شماره ۱۴۸۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
وزیر نیرو از جزییات تعرفه‌های جدید آب و برق به «شهروند» گفت
جریمه برای پرمصرف‌ها و تشویقی برای کم‌مصرف‌ها
تعرفه‌ها اصلاح شود، مصرف آب و برق 22‌درصد کاهش می‌یابد

شهروند| تعرفه آب و برق پرمصرف‌ها به اندازه‌ای بالا می‌رود که ترجیح بدهند، اسراف نکنند! این موضوعی است که رضا اردکانیان، وزیر نیرو به «شهروند» می‌گوید و تأکید می‌کند که برای کم‌مصرف‌ها هم تشویقی در نظر گرفته‌اند و هزینه‌هایشان را کاهش می‌دهند.
حالا تعرفه‌های جدید آب و برق آماده ارسال به دولت است تا به‌زودی برای اجرا ابلاغ شود. تعرفه‌های جدیدی که درواقع عمومی نیست و تنها برای پرمصرف‌ها و کم‌مصرف‌ها است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو هر چند که حاضر به اعلام ریز قیمت جریمه مشترکان پرمصرف نشد، اما  به «شهروند» گفت: با اجرایی‌شدن تعرفه پیشنهادی مشترکان آب و برق  ترجیح می‌دهند از بخش بدمصرف‌ها به بخش خوش‌مصرف‌ها بیایند و میزان مصرف در بخش برق  10‌درصد و در بخش آب  12‌درصد  کاهش پیدا می‌کند. آن‌گونه که  این عضو کابینه دوازدهم می‌گوید: گروهی از مردم صرفه‌جو هستند که بنا داریم در بخش آب و برق سیستم تشویقی برای آنان در نظر بگیریم. بنابراین وقتی از الگوی مصرف کمتر مصرف می‌کنند، به لحاظ مادی نیز عوایدی برایشان در نظر گرفته می‌شود، بخش وسیعی از جمعیت خوش‌مصرف هستند که تعدادشان نیز زیاد است و سعی می‌کنیم بیشتر مصرف‌کنندگان در این گروه قرار بگیرند. گروه سوم کم‌مصرف‌ها هستند که حجم مصرفشان کم و  تعدادشان محدود است. بنا داریم که تعرفه‌ها را از این ناحیه اصلاح کنیم؛ البته این موضوع به‌ عنوان شیوه تأمین مالی دیده نشود بلکه عامل مثبتی باشد تا گروه پرمصرف‌ها خوش مصرف شوند و ترجیح دهند از پرمصرفی خارج شوند. کار دقیقی در این زمینه صورت گرفته و در نوبت عرضه به هیأت وزیران است.
مردم هم تولید‌کننده برق می‌شوند
با توجه به رشد 7‌درصدی مصرف برق پیش‌بینی می‌شود که‌ سال آینده مصرف برق در زمان پیک به ۶۰ تا ۶۱‌هزار مگاوات برسد و نیاز است تا ۸‌هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شود. هر چند که طبق اعلام وزارت نیرو  قرار است در‌ سال 97- 98 چیزی حدود  ۲۵ نیروگاه جدید و با ظرفیت تولید 5‌هزار مگاوات  وارد مدار شود؛ اما اردکانیان  بالابردن ظرفیت تولید را تنها راه جبران کسری تولید برق نمی‌داند و  معتقد است که باید بخشی از این کمبود از محل مدیریت مصرف جبران شود. به گفته او، در ‌سال پیش رو مردم ما نه فقط مصرف‌کننده که تولیدکننده هم خواهند بود و برای تابستان ‌سال آینده سه تا چهار‌هزار مگاوات با کمک مردم صرفه‌جویی خواهیم داشت.
صادرات برق به عراق از سر گرفته شد
چیزی حدود 300 قرارداد تولید برق امسال لغو شد و همین موضوع موجب قطع برق در نواحی مختلف شهر شد. گفته می‌شد لغو قراردادهای برق به دلیل نوسان قیمت دلار و برگشت تحریم‌ها اتفاق افتاده است؛ با وجود این وزیر نیرو می‌گوید که آلمانی‌ها همچنان پای قراردادهایشان با ایران ایستاده‌اند. او که به مناسبت هفته دولت به جمع خبرنگاران آمده بود، در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با قطع همکاری با زیمنس گفت: در ملاقاتی که با مسئولان ارشد زیمنس داشتم، آنها اعلام کردند که هر آن‌چه با ایران تعهد کرده‌اند مثل انتقال تکنولوژی توربین‌های نیروگاهی کلاس F به ایران را انجام خواهند داد.
این مقام مسئول همچنین درباره از سرگیری صادرات برق پس از صفرشدن خاموشی‌ها اظهار داشت: بعد از اینکه پرونده خاموشی‌ها بسته شد؛ یعنی از 19 مرداد که مشکل خاموشی‌ها حل شد با توجه به تعهداتی که با کشورهای همسایه داشتیم، امکان تبادل انرژی برقرار شده است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق صادرات برق آغاز شده و از ترکمنستان و ارمنستان در مواقع لزوم ما طبق قرارداد واردات داریم و با کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز مذاکرات در حال  انجام است.


تعداد بازدید :  204