شماره ۴۴۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

اتفاقی نادر برای پایتخت
 ۸ آذر ۹۳ هوا پاک شد
خبرآنلاین| شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد هوای صبح دیروز پایتخت، در وضع پاک بوده است. اتفاقی نادر برای پایتخت در این موقع از سال. در سه چهار‌سال گذشته، همیشه با شروع فصل سرما و از اواسط مهرماه تا اواخر اسفندماه، هوای تهران در بهترین حالت، اندکی از حد استاندارد، بهتر بود و با اغماض در محدوده سالم قرار می‌گرفت. اما هوای تهران ۸ آذر ۹۳ و در یک وضع کاملا تجربه نشده، در شرایط پاک قرار گرفته است. اتفاقی که امسال، ۱۲ بار افتاده و این روز سیزدهم است که تهرانی‌ها در‌سال جاری، هوای پاک تنفس می‌کنند.
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است که صبح دیروز شاخص کیفیت هوا روی عدد ۴۵ بوده است؛ ۵ واحد مانده تا حد سالم و ۳۱ واحد از روز گذشته سالمتر.

وانت‌پیکان و پراید نباید شماره‌گذاری شوند
پرداخت الکترونیکی جرایم رانندگی از ماه آینده
شهروند| امسال آخرین سالی است که خودروی وانت‌پیکان تولید و شماره‌گذاری می‌شود و مردم این خودرو را برای ‌سال 94 پیش‌خرید نکنند؛ چراکه دیگر وانت‌پیکان شماره‌گذاری نخواهد شد و به موزه خواهد پیوست. سردار «اسکندر مومنی»، رئیس پلیس راهور ناجا دیروز با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: به اعتقاد ما خودروی پراید و وانت‌نیسان با هیچ استاندارد موجودی نباید شماره‌گذاری شود و این دو خودرو باید به دنبال رفع نواقص خود باشند؛ در غیراین صورت شماره‌گذاری نخواهند شد. او که در مقر مرکزی پلیس راهور با خبرنگاران صحبت می‌کرد درباره شماره‌گذاری خودروهای داخلی و خارجی اظهار کرد: در هشت‌ماهه امسال 756‌هزار خودروی جدید شماره‌گذاری شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 59.8‌درصد افزایش داشته است؛ یعنی 282 خودرو بیشتر شماره‌گذاری شده‌اند. رئیس راهور ناجا با اشاره به افزایش 58‌درصدی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: در طول هشت‌ماهه امسال 54‌هزار و 104 دستگاه شماره‌گذاری شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال 19‌هزار دستگاه افزایش داشته است. مومنی در بخش دیگری از سخنانش به پرداخت الکترونیکی جرایم رانندگی اشاره کرد و گفت: از ماه آینده و از طریق سایت راهور 120 جریمه‌ها به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. در عین حال مذاکراتی نیز با چند بانک صورت گرفته است که اگر به نتیجه برسد پرداخت جریمه‌ها تنها در انحصار یک بانک نخواهد بود.  مومنی همچنین درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها گفت: در هشت‌ماهه امسال 393‌هزار دستگاه موتورسیکلت جدید شماره‌گذاری شده که این تعداد نیز نسبت به پارسال 83.2‌درصد افزایش داشته است. به‌طورکلی شماره‌گذاری خودروها اعم از داخلی و خارجی و موتورسیکلت بیش از 50‌درصد افزایش داشته است. او در عین حال با اشاره به آمار پزشکی قانونی درباره مرگ 10‌هزار و 870 تن در حوادث رانندگی طی هفت‌ماهه امسال گفت:   مقایسه این آمار با مدت مشابه‌ سال گذشته نشان می‌دهد تعداد کشته‌ها حدود هفت‌درصد کاهش داشته و 772 نفر کمتر کشته شده‌اند. مومنی افزود: «استفاده از تلفن همراه بیشترین علت تصادفات رانندگی در جهان بوده؛ به‌طوری که آمار آن از تصادفات با منشأ رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد مخدر بیشتر شده است.» او در ادامه پیشنهاد ساخت خودروهای هوشمند را یکی از مباحث و تصمیمات مطرح‌شده در جلسه سازمان ملل برشمرد و گفت: آمریکا سالانه 35‌هزار و 200 نفر در تصادفات کشته می‌دهد. همچنین براساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل تا
‌سال 2030 تعداد کشته‌های تصادفات دوبرابر خواهد شد و از یک‌میلیون و 300‌هزار نفر در ‌سال به 2.5‌میلیون نفر خواهد رسید. مومنی همچنین با بیان این‌که ایران رتبه اول را در آهنگ کاهش کشته‌های تصادفات دارد، گفت: از ‌سال 84 تاکنون موفق شده‌ایم به ازای هر 10‌هزار خودرو عدد تصادفات را از 25 به 6.5 دستگاه برسانیم و به ازای هر 100‌هزار نفر نیز از 41 به 25 نفر برسیم.


تعداد بازدید :  189