کتایون فیضمرندی طراح لباس
وجود جایزه طراحی لباس در جشنواره تئاتر فجر ضرورت دارد اما به نظر میرسد در طی 10سال اخیر به دلیل اشراف نداشتن مدیران و مسئولان به تئاتر، بخش طراحی صحنه و لباس تئاتر مغفول واقع شدهاند و تمام کارگاههای دکور و لباس از بین رفتهاند. به دلیل از بین رفتن کارگاههای دکور و لباس تئاتر تمامی کسانی که توانایی این را داشتند که در حوزه دکور و لباس به صورت عملی کار کنند، بازنشسته شدند و این امر باعث شده که طراحان لباس به سراغ دوزندگانی بروند که حرفهای نیستند. متاسفانه بهرغم پیگیری دوستان طراح، مدیران هیچ توجهی به نیاز تئاتر به کارگاه دکور و لباس و حضور نیروهای متخصص در این زمینه ندارند. اساسا طراحان صحنه و لباس تفکیک نشدهاند و در سینما و تئاتر غالبا از یک نفر خواسته میشود تا کار طراحی صحنه و لباس را انجام دهد. در اصل این کار در راستای صرفهجویی در بودجه انجام میشود. بخش زیباییشناسی و دیداری در سینما و تئاتر به نوعی از بین رفتهاند. اتفاقاتی که در این سالها افتاده خیلی تلختر از نداشتن جایزه طراحی لباس در جشنواره تئاتر فجر است. بحث طراحی صحنه و لباس درحال از بین رفتن است و تبدیل به سلیقه میشود. به دلیل هزینهدار بودن طراحی صحنه و لباس و نبود نیروهای متخصص این کار، در زیرمجموعه یک اثر سینمایی یا تئاتری، کارگردان هنری تعریف نمیشود. اگر در تئاتری طراحی صحنه و لباس انجام میشود باید دید که به لحاظ دیداری و زیباییشناسی درست انجام شده است. با توجه به کمبود بودجه و نبود نیروهای متخصص، کارگردان برای صرفهجویی در بودجه، طراح صحنه و لباس را حذف میکند. باید بودجه تئاتر درست شود تا باقی فرآیندها هم درست شوند. بازسازی کارگاههای دکور و لباس هم اقدام مهمی است که باید
انجام شود.
منبع: مهر