شماره ۱۶۱۹ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
فردای استیضاح ترامپ!

عوارض شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلسین (کنگره و سنا) ایالات متحده آمریکا کم‌کم دارد روی دردناک خود را به کاخ سفید نشان می‌دهد، به نحوی که شاید بعدها دونالد ترامپ در جمع‌های خصوصی از تعطیلی یک‌ماهه دولت و شکست توافق بر سر بودجه دیوار حائل مرزی بین آمریکا و مکزیک به‌عنوان روزهای خوش خود یاد کند! آغاز به کار کمیته‌های فرعی در مجلس نمایندگان آمریکا که از آنها در رسانه‌ها با عنوان «هموارکنندگان مسیر منتهی به استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده» یاد شده، زنگ خطری است که هرچقدر تاجر نیویورکی ساکن کاخ سفید بخواهد با خونسردی نادیده‌شان بگیرد، باز از اهمیت آنها و چیزی که به دنبالش هستند، کم نخواهد کرد.
تجربه‌های ناموفق پیشین و ترس از شکست
بر اساس قوانین ایالات متحده، دیوان‌عالی فدرال این کشور یکی از نهادهایی است که می‌تواند علیه مهمترین مقامات آمریکا از رئیس‌جمهوری تا ذیل، اعلام جرم کرده و از کنگره بخواهد ترتیب استیضاح مقام مورد نظر را بدهد. اما کنگره نیز خود به تنهایی این قدرت را دارد که بی‌واسطه وارد عمل شده و علیه مقامات دولت فدرال ازجمله ریاست‌جمهوری ایالات متحده اعلام جرم کند. اتفاقی که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ به دلایل مختلفی که مهمترینش ارتباط با یک دولت‌ خارجی (روسیه) در کوران انتخابات ریاست‌جمهوری است، فاصله کمی با آن داشته باشد. اما آیا نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر نمایندگان دموکرات‌ کنگره همه عواقب استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا را هزینه‌سنجی کرده‌اند؟ مجلسی که در طول تاریخ خود دو رئیس‌جمهوری (اندرو جانسون و بیل کلینتون) را روی صندلی استیضاح نشانده و از قضا هر دو نیز سربلند از این آزمون به دفتر خود در کاخ سفید بازگشته‌اند، با چه اعتمادبه‌نفسی می‌خواهد برای بار سوم بخت خود را امتحان کند؟
هزینه و فایده‌ یک استیضاح دو سر باخت
فرض کنیم همین امروز استیضاح دونالد ترامپ رأی آورده و او فردا صبح دست در دست ملانیا، کاخ سفید را به قصد برج ترامپ در نیویورک ترک کند. بعدش چه؟ بیایید قانونی جلو برویم؛ بعد از استیضاح ترامپ، معاون اول او مایک پنس بلافاصله به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد. او هم یک جمهوری‌خواه است. کمی آداب‌دان‌تر از ترامپ و واجد مهمترین ویژگی یک سیاستمدار کارکشته که تاجر نیویورکی فاقدش بود، یعنی داشتن مهارت در بریدن سر با پنبه! این میان و با رفتن ترامپ از کاخ سفید مهمترین حربه دموکرات‌ها یعنی استفاده از سوتی‌های جناب پرزیدنت نیز از کار خواهد افتاد، چه آن‌که پنس برخلاف رئیس سابقش جایگاه خود را می‌داند. حالا فرض دوم؛ استیضاح ناموفق بوده و ترامپ درحالی‌که بدون توقف درحال توییت نوشتن و کنایه زدن به دموکرات‌هاست، وارد کاخ سفید شود! این کابوسی است که نانسی پلوسی و رفقایش حتی توان اندیشیدن به آن را نیز ندارند. همه چیز حکایت از آن دارد که فایده استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها قابل مقایسه با هزینه‌های احتمالی‌اش نیست. ترامپ تاکنون بارها ثابت کرده تاجری اهل ریسک است، اما آیا نمایندگان دموکرات‌ کنگره نیز اینچنین‌اند؟


تعداد بازدید :  183