مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش
و پرورش: وجود دارد اما برای صحبت
درباره آن محدودیت داریم
شهروند| 2سال پیش گفتند وجود ندارد و حالا گزارشهای تدوینشدهاش به شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده. از چندسال پیش که بعضی مسئولان فرهنگی ایران از نگرانیشان درباره رواج عرفانهای نوظهور بین جوانان ایرانی گفتند، مدت زیادی نمیگذرد؛ فرقههای طرفدار عرفانهای نوظهور که کمکم جایش را بین ایرانیها باز میکرد و کار به جایی رسید که بعضیها درباره افزایش روز به روز طرفدار این فرقهها در بین دانشآموزان خبر دادند. حالا و اینطور که به نظر میرسد، این موضوع جدیتر شده؛ آنقدر که غلامعلی حدادعادل، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی آموزش و پرورش دیروز گفته گزارشهایی درباره شیوع عرفانهای نوظهور بین دانشآموزان به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. او با هشدار درباره این موضوع به «نسیم» گفته است باید با آموزشهای صحیح اخلاقی و عرفانی، کاری کرد که جوانان فرق عرفانهای کاذب و عرفان حقیقی را تشخیص دهند: «عرفانهای کاذب پدیدهای است که بعد از انقلاب در جامعه رشد یافته و علت آن نیز، این است که در اصل نظام و در سیاستهای کلی کشور بر معنویت تأکید میشود اما در کنار آن، عرفانهای کاذب مجال بروز و ظهور پیدا میکنند.» او با بیان اینکه این اتفاق در جامعه ما افتاده و هشدارهای لازم در پی آن ضروری است، گفته است: «در حال حاضر گزارشهای متعددی درباره گرایش دانشآموزان به عرفانهای نوظهور و کاذب به شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده است؛ باید با آموزشهای صحیح اخلاقی و عرفانی، کاری کرد که جوانان فرق عرفانهای کاذب و عرفان حقیقی را از هم تشخیص دهند.» نخستینبار 3 سال پیش بود که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم از رواج آنچه عرفانهای کاذب در بین دانشآموزان میدانست، هشدار داد. او آن زمان دراینباره گفت: «مُروجان عرفانهای کاذب، از فضای مجازی برای ترویج افکار خود و جذب دانشآموزان استفاده میکنند. دشمن بیشترین سرمایهگذاری را برای عدم اعتماد دانشآموزان به نظام دنبال میکند تا اعتماد فرزندان مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی از بین برود که البته با برخی اقدامات آموزش و پرورش، مقابله خوبی با این حرکت دشمن میشود.» او آن زمان گفت که «این فرقهها هم در شبکههای ماهوارهای و هم در فضای مجازی افکار خود را ترویج میکنند و به دنبال جذب دانشآموزان هستند. دانشآموزان در مباحث مختلف بهویژه در رابطه با فعالیتهای شبکههای مجازی نسبت به هشدارهای امنیتی حساس باشند و این هشدارها را جدی بگیرند.» بعد از آن اما این رضا امانی، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران در دولت دهم بود که گفت درباره رشد عرفانهای کاذب در مدارس هیچ سند و مدرکی وجود ندارد: «در این رابطه که حتی یک دانشآموز به این مقوله گرایش داشته باشد به ما گزارش نشده است. در رابطه با رشد عرفانهای کاذب درمدارس و گرایش دانشآموزان به آن اطلاعات دقیقی نداریم و کیفیت و کمیت آن مشخص نیست، البته ممکن است رگههایی از این مورد در مدارس غیردولتی وجود داشته باشد اما نمیتوانیم درباره آن بهطور قطع صحبت کنیم. البته این موضوع در جامعه وجود دارد و به همین دلیل از سال گذشته، آموزش و پرورش شهر تهران موضوع توانمندسازی مدیران و مربیان پرورشی و حتی دانشآموزان تشکلهای دانشآموزی را دنبال کرده که امسال نیز آن را پیگیری میکنیم.» این انکارها اما باعث نشد که چند ماه بعد شعبانعلی رمضانیان، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان دراینباره هشدار ندهد. او درسال 91 دراینباره گفت: «سازمان بسیج فرهنگیان، مبارزه با عرفانهای نوظهور را برای جلوگیری از نفوذ بین دانشآموزان و آشنایی معلمان در دستور کار خود قرار داده است.» حالا اما این موضوع آنقدر جدی شده که به گفته حدادعادل، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، نهتنها این موضوع در مدارس جدی است که دراینباره گزارشهایی هم به این شورا رسیده است. مسئولان فعلی آموزش و پرورش اما در مدت یک و سال و نیمی که از روی کار آمدنشان در وزارت آموزش و پرورش میگذرد، دراینباره واکنشی نشان ندادهاند. مهدی علیاکبریزاده، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفتوگویی کوتاه به «شهروند» میگوید که برای صحبت درباره این موضوع محدودیت دارد. او میگوید دراینباره گزارشی به دست او نرسیده و این موضوع در حیطه برنامههای او نبوده است: «به هرحال ما پیگیر کل مبانی تربیتی در مدارس هستیم و این موضوع هم یکی از آنهاست، هرچند ما بررسیهایی را دراینباره انجام دادهایم اما دراینباره محدودیت داشته و نمیتوانیم صحبت کنیم.» یک معلم دینی یکی از مدارس تهران هم به «شهروند» میگوید که تا به حال با گرایش چند دانشآموز کلاسش به عرفانهای نوظهور و گروههای فراماسونری روبهرو شده و دراینباره آنها را راهنمایی کرده است. او میگوید در 2سال گذشته تعداد دانشآموزان طرفدار این گروهها در کلاس او و همکارانش بیشتر شده است. «اوشو، اکنکار، سرخپوستی، رامالله، پائولوکوئیلیو و دالایی لاما و عرفان کیهانی» از معروفترین «عرفانهای کاذب» در ایران اند.
براساس اعلام وزارت اطلاعات تا به حال 130 فرقه انحرافی در کشور شناسایی شده اند. از طرف دیگر و به گفته جواد محرابی، رئیس موسسه فرق و ادیان قم «تاسال 90 نزدیک به 200میلیون جلد از کتب مربوط به عرفانهای کاذب در کشور به چاپ رسیده است.» آنطور که پژوهشگران دینی میگویند نکته اصلی که در این عرفانها وجود دارد اعتقاد نداشتن به خداست و در این عرفانها به 3 شاخص اصلی آرامش، امید و شادی توجه میشود.