شماره ۴۴۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم معارفه وزیر علوم:
فرهادی سياست‌هاي دولت را پيش مي برد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري: دانشگاه ها بايد كار آفريني كنند

شهروند| معاون رئیس‌جمهوری، دیروز به وزارت علوم رفت تا حکم وزارت علوم را به دستان محمد فرهادی بدهد. وزارتخانه‌ای که از امروز دیگر یک وزیر مستقر با رأی نسبتا بالای مجلس دارد و همه منتظرند روزهای آرامش هم به دانشگاه‌ها و هم به وزارتخانه برگردد.
دیروز در ساختمان وزارت علوم هم مراسم معارفه فرهادی بود و هم تکریم از محمدعلی نجفی. جهانگیری از نجفی که پرونده بورسیه‌ها را به نتیجه رساند تشکر و قدردانی ویژه کرد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که به مراسم معارفه فرهادی آمده بود در بخشی از حرف‌هایش از توجه ویژه رئیس‌جمهوری به نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها گفت و تأکید کرد که معرفی‌های پی در‌پی وزرا تا زمانی که سرانجام به رأی اعتماد فرهادی ختم شد، گویای اهمیت این وزارتخانه و جایگاه مهم آموزش عالی در برنامه‌های دولت است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی فرهادی وزیر علوم اظهار کرد:  دکتر فرهادی از جنس سرپرست‌ها و وزیران و نامزدهای قبل است و تفاوتی با آنها ندارد.
اسحاق جهانگیری، در مراسم معارفه محمد فرهادی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری با اشاره به معرفی 5 وزیر و دو سرپرست در طول یک و نیم‌سال از عمر دولت یازدهم اظهار کرد:  ‌این معرفی‌های پی‌درپی نشان می‌دهد که دستگاه آموزش عالی جایگاه مهمی در کشور دارد و در دیدگاه رئیس‌جمهوری و دولت نیز دارای جایگاه بااهمیتی است.
او با طرح این پرسش که چرا دولت اصرار دارد مدیریت دستگاه عالی همسو و هموان با نظرات دانشگاهیان انتخاب شود خاطرنشان کرد:  توسعه علمی پیش‌نیاز توسعه پایدار است و شرایط لازم برای پیشبرد توسعه علمی کشور این است که مشارکت فعال دانشگاهیان در فرآیند توسعه جدی قلمداد شود یعنی دیگر آن‌که دانشگاهیان که می‌خواهند و دولت و نظام چقدر به این خواست و انتظار توجه دارد وبه آن احترام می‌گذارد. جهانگیری با بیان این‌که اگر توسعه علمی به مساله‌ مشترک و ملی در کشور تبدیل شود و کسب علم بالای سر سیاست و اقتصاد قرار گیرد و منطق برخورد و مدیریت ما به علم نزدیک شود و اگر در رابطه با مسائل علمی از قواعد و لوازم علمی تبعیت کنیم شک نکنیم که مسیر توسعه در ابعاد و جوانب دیگر نیز باز خواهد شد، گفت:  ما مسئولان و کارگزاران نظام، چه در دولت و چه در مجلس باید با نگاهمان به نهادهای علمی و دانشگاهی و دستگاه متولی آن یعنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از منظر توسعه علمی باشد نه از حنجره سیاست.
