شماره ۴۴۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۵ آذر
صفحه را ببند
رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران عنوان کرد
پاتولوژی (آسیب‌شناسی) پلی بین علوم پایه و علم پزشکی است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با اشاره به تاریخچه انجام عملیات‌های پاتولوژی در ایران، این رشته را پلی ارتباطی میان علم پزشکی و علوم پایه معرفی کرد.
دکتر فرید کرمی، پاتولوژیست و رئیس انجمن پاتولوژی درباره نحوه کار پاتولوژیست‌ها گفت: پاتولوژی از دو شاخه تشریحی و بالینی تشکیل شده است. شاخه تشریحی آن که به آناتومیکال معروف شده است از قرن نوزدهم در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و این نوع پاتولوژی تشخیص بیماری‌ها توسط اشکال و ساختارهای سلولی است.
وی افزود: پاتولوژی بالینی تشخیص بیماری از طریق معاینات بدن است و از قرن بیستم مرسوم شد که در این شاخه تشخیص بیماری‌ها از طریق خون، ادرار و مایع درون مفصل صورت می‌گیرد. به این ترتیب پاتولوژی که پایه شناخت بیماری را تشکیل می‌دهد به وجود آمد. در ایران هم مثل سایر کشورها ابتدا پاتولوژی آناتومیکال با آسیب‌شناسی تشریحی وارد عرصه شد و تقریبا 40 سال پیش پاتولوژی کلینیکال در ایران باب شد و به صورت تخصصی در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود.
کرمی درباره نحوه کار پاتولوژیست‌ها در مراکز آزمایشگاهی کشور گفت: آزمایش‌هایی که در ایران توسط متخصصان پاتولوژی صورت می‌گیرد، از دو بخش آناتومیکال(تشریحی) و کلینیکال(بالینی) تشکیل می‌شود که بخش آناتومیکال بخشی  است که قسمت بافتی را از بدن جدا می‌کنند و به آزمایشگاه می‌فرستند و پاتولوژیست بعد از بررسی تشخیص می‌دهد که بافت ارسال شده، تومور است یا خیر و اگر تومور باشد بدخیمی و خوش‌خیمی آن نیز بررسی می‌شود. رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران عنوان کرد: کلینیکال پاتولوژی شامل آزمایشگاه‌های تشخیص طبی است که همه با آن آشنا هستند و از طریق آزمایش خون و ادرار مواردی مانند قندخون و کلسترل خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع رشته پاتولوژی تاسیس شد تا پلی میان رشته پزشکی و رشته‌های علوم پایه باشد. در بیوشیمی و میکروب‌شناسی در حقیقت پایه بیماری بررسی می‌شود اما یک پزشک به علایم دقت می‌کند و با پایه بیماری‌ها کاری ندارد؛ ارتباط بین این دو حوزه را پاتولوژیست‌ها برقرار می‌کنند. وی در پایان گفت: این همایش کاملا پژوهشی است و دستاوردهای تشخیصی که یکی از عناوین مهم و قابل بحث این همایش به شمار می‌رود در همین مقالات پژوهشی جست‌وجو می‌شود. همچنین 9 مقاله نیز انتخاب می‌شوند که درواقع از جمله دستاوردهای ایران در زمینه پاتولوژی هستند. شانزدهمین همایش سالانه آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه 19 لغایت
 21 آذر در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن66596993 تماس یا به سایت www.congress.iranpath.org مراجعه کنند.


تعداد بازدید :  259