شهروند| دومین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران درحالی صبح روز دوشنبه در برج میلاد برگزار شد که شرکای قدیم و جدید صنعت خودروی ایران با پشت سر گذاشتن 24 نوامبر باز هم در فضایی ابهامآلود به ایران آمدند. شرکایی که سال پیش با جدیت پیگیر حضور در ایران بودند. البته آنها در همان زمان هم اعلام کرده بودند که حضور در ایران چه در قامت تولید مشترک محصول و چه همکاریهای دیگرگونه، بسته به توافقات ایران در محافل بینالمللی سیاسی و البته جلسات تیم مذاکرهکننده کشورمان با 1+5 خواهد بود. امسال اما خودروسازان، قطعهسازان و مسئولان بسیاری از کشورهای مختلف میهمان خودروسازان ایرانی بودند. میهمانانی که به نظر میرسد اگرچه علاقهمندیشان به حضور در ایران همچنان بسیار زیاد است، اما در مواضع کلان و اجازه دولتهایشان در نزدیکی به ایران همچنان به توفیقی نرسیدهاند. گذشته از این اما همایش صبح روز دوشنبه با حضور محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، مدیران عامل خودروسازی داخلی، نمایندگان مجلس، سفرای چند کشور خارجی و نمایندههای خودروسازیهای معتبر خارجی کار خود را آغاز کرد.
هدفگذاریهای ایرانی در صنعت خودرو
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری نیز از دیگر مدعوین همایش بود که به دلیل عدم حضور وی محمدرضا نعمتزاده بهعنوان اولین سخنران پشت تریبون رفت و گفت: شورای سیاستگذاری خودرو در ایران برنامه 10ساله صنعت خودرو را برای افق 1404 تدوین کرده و پس از بررسیهای بسیار آن را به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز رسانده است. در چارچوب این سیاستها و برنامهها، نکاتی همچون دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو در منطقه، دستیابی به رتبه پنجم آسیا و تولید 3میلیون دستگاه خودرو سبک اعم از سواری و وانت در افق 2025 و صادرات حداقل یکمیلیون دستگاه خودرو به بازارهای هدف، تأمین حداقل 25میلیارد دلار ارزش تولید قطعات توسط سازندگان داخلی و نیز صادرات حدود 5 تا 6میلیارد دلار قطعه از سوی سازندگان داخلی در نظر گرفته شده است. به گفته نعمتزاده، ایران هماکنون در رتبه نوزدهمين خودروساز جهان قرار دارد.
گاف آماری وزیر صنعت از تحقق تولید
وزیر صنعت اما در ادامه به گردش مالی 12میلیارد دلاری صنعت خودروی ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال آتی با رشد 30درصدی تولید خودرو مواجه باشیم، این درحالی است که سهم ارزش افزوده صنعت خودرو در ارزش افزوده کل بخش صنعت 18.8درصد و سهم اشتغال در صنعت خودرو 12درصد اشتغال صنعتی کشور است. وی اظهار داشت: برنامه تولید در سالجاری 1.2میلیون دستگاه پیشبینی شده است که در 8 ماهه ابتدای سالجاری، با تولید 724هزار دستگاه، توانستیم 95درصد برنامه پیشبینیشده را تحقق بخشیم که امیدواریم صنعتگران ما در جهت رشد کمی و کیفی تا پایان سال تلاش کنند. آمار وزیر صنعت از تحقق تولید اما رقمی در حدود 70درصد بود که به اشتباه از جانب او 95درصد اعلام شد. زیرا تولید 700هزار دستگاه خودرو از هدفگذاری 1.2 میلیونی در خوشبینانهترین حالت نیز به 95درصد هدفگذاری نخواهد رسید. او اما در بخش دیگری از حرفهایش به رشد بالای صنعت خودروی ایران در سال 2014 اشاره کرد و گفت: در دنیا در زمینه سواری رتبه ایران، هفدهم و در کل صنعت خودرو رتبه 19 را داشتیم که رشد 2 رتبهای را نشان میدهد.
علاقه به تولید خودروهای برقی در حضور «تسلا»
وزیر صنعت اظهار داشت: ضمن تولید محصولات مشترک با استانداردهای دنیا صادرات قطعات و خودرو محقق خواهد شد، ضمن اینکه در راستای جذب سرمایهگذاری خارجی به ارایه مشوقهای مالیاتی نظیر 50درصد بخشودگی مالیاتی برای سرمایهگذاری خارجی که حداقل بتوانند 30درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند، در دستور کار است.
