شماره ۱۴۸۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با افسر راهوری که در محدوده دشت ارژن استان فارس مورد ضرب و شتم قرار گرفت
از توهین به لباسم نمی‌گذرم

شهروند| باز هم انتشار یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. این‌بار اما صحنه ضرب‌و‌شتم یک پلیس راهنمایی و رانندگی بود که واکنش مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت. آن‌چه در این فیلم کوتاه و چند ثانیه‌ای به تصویر درآمد، صحنه‌های حمله وحشیانه جوان بلندقامتی به یک افسر راهنمایی و رانندگی میانسال بود. این حادثه در محدوده دشت ارژن استان فارس رخ داد. آن‌طور که در تصاویر مشخص بود، مامور راهور زیر ضربات مشت و  لگد پی‌در‌پی جوان معترض بشدت مضروب شد و درنهایت هم این افسر با کمک و وساطت مردم و شاهدان از این درگیری رها شد. همین چند ثانیه کوتاه کافی بود که این فیلم به یکی از پربازدیدترین تصاویر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود. فیلم فحاشی و ضرب‌وشتم پلیس در یکی از جاده‌های استان فارس با واکنش‌های زیادی هم همراه شد تا اینکه صبح دیروز نیروی انتظای هم در واکنش به این حادثه از شناسایی و دستگیری جوان ضارب و هتاک به افسر راهنمایی و رانندگی خبر داد.  
  ماجرا مثل همه سوژه‌های پربازدید در شبکه‌های اجتماعی استارت خورد. تصویر چند ثانیه درگیری که یک طرف آن پلیس بود. این‌بار اما یک افسر راهور در حالی ‌که چند قدمی بیشتر با خودروی راهنمایی و رانندگی فاصله نداشت، بشدت از سوی جوان ناشناسی مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. آن‌طور که تصاویر کوتاه این فیلم نشان می‌داد، جوان حمله‌کننده با حالت اعتراض چندبار به طرف این مامور حمله کرد و او را زیرمشت و لگد گرفت. در گوشه تصویر زنجیره‌ای از خودرو‌ها در جاده نمایان بود که نشان از بروز این حادثه در حریم یکی از جاده‌های داخلی داشت. در حالی این فیلم به سرعت در شبکه‌های مختلف دست به دست می‌شد که محل حادثه جاده شیراز به کازرون در محدوده دشت ارژن اعلام شد. درباره این درگیری شایعاتی هم مطرح شد. توقیف خودرو به دلیل سبقت غیر مجاز، منحرف و درنهایت واژگون‌شدن خودروی ضارب ازجمله دلایلی بود که درخصوص این درگیری مطرح شد.
اما سروان علیرضا رئیسی، مامور راهوری است که در این حادثه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. افسر باسابقه‌ای که به گفته خودش دو سال دیگر بازنشسته می‌شود. این مامور وظیفه شناس هنوز علت این حادثه هم را به درستی نمی‌داند، اما هرچه هست، او به دنبال این حمله از ناحیه پا و صورت زخمی شده است. آن چه در ادامه می خوانید، جزییات این حادثه از زبان این پلیس راهنمایی و رانندگی است:
  شما چند سال دارید؟
47 سال.
  چند سال است که در پلیس خدمت می‌کنید؟
حدود 28 سال. من کمتر از دو سال دیگر بازنشست می‌شوم.
