‌ و مقام سیاسی در آمریکا وی را به «یهودستیزی» متهم کرده و عقب‌نشینی و حتی مجازات وی را خواستار شوند.
هرچند عمر پیش از این هم به دلیل حمایت از کمپین موسوم به «بایکوت اسراییل» (بی‌دی‌اس) از سوی لابی‌های صهیونیستی تحت فشار بود، اما جنجال تازه پس از آن آغاز شد که «گلن گرینوالد» روزنامه‌نگار تحقیقی با انتشار توییتی پرسید چرا عمر و «رشیده طلیب» دیگر نماینده مسلمان کنگره به دلیل انتقاد از اسراییل مورد حمله اعضای کنگره قرار گرفته‌اند. عمر در پاسخ به این سوال در توییتی که اشاره تلویحی به صهیونیست‌هاست، نوشت: «همه‌اش به خاطر بنجامین‌هاست پسر».
در پی این فشارها، عمر عصر دوشنبه در بیانیه‌ای از این‌که از اظهاراتش برداشت‌های «یهودستیزانه» شده، عذرخواهی کرد اما درعین حال نوشت: «اما همزمان دوباره بر نقش مشکل‌ساز لابی‌گران در سیاست ما، چه آیپک باشد، چه انجمن ملی اسلحه باشد و چه صنعت سوخت فسیلی، تأکید می‌کنم. مدت‌هاست که این مسأله وجود دارد و باید اراده پرداختن به آن را داشته باشیم».


تعداد بازدید :  160