وی افزود: با توجه به اهداف کیفی مدنظر در جهت کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی در داخل کشور که رسیدن به استانداردهای اروپا است، ضرورت سرمایهگذاری در موتورهای کمحجم و خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است. گفتههای نعمتزاده درحالی است که نمایندگانی از خودروسازی تسلای آمریکا که تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترنهای برقی هستند نیز در اين همایش نیز حضور داشتند.
تولید خودروهای هیبریدی را
در دستورکار داریم
در ادامه این همایش «کمار» قائممقام گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه نیز از علاقه این شرکت به حضور در ایران خبر داد و گفت: گروه پژو سیتروئن علاقهمند به همکاری تاریخی با ایران است و با استفاده از فناوری روز، حضورش را در ایران مستحکمتر میکند. نماینده پژو با بیان اینکه نوآوری یکی از مسائل مهم در گروه پژوسیتروئن است، افزود: این گروه خودروسازی با 3 برند فعالیت دارد که یکی از آنها شرکت پژو است و حدود 43درصد از تولیدات این شرکت در خارج عرضه میشود. کمار با اشاره به تولید 2 خودروی جدید در سال 2014 توسط شرکت DS گفت: نوآوری یکی از مسائل در کشور است و درحال حاضر تولید ماشینهای هیبریدی در دستورکار این شرکت قرار دارد.
یکهزارع: 24 نوامبر در برنامههای ما تأثیری ندارد
همچنین هاشم یکهزارع مدیرعامل ایرانخودرو در جمع خبرنگاران در تأثیرات مذاكرات 24 نوامبر بر فعالیتهای مشترک بین خودروسازان ایرانی و شرکای خارجیشان گفت: برنامهریزیهای ما بدون توجه به اتفاقات و تصمیمات 24 نوامبر است و اخبار خوب در این زمینه به سرعت تعاملات ما نیز کمک خواهد کرد. در همین حال اما خودروسازان داخلی به همراه مسئولان دولتی کشورمان به اتاقهای تشریفات برج میلاد رفته و با خودروسازان خارجی پای میز مذاکره نشستند. ملاقاتی که به گفته نعمتزاده وزیر صنعت تنها دیداری معمولی با خودروسازان خارجی بود و صحبتی از همکاریهای جدی در آن بیان نشد.
مدنی: خواهش میکنم به قولهایتان عمل کنید
سعید مدنی مدیرعامل خودروسازی سایپا هم در ادامه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: با شرکتهای زامیاد، نیسان، برلیان و سهچین همکاریهای خود را آغاز کردهایم اما تمرکز خود را بر همکاری با نیسان و رنو قرار دادهایم البته در همین ارتباط مذاکرات خود را با شرکت ولوو نیز آغاز کردیم. مدنی با اشاره به اینکه ظرفیت خودروسازی این شرکت 25هزار دستگاه خودرو است تصریح کرد: رنو، کیا، برلیان و چانگان ازجمله شرکتهای بینالمللی شریک و همکارمان به شمار میآیند البته در حوزه خودروهای تجاری نیز با شرکتهای پرتون و ولوو همکاری میکنیم. مدیرعامل سایپا به پیششرطهای خود برای همکاری با شرکای خارجی پرداخت و گفت: مشارکتها با طرف خارجی باید به صورت برد - برد باشد. باید از توان قطعهسازی کشور استفاده کنیم و نباید فقط آن را به صورت سمبلیک اعلام کنیم. ظرفیت قطعهسازی کشور بالا بوده و نباید از آن غافل شویم. مدنی خطاب به میهمانان این همایش گفت: دیگر زمانی برای آزمایش نیست خواهش میکنم به قولهایتان عمل کنید. شرایط روند مساعدی را داشته و باید از فرصتها استفاده کنیم.
تحریمها روی سرعت عمل سرمایهگذاران تأثیر میگذارد
پس از این اما پیمان کارگر، قائممقام منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو در مورد برنامههای خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران به «شهروند» گفت: بدونشک در کنفرانسی که تمام خودروسازان خارجی حضور دارند نمیتوان استراتژیها را به صورت شفاف در سخنرانیها اعلام کرد، اما در دیداری که با آقای نعمتزاده داشتیم از برنامهها و سیاستهایمان در آینده برای همکاری با خودروسازان ایرانی صحبت کردیم. او افزود: تحریمها روی اصل فعالیت ما در ایران تأثیر زیادی ندارد و تنها سرعت عمل سرمایهگذاران را کند میکند. البته به نظر من در 7 ماه آینده توافق میان ایران و کشورهای 1+5 حاصل خواهد شد، اگرچه در صورت عدم توافق میان ایران و این کشورها نیز رنو آمده است تا برای همیشه در ایران همکاری کند.