شماره ۱۴۸۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
سفر پاپ به ایرلند زیر سایه رسوایی جنسی کشیش‌ها

یک هفته پس از افشای رسوایی آزار جنسی کودکان توسط روحانیون کلیسای کاتولیک در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز شنبه برای سفری دو روزه وارد ایرلند شد.
پاپ صبح روز شنبه وارد فرودگاه دوبلین شد و قرار است با قربانیان آزارهای جنسی توسط روحانیون کلیسا ملاقات کند. او هفته پیش در نامه‌ای خطاب به کاتولیک‌های جهان ضمن محکوم کردن آزار جنسی توسط کشیش‌ها و سرپوش گذاشتن بر این جرایم، خواستار پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری شد. به‌تازگی هیأت منصفه‌ای در آمریکا جزییات هفت‌دهه آزار جنسی توسط روحانیون کلیسای کاتولیک در ایالت پنسیلوانیا را گزارش کرده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از یک‌هزار نفر زیر سن قانونی که قابل‌ شناسایی هستند هدف آزار 300 کشیش در این ایالت قرار گرفته‌اند.
در ایرلند نیز به گفته منابع انگلیسی، بیش از 9 هزار مورد آزار جنسی در کلیساها گزارش ‌شده که در این‌رابطه، سفر پاپ فرانسیس به دوبلین را می‌توان نقطه عطفی در واکنش به برملا شدن موارد پرشماری از سوء رفتار کلیسای کاتولیک طی چندین دهه تلقی کرد. این مقام مسیحی در نامه اخیر خود با اشاره به درد دلخراش قربانیان که برای مدت‌های طولانی نادیده گرفته‌شده، نوشته است: «ما به‌عنوان جامعه کلیسایی با شرم و ندامت اذعان می‌کنیم که به وظیفه خود عمل نکردیم، به‌موقع عمل نکردیم و ابعاد و عمق زیانی که بر زندگی بسیاری تحمیل شد را درک نکردیم. ما از کودکان مراقبت نکردیم و آنها را به حال خود رها کردیم.» مارگارت مک گاکین از موسسه «بازماندگان و قربانیان سوءاستفاده توسط نهادها» در ایرلند شمالی گفته است که واکنش پاپ «ناکافی و دیرهنگام» بوده و این نامه «چیزی را عوض نمی‌کند». همزمان رئیس کلیسای کاتولیک ایرلند در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز تأکید کرده است که پاپ بایستی در سفر به ایرلند به‌طور جدی مسأله آزار جنسی کلیساها را مورد توجه قرار دهد. ایمون مارتین می‌گوید: قربانیان آزار جنسی رنجی را تحمل می‌کنند که با آنها تا آخر عمر خواهد بود. حق نداریم از این رسوایی چشم‌پوشی کنیم.
پاپ در جریان سفر خود به ایرلند همچنین قرار است در «نشست جهانی خانواده» که توسط کلیسای کاتولیک برگزار می‌شود، سخنرانی کند. این نشست هر سه سال و برای پیروان مذهب کاتولیک  برگزار می‌شود.


تعداد بازدید :  445