شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
رفتارشناسی دیگر مردمان
درآمدی برشناخت روحیات، فرهنگ و رفتار مردمان جهان

|  فاطمه رحمدل  | خبرنگار کتاب|

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی به شمار می‌رود. وجود جاذبه‌های گردشگری گوناگونی ازجمله جاذبه‌های طبیعی (سواحل دریای‌خزر، کناره‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، ارتفاعات البرز و زاگرس)، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی (ابنیه و آثار تاریخی، تخت جمشید، آرامگاه حافظ و سعدی، کاخ چهل ستون) و اماکن مقدس مذهبی (بارگاه امام رضا(ع)، صحن مسجد گوهرشاد، بارگاه حضرت معصومه(س) ) و... همه گواه این مسأله‌ هستند.
با وجود این، از نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته آن است برخوردار نبوده‌ و در مقایسه با ایران، برخی کشورها توانسته‌اند کارنامه موفقی را در این زمینه از خود برجای بگذارند.
از دلایل عمده آن می‌توان به تبلیغات ضعیف، تنش‌های سیاسی با برخی کشورهای غربی، کمبود بودجه و امکانات و نبود مدیریتی تخصصی اشاره کرد. اما دكتر كيومرث فلاحي نویسنده کتاب از منظر دیگری به این مسأله نگاه کرده است. او ضعف گردشگری را در عدم وجود رفتارشناسی صحیح و لازم از دیگر مردمان جهان می‌داند. درواقع، بدون داشتن شناخت درستی از فرهنگ و سلایق مردمان جهان، نمی‌توان خود را میزبان خوبی برای گردشگران شمرد و همچنین نمی‌توان در عرصه رقابتی این صنعت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد و پهنه این صنعت را گسترش داد. کسب و کار توریسم بی‌واسطه با مردم سروکار دارد بنابراین، پیش از هر چیز باید به شناختی دقیق از رفتار‌ها و خواسته‌های مردمی رسید که به احتمال زیاد از مشتریان و میهمانان آینده ما هستند و در رونق این صنعت نقش اساسی دارند.
از سوی دیگر این شناخت می‌تواند ما را یاری دهد تا با استفاده از صنعت جهانگردی به‌عنوان ابزاری برای تعامل انسانی به رشد صلح کمک کنیم. زیرا جهانگردی رشته ارتباطی شگفت‌آوری را میان بازدیدکنندگان و جامعه میزبان فراهم می‌آورد و می‌تواند پل ارتباطی و رشته نیرومندی در خدمت صلح جهانی باشد. وجود همین نکته بر ضرورت توجه و حفظ این صنعت می‌افزاید. فلان دانسته و سعی در آموزش آن به فلان‌ها دارد درواقع به امید آن‌که راهنمای آنان باشد و این مسیر ایران به جایی برسد که باید. 
كيومرث فلاحي طی 8 فرگرد کتاب، به منظور کمک به دانشجویان رشته‌های گردشگری و هتلداری و همچنین راهنمایان جهانگردی و دیگر علاقه‌مندان، به بررسی و معرفی فرهنگ و رفتار اجتماعی مردمان مناطق گوناگون جهان پرداخته است. مردمان مناطقی چون خاورمیانه، آفریقا، اروپا، شبه قاره هند، آمریکاي شمالی و جنوبی و مردم اقیانوسیه. گفتنی است، نویسنده تنها به بررسی کلی و مختصری از فرهنگ مردمان این مناطق بسنده نکرده و فرهنگ هرکدام از کشورها را به‌طور مجزا و مفصل توضیح و تفسیر می‌کند.

 


تعداد بازدید :  421