  چه شد این اتفاق افتاد؟
ساعت حوالی 7 بعداز ظهر بود و من مشغول کنترل جاده شیراز به کازرون بودم. حدود 11 کیلومتری شیراز یک دستگاه 206 دچار نقص فنی شده بود. همین مسأله هم ترافیک سنگینی ایجاد کرده بود. من هم برای کمک به آنها رفتم. البته هم خودروی راهنمایی و رانندگی و هم خودروی 206 را به حاشیه جاده هدایت کردیم تا ترافیک باز شود. مشغول بررسی نقص فنی خودرو بودیم که یک خانمی از داخل همان خودرو فریاد زد تصادف، چند خودروی گذری هم با صدای بلند به من و همکارم اعلام کردند که یک خودرو در لاین مخالف واژگون شده است. آن موقع ما در مسیر کازرون به شیراز بودیم، اما لندکروز در لاین مقابل دچار حادثه شده بود. بلافاصله دور زدیم و در لاین مخالف کنار لندکروز حادثه دیده توقف کردیم. از راننده مشخصات خودرو را گرفتم. درباره وضع سرنشین‌ها هم سوال کردم، خودش گفت کمی از ناحیه کتف احساس درد دارد، البته یک پسر خردسال هم همراهش بود که ظاهرا هیچ مشکلی نداشت. من به طرف عقب خودرو رفتم تا  شماره پلاک را یادداشت کنم که ناگهان دیدم جوان تنومندی به طرف من حمله کرد. او فریاد می‌زد خودروی 150 میلیون تومانی من از بین رفت و به سرعت به طرف من می‌آمد.
  بعدش چه شد؟
هیچی، حسابی از خجالت ما درآمد. چند ضربه به سر و صورتم زد. با لگد به کمر و پاهایم هم ضربه زد. مدام هم فحاشی می‌کرد، من هم تنها بودم. فقط راننده با من بود. بالاخره بعد از چند دقیقه با وساطت مردم درگیری خاتمه پیدا کرد.
  یعنی انحراف و واژگونی لندکروز هیچ ارتباطی با شما یا همکارانتان نداشت؟
نه هیچ ربطی نداشت. همان طور که گفتم ما کنار خودروی 206 در لاین مخالف بودیم. ضمن این که من تنها بودم و هیچ یک از همکارانم آنجا نبودند.
  دلیل حمله ور شدن او به طرف شما چه بود؟
هنوز هم به درستی نمی‌دانم، اما در صحبت‌هایش فریاد می‌زد که 150 میلیون تومان از بین رفت و تو می‌خواهی من را جریمه کنی. شاید تصور می‌کرد که من قصد جریمه کردن او را دارم که البته باید این کار را هم می‌کردیم اما چون آن خودروی 206 خراب شده بود، همکارم پشت دوربین نبود. البته بعدا مشخص شد که این لندکروز 137 کیلومتر سرعت داشته درحالی که سرعت مجاز در آن محدوده 80 کیلومتر است.
  اما در برخی شایعات علت حادثه تعقیب لندکروز از سوی همکاران شما به دلیل رعایت نکردن سرعت مجاز عنوان شده است؟
اصلا چنین چیزی صحت ندارد. من تنها مامور حاضر در آن منطقه بودم. البته که اگر تعقیبی هم در کار بود، باز قانون به ما این اجازه را داده تا خودروهای متخلف را تعقیب و متوقف کنم، اما در این حادثه هیچ تعقیب و گریزی در کار نبوده است.
  شما در این حادثه صدمه هم دیدید؟
بله از ناحیه و پا و صورت. بعد از خاتمه درگیری توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدم. پایم در آتل است و صورت هم چند بخیه خورده است.
 آن طور که در تصاویر مشخص است، شما در این درگیری هیچ واکنشی از خودتان نشان ندادید. این کار دلیل خاصی داشت؟
ما قانونا اجازه داریم از خودمان دفاع کنیم. البته من شرایط را برای ادامه درگیری مناسب نمی‌دیدم. چون تصور این است که لندکروز همراه چند خودرو دیگر به صورت خانوادگی در محل حاضر بودند و ادامه درگیری می‌توانست عواقب بدی داشته باشد. به همین دلیل ترجیح من این بود که درگیری خاتمه پیدا کند.
  شما از فرد ضارب شکایت کرده‌اید؟
بله هم من و هم پلیس پیگیر ماجرا هستیم. ضارب هم شناسایی شده و به زودی دستگیر می‌شود. من از توهین‌هایی که  به من و لباسم شد گذشت نمی‌کنم.


تعداد بازدید :  994