پولاد امین| بعد از ماهها کشمکش و شایعه بالاخره معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی خبر از توقیف همیشگی فیلم آخر کیانوش عیاری داد، خبری که البته ماهها بود قطعی بهنظر میرسید، اما تاکنون هیچکدام از مدیران سینمایی به این صراحت دراینباره حرف نزده بودند...
کاناپه از همان ابتدا فیلمی جنجالی بود، فیلمی که بهواسطه نوع تلقی عیاری از مقوله حجاب، با جنجال زاده شد. این کارگردان که زمان ساخت کاناپه هنوز با حواشی فیلم خانه پدری دست به گریبان بود، با استفتا از مراجع تقلید بازیگران زن فیلمش را در فضای خانه با کلاهگیس و بدون حجاب مرسوم به تصویر کشید. او که پیشتر در فیلمهای دو نيمه سيب، بودن يا نبودن و بيدارشو آرزو، مرجانه گلچين، لوريك ميناسيان و بهناز جعفري را با کلاهگیس جلوی دوربین برده بود، با این باور که «زن نمیتواند در فضای خانه و پیش شوهر و بچهاش حجاب داشته باشد» در کاناپه این رویکرد را در کل فضای فیلم پی گرفت. سخنان عیاری در آنروزها نشان میداد که اين اتفاق برایش جدي است: «درباره فیلم بعدیام فقط ميدانم كه زن در خلوت با روسري نخواهد بود. يا بايد از اين پس كچل كردن خانمهاي بازيگر فراگير شود يا اينكه اين مسأله هم به يك خواب ابدي برود»...
ایده عیاری برای حل معضل تصویر کردن زنان در فضای خانه و پیش محارم، باعث شد نمایش فیلم حتی بهصورت محدود و برای تماشاگران جشنواره هم با دستانداز روبهرو شود. عیاری که گفته بود حاضر به اصلاح فیلم نیست، دیروز اما با اعلام داروغهزاده مبنی بر اینکه «کاناپه بهدلیل مسأله حجاب امکان اکران ندارد»، فهمید که کاناپه هم به سرنوشت خانه پدری، بیدار شو آرزو و سفره ایرانی دچار شده و کماکان آخرین فیلم به نمایش درآمده عیاری بودن یا نبودن است که در سال 1377 روی پرده آمده بود...
روز گذشته البته کیانوش عیاری تلفن خود را بسته بود و پاسخی به انبوه رسانههایی که منتظر واکنش او بودند، نداد. اما روشن است که در روزهای آتی باید منتظر عکسالعمل او به این تعیین تکلیف باشیم.