شماره ۴۴۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
سیاه‌نمایی در سینمای ایران بررسی شد
دعواهای سیاسی نشان از زنده بودن هویت مشترک ما

مجله تصویری «هفت» كه دو هفته‌اي است مناظره‌ای را با موضوع سینمای اجتماعی و مرز سیاه‌نمایی در سینمای اجتماعی و با حضور چهره‌هاي فرهنگي و سياسي برگزار مي‌كند، در آخرين برنامه خود با حضور بیژن نوباوه؛ نماینده مجلس و مسعود جعفری‌جوزانی؛ کارگردان به بحث و بررسی پیرامون این موضوع پرداخت. مسعود جعفری‌جوزانی در این بخش مناظره در بیان دیدگاه خود اذعان داشت:  «با توجه به اشتیاق و استعدادی که در نیروهای جوان دیده می‌شود به‌نظر می‌رسد که باید راه را باز کنیم تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. تصور من بر این است که تئاتر و سینما کشور را پویا می‌کند و بسیاری از ملل نیز برای به‌دست آوردن چنین پویایی هزینه‌ها کرده‌اند، بنابراین هزینه هم دارد و اگر ما با قوانین پیچیده در این مسیر ایجاد ترس کنیم در نهایت منجر به سکوت مردم می‌شود. شهروندان نباید سکوت کنند بلکه باید تولید کنند و خلاقیت خود را به منصه‌ظهور برسانند و در این صورت است که کشور می‌تواند پیشرفت کند.»
این کارگردان درخصوص صحبت‌های هفته پیش درباره این موضوع و بیان جنگ نرم تصریح کرد:  «درخصوص جنگ نرم نیز باید آگاهانه برخورد کنیم چرا که نیروی خلاقی را که پر از انرژی است و درصدد رشد است در صورتی که به سکوت وا داریم همچون سرطان رشد می‌کند که این نیز ترسناک است و هر سنگی که در مقابل آن به‌وجود‌ آید منجر به این می‌شود که جامعه را به سکوت وا دارد. اگرچه جامعه سیاه رادیکال ممکن است به‌وجود‌ آید اما چون قاعده نیست اهمیت چندانی پیدا  نمی‌کند.»
اما در اين ميان بیژن نوباوه دیگر مهمانان اين مناظره، در ادامه صحبت‌های جوزانی اظهار کرد: «صحبت‌هایی آقای جوزاني، پاسخ تمام شبهاتی است كه امكان دارد پديد آيد. انقلاب ما نیز اساسا انقلابی فرهنگی است و نگاه فرهنگ نگاهی ظریفانه است و صحبت‌های آقای جوزانی را به‌طور کامل قبول دارم و همین زنده بودن و پویایی است که اهمیت و ارزش دارد و بحث‌هایی را ایجاد می‌کند. دعوا‌های سیاسی افتخار است چرا که نشان از زنده بودن و حاصل یک هویت مشترک است همان‌گونه که در بیانات رهبری نیز به این موضوع اشاره شده است و ایشان نیز این نوع اختلاف‌ها را نهایت خوشفکری دانسته‌اند که موجب می‌شود مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند.»


تعداد بازدید :  80