شهروند| نمایش فیلم که تمام میشود، تماشاگران به صندلیهای جلو میروند تا در حضور کارگردان اثر و یک منتقد درباره فیلمی صحبت کنند که رکورددار فروش فیلمهای مستند چهارسال اخیر در گروه سینمایی هنر و تجربه است. «در جستجوی فریده» نتیجه چهارسال تلاش و نامهنگاری یک گروه مستندساز به تهیهکنندگی و کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی است که از میان 100ساعت راش انتخاب شد و بدون تبلیغات گسترده توانست در دوماه نخست اکران، به فروش صدمیلیون تومانی دست پیدا کند. حرفها زیاد است اما در ابتدای اغلب آنها تقدیر و تشکر از گروهی است که لحظههای ناب و دستنخوردهای از سیر زندگی «فریده» و جستوجوی هویت خود در مشهد را به تصویر کشیدهاند. کورش عطایی بهعنوان یکی از کارگردانان این اثر حرفهای زیادی از روند اکران این فیلم دارد. ظاهرا تلاشهای آنها برای اکران عمومی فیلم به دلیل ترس پخشکننده از نبود گیشه، به نتیجه نرسیده است و درنهایت آنها به همین اکرانهای محدود هنر و تجربه رضایت دادهاند: «تقریبا با تمام پخشکنندههای فعال صحبت کردیم و همه فیلم را دوست داشتند اما میگفتند این فیلم در اکران عمومی جواب نمیدهد. پخشکنندههای ما حاضر به ریسک نیستند و به فیلمهای غیرکمدی و فاقد بازیگر چهره توجه ندارند. بعد از 4-3ماه که جواب نگرفتیم، فیلم را در هنر و تجربه اکران کردیم. این گروه با امکانات و سانسهای محدودش همکاری خیلی خوبی کرد تا فیلم دیده شود. ما تبلیغات وسیعی جز شبکه اجتماعی نداریم و شگفتآور است که مردم به صورت خودجوش فیلم را تبلیغ میکنند و رسانه ما هستند. تاکنون هم بالای ۱۰هزار نفر فیلم را دیدهاند.» نهتنها در جستجوی فریده فیلم جذاب و با ارزشی است که روند چهارساله ساخت آن هم جالب است؛ مثلا سوژه خیلی اتفاقی و پس از دیدن گزارش یک خبرنگار هلندی در یکی از روزنامههای ایرانی انتخاب شده و با کمترین دخالت کارگردانان در زمان فیلمبرداری فیلم ساخته شده است. از سوی دیگر، آنها برای جذب سرمایه اولیه مجبور شدهاند تا یک کمپین راهاندازی کنند و درنهایت 300نفر از طریق این کمپین به آنها کمک مالی کردهاند.