شماره ۴۴۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد خالق ‌هاکلبری فین
179‌سال پیش، برابر با سی‌ام نوامبر 1835 میلادی، سمیوئل لنگهورن کلمنز، معروف به مارک توین، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی در روستای فلوریدا در مرز ایالت میسوری به دنیا آمد. عمده شهرت توین در دنیای ادبیات مدیون 2 رمان «ماجراهای‌ هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر» است. او ۱۵‌سال آخر عمرش را با نوشتن کتاب‌های جدی و چند کتاب طنز گذراند. کلمنز نام مارک توین را از ناخدای یک کشتی که با این نام در مجلات می‌نوشت به‌عنوان ادای دِین گرفت و در تمام کارهای طنزش از این اسم استفاده کرد.

زادروز مظهر سیاست‌ورزی
140‌سال پیش، برابر با سی‌ام نوامبر 1874 میلادی، وینستون لئونارد اسپانسر چرچیل، نویسنده و سیاستمدار بریتانیایی که بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ یعنی در طول جنگ جهانی دوم و بار دیگر بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ نخست‌وزیر انگلستان بود به دنیا آمد. او افسر ارتش بریتانیا نیز بود. چرچیل جایزه نوبل ادبیات در‌سال ۱۹۵۳ را به خاطر نوشته‌هایش دریافت کرد. مجله تایم در‌سال ۱۹۴۹ وینستون چرچیل را به‌عنوان «مرد نیمه اول قرن بیستم» انتخاب کرد. چرچیل در میان عامه مردم مظهر زیرکی، سیاست‌ورزی و نیرنگ است.

بازپس‌گیری جزایر ايراني
43‌سال پیش، برابر با نهم آذر 1350 خورشیدی، ناوگان ايران جزاير ايراني ابوموسي، تُنب بزرگ و تُنب كوچك را به قلمرو کشور باز گردانيد. در جزيره ابوموسي، برادر امير شارجه از واحدها و مقامات ايراني استقبال كرد. ايران پیش از این با اسناد و شواهد تاريخي، مالكيت بر این 3 جزیره را كه انگلستان را مانند ساير جزاير خليج فارس از ايران جدا كرده بود به سازمان ملل ثابت كرده بود. انگلستان 26 نوامبر 1970 نيروهاي خود را از شرق سوئز ازجمله خليج فارس خارج ساخته بود كه ايران فرصت يافت برخی جزاير خود را پس بگیرد.

 


تعداد بازدید :  239