علی اکبرزاده روزنامه نگار
مانند همیشه بیموقع آمد. درست زمانی که در میانه یک مجادله دوستانه، حمله کرده بودم و در خط دفاعی منتظر ترکشهای کلامی دوست نشسته بودم. همان لحظه بود که از شمارهای عجیب و غریب پیام داد. «به نظر شما هویج چه رنگی است؟» پاسخ خود را به شماره «فلان» ارسال کنید. هر هفته 10دستگاه لپتاپ هدیه بگیرد. بهطور کلی مجادله با دوست محترم را فراموش کردم و چند بار دیگر پیام را زیر لب خواندم. آن را با اهل منزل درمیان گذاشتم و در آخر به این نتیجه رسیدم که شمایل جدیدی از پیامهای تبلیغاتی به بازار رسیده است. از خودم پرسیدم که این ماجرا برای چه کسانی و چه سودی دارد؟ چه آدمهای خوبی پیدا میشوند. میپرسند هویج چه رنگی است؟ تازه بعدش لپتاپ هم هدیه میدهند. چی بهتر از این؛ قدر بیشتری به سوال فکر کردم. گفتم شاید انواع دیگری از هویج باشد که رنگهای متنوعتری دارد و من بیخبرم.
اما بعد به خودم گفتم هویج است دیگر! روسری که نیست رنگبندی داشته باشد. بعد از تحلیلهای تخیلی ذهن نصفهونیمهام ماجرا را با دوستان به اصطلاح اینکاره و مخابراتچی در میان گذاشتم. اتفاق جالبی بود. بد نیست شما هم بدانید؛ اپراتورهای تلفنهمراه بهخصوص قدیمیترین و معتبرترینشان در حرکتی تازه، بانک اطلاعاتی خود را در اختیار هر شرکت، ارگان و سازمانی قرار میدهند تا آنها نیز از شماره مشترکان برای هر منظور (بازی، مسابقه یا...) استفاده کنند. اینبار اما یکی از شرکتهای متقاضی بانک تلفنهمراه، معامله شیرینی را با همراه اول ترتیب داده بود. این شرکت با استفاده از اطلاعاتی که از طریق شرکت ارتباطات سیار در اختیارش قرار گرفته بود پیامکی کلاهبردار گونه را برای مخاطبان ارسال میکرد که طی آن پاسخ درست یا غلط شما به هر گزینهای، هیچ فرقی به حال این شرکت نمیکرد. شما به مثابه طعمهای تنها باید جواب را ارسال میکردید و در ازای آن 150تومان را دودستی به همراه اول و شریک تازه کارش اهدا میکردید. این پیام که به صورت انبوه در هفته گذشته روی تلفن افراد ارسال شد، تبلیغات میدانی را در اتوبانها و خیابانهای پرتردد نیز نصب کرده بود. دقیقا با همان مضمون سادهانگارانه «هویج چه رنگی است». البته که اهدای هر هفته 10لپتاپ به برندهها در برابر میلیونها نفری که 150تومانهایشان را با انگشتان خودشان برای همراه اول و دوست نابابش ارسال میکنند، معاملهای چربی به نظر میرسد؛ چرا که بسیارند کسانی که این کار را کردهاند. چه آنکه اگر اینگونه نبود، هر روز نوع تازهای از هویجشناسی باب نمیشد! در ضمن تا دیر نشده بگویم: خیلی به فکر مسدود کردن خطتان در برابر این پیامها نباشید، چربی قرارداد اپراتور قدیمی با شرکت باهوش، آنقدر زیاد است که پیامکهای هویجی برای همه ارسال شود.