او اضافه کرد: لازمه این مهم هم اصلاح و همسویی دولت و دانشگاهیان است دولت در عین احترامی که به دغدغه سیاسی منتقدان و مخالفان خود می‌گذارد به صراحت گفته و به وضوح نیز نشان داده است که تفاهم و تعامل با دانشگاهیان به‌عنوان نخبگان کشور را مبنای سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار داده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ‌در کل دولت وزارت علوم و مدیریت آن از رکن‌های رکین دولت محسوب می‌شوند و در طول یک‌سال و نیم گذشته دفاع از سیاست‌ها و برنامه‌های این بخش در متن سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهوری بوده است و هیچ‌یک از برنامه‌ها و اقدامات مسئولان این وزارتخانه چه وزیر و چه سرپرست جدا از برنامه‌های دولت نبوده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که دولت همه سیاست‌ها و برنامه‌های اعمال شده در وزارت علوم را در یک و نیم‌سال گذشته نه‌تنها سیاست‌ها و برنامه‌های خود می‌داند بلکه همه آنها را راهکار ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد:  ما نیازمند عزم ملی با توسعه کشور هستیم و در دولت همه کسانی که در مسئولیت و با قبول مسئولیت در این بخش صادقانه به میدان آمدند و شانه خالی نکردند نشان دادند که اینچنین فکر می‌کنند. او با اشاره به وزرای پیشنهادی وزارت علوم و همچنین سرپرست‌های این وزارتخانه اظهار کرد:  باید از همه مدیران باتجربه، دلسوز و دانشمندی که از ابتدای کار دولت تاکنون در خواست خانواده دانشگاهی و به دعوت دولت تدبیر و امید در قبول مسئولیت نه نگفته‌اند و خود را در معرض هر آزمونی قرار دادند جفا دیدند ولی وفا کردند و به سرمایه اخلاقی دانشگاه افزودند یعنی از آقایان دکتر میلی‌منفرد، توفیقی، فرجی‌دانا، نجفی، نیلی، دانش‌آشتیانی و امروز از آقای فرهادی تقدیر کنم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: این مجموعه منظومه‌ای موزون از اخلاق و دانش و توانمندی است. در این یک‌سال آنچه را که هم من شاهد بودم و هم جامعه دانشگاهی آن را به خوبی فهمید این است که هیچ‌یک از این مدیران فهیم، باتجربه و توانا به‌‌دنبال پست و شهرت و امتیازخواهی نبودند و هیچ‌یک از آنها در برابر منافع و مصالح ملی و مصلحت شخصی اصرار نکردند و تا آن‌جا که توانستند در برابر هرگونه پیش‌داوری حتی هر تهمتی جز با صبر و مدارا عمل نکردند.
او اضافه کرد:  همه‌ این افراد مانند اعضای یک خانواده بودند و من باید شهادت دهم که در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هیچ باند و حلقه‌ای امور را قبضه نکرده و همه کسانی که تا امروز مسئولیت پذیرفته‌اند با دعوت و اصرار رئیس‌جمهوری به میدان آمدند و از دنیای آرام علمی خود به خاطر خدمت و نظام، دانشگاه و مردم گذشتند.
او خاطرنشان کرد: باید به‌طور ویژه از آقایان دکتر نیلی‌احمدی‌آبادی و دکتر دانش‌آشتیانی تشکر کنم که دعوت دولت را برای قبول مسئولیت و با وجود عدم‌تمایل و اصرار‌های شخصی‌شان در رد آن مسئولیت را پذیرفتند و متاسفانه موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس محترم نشدند.
او با اشاره به حضور محمد علی نجفی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم با بیان این‌که کمتر مدیری را می‌توان یافت که هوش سرشار قدرت برنامه‌ریزی، توان تدبیر و در عین حال تواضع توجه همه اقشار دانشگاهی را به خود جذب کند مدیریت عالی و موافق آقای دکتر نجفی به مدت سه ماه در وزارت علوم توانست مسائل مهمی را از این دستگاه حل کند یکی از این مسائل موضوع بورسیه‌های تحصیلی بود که به لطف خدا در این موضوع به نحوی پرداختند که حتی منتقدین نیز تشکر کردند. معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: آقای نجفی با وجود بیماری مسئولیت را پذیرفت و با فاصله‌ای 30ساله به سرعت و شناخت واقعی از بخش دست یافت و به بدنه‌ وزارتخانه نزدیک شد که سرمایه‌ای بزرگ است. اگر چه دولت نتوانست به خاطر بیماری از همراهی رسمی ایشان در سمت وزارت بهره بیشتری ببرد اما خوشبختانه با قبول مسئولیت از سوی آقای فرهادی گره از کار فروبسته وزارت علوم باز شد و تلقی جدیدی از تعامل ملت و دولت و مجلس و دانشگاه در معرض مردم قرار گرفت.
جهانگیری با بیان این‌که فرهادی از آغاز در صدر نامزدهای وزارت‌های علوم قرار داشت، اظهار کرد:  آقای فرهادی سرانجام چاره‌ای جز قبول مسئولیت نداشتند و با رأی قاطع مجلس پس از 29‌سال به وزارت علوم بازگشتند.
معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد:  قطعا هوشمندی، سلامت نفس و صلابتی که آقای فرهادی در کار دارند با سرعت بیشتری بار وزارت علوم را به مقصد خواهند رساند.
جهانگیری با تأکید بر این‌که دکتر فرهادی از جنس همان سرپرست‌ها و وزیران و نامزدهای قبل است، گفت:  نه تفکر علمی و نه توان اجرایی و نه درک و فهم سیاسی و مشی اعتدالی آقای فرهادی تفاوتی با بقیه ندارد و ایشان نیز خود را موظف به پاسخگویی در برابر نیازهای توسعه‌ علمی و جامعه دانشگاهی می‌داند و به اصلاح امور با اولویت نگاه علمی بر نگاه سیاسی و عمیق در دانشگاه‌ها اعتقاد دارد.
جهانگیری اظهار کرد: دکتر فرهادی سیاست‌های دولت را در زمینه‌ پیشبرد قانون رونق اقتصاد، ارتقای کسب و کار و ارتقای کیفیت پیش خواهد برد و نخواهد گذاشت وقفه‌ای در سیاست‌های مهم در این زمینه به وجود بیاید.
جهانگیری افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد، توسعه کیفی و علمی دانشگاه‌ها، تجاری‌سازی علم، یعنی راهبردهای علمی برگرفته از سیاست‌های کلان علم و فناوری کشور که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است را از رئوس برنامه‌های فرهادی و دولت دانست.
در ادامه مراسم دیروز اما محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان وزیر علوم حرف‌هایی زد که نشان می‌داد او آمده تا به اقتصاد دانشگاه‌ها جانی بدهد. فرهادی همچنین از ضرورت تعامل حرف زد وقتی که گفت:  «باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.» او بر تعامل، همکاری و همراهی با مجلس، شورایعالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مراجع و علما، معاونت علمی ریاست‌جمهوری تأکید کرد و گفت که در ادامه پیشبرد برنامه‌های دولت در حوزه آموزش عالی باید وزارت علوم فعالیت‌هایش را براساس دو رویکرد تنظیم کند: «اولین رویکرد، تربیت نیروی انسانی کارآمد و دومین رویکرد، گسترش مرزهای دانش، آن هم دانشی که ثروت‌آفرینی بالایی دارد. دانشگاه باید به سمت کارآفرینی برود و به دانشگاه نسل سوم تبدیل شود، یعنی کارآفرینی و ثروت‌آفرینی را دنبال کند. باید با تمام ظرفیت، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان را دنبال کنیم و از تمام ظرفیت‌ها برای این موضوع استفاده کنیم.» به گفته فرهادی، دانشگاه کارآفرین به‌عنوان موتور محرکه نظام آموزش عالی است. ما باید بازبینی رشته‌های تحصیلی و همچنین رشته‌های موردنیاز را مورد توجه قرار دهیم. او افزود:  «مقاوم‌سازی اقتصاد ملی شاید خیلی به مجموعه ما برنگردد ولی در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی داریم و باید با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم در این راستا قدم برداریم.»
فرهادی در بخش دیگری از حرف‌هایش با اشاره به آمارهای پژوهشگاه‌ها، موسسات، دانشجویان و دانشگاه‌ها بیان کرد: «سالانه حدود یک‌میلیون فارغ‌التحصیل وجود دارد که اگر بخواهیم برای اشتغال آنها سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه بسیار زیادی باید پرداخت کنیم. دانشجویان باید بتوانند اشتغال‌زایی کنند و ما باید شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که علم و دانش در دانشگاه‌‌ها باعث ثروت‌آفرینی شوند.» او افزود: توسعه غیرهدفمند آموزش عالی، اتلاف بودجه و نیروی انسانی است. باید تعداد دانشگاه‌ها، دانشجوها و رشته‌ها را براساس نیاز جامعه مشخص کنیم و این جزو مطالبات رهبری است.
 به گفته فرهادی، برای ما تحول در نیروی انسانی و رشته‌های علوم انسانی به شدت مورد توجه است و امیدواریم با همکاری و همراهی پتانسیل‌های عظیمی که وجود دارد بتوانیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و باعث یک تحول علمی شویم.


تعداد بازدید :  231