شماره ۱۴۸۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
تسهیلات گلخانه‌ای 400 میلیونی ربطی به کمیته امداد ندارد
کشت 7 هکتار ماری‌جوانا تبدیل به 20 بوته شد!

شهروند| روز جمعه بود که عکس‌هایی از یک مزرعه هفت هکتاری کشت ماری‌جوانا در خبرگزاری‌ها منتشر شد. دو عکسی که حکایت از کشت ماری‌جوانا در گلخانه‌ای در  شهرستان دنای استان کهگیلویه‌وبویراحمد داشت؛ عکسی پر از ابهام که خیلی سریع دست به دست شد و مسأله‌ساز. روز شنبه بود که خبرگزاری ایلنا در گفت‌وگویی با رئیس ‌جهاد کشاورزی دنا در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد پرده از حکایت برداشت. فضل‌الله آذرفر با تأیید کاشت ماری‌جوانا در یکی از گلخانه‌های این شهرستان اظهار داشت: متاسفانه فردی با عنوان اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد امام تسهیلاتی حدود ۴۰۰‌میلیون تومان دریافت کرده و در همان گلخانه گیاه مخدر ماری‌جوانا کاشته است و البته خود وی نیز اعتباراتی را هم برای راه‌اندازی این گلخانه هزینه کرده است. وی با بیان اینکه این گلخانه از حدود سه ‌سال پیش تعطیل شده است، گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که بین سرمایه‌گذار و دستگاه‌های مرتبط پیش آمد، این گلخانه به مدت سه‌ سال تعطیل شد و جزو واحدهای تعطیل‎شده کشاورزی در شهرستان دنا محسوب می‌شد. کشت گیاه مخدر ماری‌جوانا در این ‌گلخانه از حدود دو ماه پیش آغاز شده و ما نیز واقعا فکر می‌کردیم این کارگاه تعطیل شده است. آذرفر زمان دو ماهه برای کشت و ثمردهی گیاه ماری‌جوانا را کافی دانست و تصریح کرد:   «البته اینکه گفته می‌شود کشت ماری‌جوانا در هفت هکتار شکل گرفته را قبول ندارم و حتی معتقدم کمتر از یک هکتار هم بوده است.» دادستان شهرستان دنا هم با تأیید کاشت گیاه مخدر ماری‌جوانا در یک واحد گلخانه‌ای در یکی از روستاهای این شهرستان اظهار داشت: «کشت این گیاه مخدر در هفت هکتار صحت ندارد و در حدود یک هکتار این کشت انجام شده است. فردی حدود یک هکتار از سطح گلخانه‌ای را در یکی از روستاهای شهرستان‌های دنا به کشت ماری‌جوانا اختصاص داده که به همین اتهام دستگیر شده و اکنون در اختیار دستگاه قضایی است.»
 این در حالی بود که معاونت اجتماعی کهگیلویه‌و‌بویراحمد در گفت‌وگو با «شهروند» کشت انبوه ماری‌جوانا را تکذیب کرد و گفت: «در یکی از روستاهای دنا گلخانه‌ای در مساحتی کمتر از‌ هزار متر  برای کشت ماری‌جوانا اختصاص داده بودند و اینکه کشت این گیاه در  هفت هکتار  بوده، صحت ندارد و تنها  20 بوته در این گلخانه کشت کرده بودند که ماموران رصد و متهمان را بازداشت کردند.»
هنوز ساعتی از انتشار گفت‌و‌گوی رئیس ‌جهاد کشاورزی دنا  با ایلنا  نگذشته بود که بار دیگر رئیس جهاد کشاورزی دنا درباره کشت ماری‌جوانا در استان کهگیلویه‌وبویراحمد توضیحاتی را پیرامون این خبر ارایه کرد.
فضل‌الله آذرفر به ایلنا گفت: در روستای حسن‌آباد دارشاهی از توابع کهگیلویه‌وبویراحمد تنها دو گلخانه وجود دارد که یکی از آنها به دلیل عدم توانایی صاحب آن در پرداخت تسهیلاتی که از  کمیته امداد استان به مبلغ حدود 300 تا 400‌میلیون تومان دریافت کرده با مشکل قضایی روبه‌رو شده و از 3‌ سال گذشته تاکنون تعطیل است. وی افزود: البته این بدین معنا نیست که صاحب این گلخانه همان فردی است که به کشت ماری‌جوانا در این گلخانه اقدام کرده‌است. وی گفت: از وجود گلخانه دیگر نیز بی‌خبرم. آذر‌فر در ادامه با اشاره به اینکه رسیدگی به این موضوع در حیطه اختیارات من نیست، افزود: اطلاع‌رسانی درباره کشت هر گونه مواد مخدر در هر جای کشور و برخورد با عا‌ملان آن در حیطه اختیارات من نیست و وظیفه نهادهای قضایی و انتظامی است.  
از سوی دیگر حمیدرضا رحیمی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کهگیلویه‌وبویراحمد در واکنش به این خبر به ایلنا گفت: این خبر هیچ ارتباطی به کمیته امداد استان ندارد. فرد دستگیرشده نیز هیچ‌گونه تسهیلاتی از کمیته امداد دریافت نکرده و تنها در چند مورد ضمانت وام چند مددجو را عهده‌دار شد‌ه است .در روزهای گذشته دادستان شهرستان دنا در استان کهگیلویه‌وبویراحمد از کاشت ماری‌جوانا برای نخستین‌بار در این شهرستان گزارش داد که اکنون  این موضوع در حال پیگیری‌ قضایی است.


تعداد بازدید :  378