شماره ۴۴۰ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
زلزله زیست‌محیطی در کرمانشاه
«تاکسیدرمی» حکایت تلخی از خفقان هیاهوی طبیعت

«تاکسیدرمی» حکایت تلخی از خفقان هیاهوی طبیعت و تاراج حیات‌وحش است که شکارچیان آنها را به‌عنوان سندهای افتخار خود نگه می‌دارند. سندهای خشکیده و بی‌روحی از حیوانات که چشمانشان از این همه بی‌رحمی‌ هاج و واج مانده است.
به‌گزارش فارس ،کرمانشاه که زمانی بزرگترین زیستگاه کل ایرانی بوده، امروز سایه تهدید انقراض این گونه‌ها را برای آینده احساس می‌کند؛ از آن‌همه هیاهو در این دیار دیگر خبری نیست و تنها نماهای تاکسیدرمی شده حیوانات و پرندگان نادر بر دیوار اتاق‌های‌نشیمن خودنمایی می‌کند.
چه حکایتی دارد قصه پرغصه این حیوانات و پرندگان زبان‌بسته که آزادی و رهایی‌شان با رحم و مروت یا بی‌رحمی و ناجوانمردی انسان‌های خودخواه گره خورده و هر روز نیز تعداد آنها تنها به‌جرم زیبایی‌شان درحال کاهش است.
شکار بی‌رویه، بزرگترین تهدید انقراض گونه‌های نادر این دیار و نابودی تدریجی آنها را رقم زده است، در استانی که همواره مهد شکار و شکارچیان بوده و قصه شکارهای بزرگ نقل محافل بزرگان آن است؛ شاید زمانی شکار وسیله‌ای برای امرارمعاش بود اما این روند در گذر زمان تنها شکلش تغییر کرد و امروز به یک تفریح تبدیل شده است.
شناسایی موزه‌های خصوصی
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با انتقاد از وضع موجود در استان از لحاظ تاکسیدرمی حیوانات گفت: نباید منازل افراد به موزه‌های خصوصی تبدیل شود.
تورج همتی بیان داشت: طبیعتا در برنامه‌های در دست اقدام از این موزه‌های خصوصی بعد از شناسایی تقاضا می‌کنیم که آنها را به موزه محیط‌زیست برگردانند. وی تصریح کرد: گونه‌های طبیعی موجب شادابی و نشاط طبیعت می‌شوند و باید آنها را در طبیعت دید نه تاکسیدرمی کرد و در معرض نمایش گذاشت.
گونه‌های طبیعی
 پشتوانه ذخایر ژنتیکی هستند
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه این گونه‌ها را پشتوانه ذخایر ژنتیکی کشور خواند و گفت: این گونه‌ها سرمایه‌های ملی هستند و همان نقشی که طلا برای پشتوانه ارزی دارد، برای ذخایر ژنتیکی کشور بازی می‌کنند.
همتی خاطرنشان کرد: اگر آنها را حفظ نکنیم، سلامت و امنیت‌غذایی ما به خطر می‌افتد، مشکلات طبیعی ‌علت اصلی حذف گونه‌هایی است که با این کار نقش هموستازی و خودکنترلی طبیعت را از آن گرفته و با دستکاری طبیعت سیکل طبیعی را معیوب کردیم و عوامل خودکنترلی را از آن گرفته‌ایم.
وی افزود: در نظام طبیعت هر گونه‌ای، گونه‌ای را کنترل می‌کند و موجب طغیان گونه دیگر نمی‌شود، اما الان می‌بینیم در یک منطقه یک گونه طغیان می‌کند، چون مهارکننده آن شکار شده است.
همتی معتقد است که مردم باید هرچه زودتر آموزش‌ها را فرابگیرند و همکاری کنند، چراکه فرهنگسازی در این زمینه تا 20‌سال دیگر طول می‌کشد و شاید تا آن زمان دیگر گونه‌ای نباشد.
افزایش مناطق شکار ممنوع در کرمانشاه
وی با بیان این‌که امسال شکار را محدود کرده‌ایم، گفت: در راستای مدیریت گونه‌های در معرض انقراض طرح‌های جدیدی داریم ازجمله این‌که مناطق شکار ممنوع امروله و دالاخانی در شرق استان و زله‌زرد در دستورکار برای ارتقای سطح   حفاظت‌شده در دستورکار قرار دارند.
وی از ایجاد مناطق شکار ممنوع جدید در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: شاهو، جزیره زیستی نان ‌ویژه در پاوه و الحاق آن به بوزین و مرخیل و سد درکه در صحنه به‌عنوان فرودگاه پرندگان‌مهاجر نیز در برنامه داریم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه الحاقیه مناطقی مثل شیاکوه در قصرشیرین به منطقه زله‌زرد برای تکمیل شبکه زیستی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: برای این کار باید کریدورها هم حفظ شود که محل عبور گونه‌هاست تا چرخه‌زیستی تکمیل شود.
تاکسیدرمی‌ستیز با طبیعت است
مسئول انجمن حمایت از حیوانات استان کرمانشاه نیز اظهار کرد:   تاکسیدرمی ستیز با طبیعت است. شیلان لرستانی گفت: تاکسیدرمی نوعی شکار و حذف حیوانات از چرخه طبیعت است و با تزریق فرمالین حیوان را به شکل دلخواه خشک    می‌کنند.
وی تنها راه مقابله با این پدیده را عدم‌استقبال مردم از خرید این گونه‌های خشک‌شده دانست و گفت: بیدارکردن وجدان مردم بابت ظلم به طبیعت و آگاهی از مضرات این کار نقش مهمی دارد. این مسئول بیان داشت: فردی که به طبیعت علاقه‌مند باشد، حاضر به آزار گونه‌های جانوری که زیبایی طبیعت را به ارمغان می‌آورند، نمی‌شود.
مسئول انجمن حمایت از حیوانات استان کرمانشاه گفت: تاکنون بیش از 5 قطعه از حیوانات و پرندگان را از دست شکارچیان و افرادی که اقدام تاکسیدرمی می‌کردند حتی با پرداخت هزینه گزاف نجات داده‌ایم.
لرستانی بیان داشت: انسان‌ها جزیی از طبیعت هستند و نه رئیس طبیعت و باید بدانند که حیوانات نیز حق زندگی دارند.


تعداد بازدید :  196