شماره ۴۴۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
کشف مجسمه عتیقه در هنگ مرزی دهلران

مرد تبهکار که قصد داشت مجسمه 6سانتی و 1260 سکه از تپه‌های باستانی دهلران خارج کند در محاصره معاونت اطلاعات هنگ مرزی قرار گرفت.
وقتی معاونت اطلاعات هنگ مرزی دهلران در جریان فعالیت مردی در زمینه خریدوفروش اشیای تاریخی قرار گرفت، به سرعت وارد عمل شد و با زیر نظر قرار دادن وی موفق شدند به‌موقع او را دستگیر کنند. ماموران در بررسی‌های پلیسی به تعداد 1260عدد سکه منقوش به تصویر پادشاهان قدیم و یک عدد مجسمه به ابعاد تقریبی 6سانتیمتر که روی آن عباراتی با خط میخی حک‌شده و احتمالاً مربوط به دوره قبل از اسلام است، برخورد کردند که با هماهنگی مقام قضایی جهت ادامه تحقیقات در اختیار معاونت اطلاعات قرار گرفت.
سرهنگ «احمدرضا حاتمی» فرمانده هنگ مرز دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، منطقه ایلام، اظهار کرد: با توجه به مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی که از طرف باستان‌شناسان خارجی در تپه‌های باستانی «علی کش»، «موسیان»، «سبز»، «خزینه»، «فرخ‌آباد» و «چغاسفید» صورت گرفته، پیشینه تاریخی در شهرستان دهلران به هزاره‌های هفتم پیش از میلاد می‌رسد که عمده این مطالعات در تپه
 «علی کش» با 9‌هزار‌سال قدمت است. وی افزود: این شهرستان مرزی با توجه به این‌که در همسایگی خوزستان و در آغوش بین‌النهرین قرار گرفته بدون‌شک مسکونی بوده به‌خصوص در دوران ساسانی که وجود دژهایی چون «قلعه شیاخ»، «انجیر»، «سرقلا» و برخی شهرهای تاریخی مثل شهر ساسانی «کلاته» دلیلی روشن بر این ادعاست.فرمانده هنگ مرزی دهلران ادامه داد: آنچه امروز موجب نگرانی است، سوءاستفاده برخی از سودجویان در سرقت اموال تاریخی این مرزبوم و خارج کردن آنها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی است که البته مرزبانان غیور، همواره با این موضوع به‌شدت مبارزه کرده و حتی در برخی از موارد شهدایی را در این راه تقدیم کرده‌اند.

 


تعداد بازدید :  598