شماره ۱۴۸۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
این برنامه‌های موبایل بی‌اجازه نصب می‌شوند و قبض‌تان را سنگین می‌کنند
کسی اپ‌های دزد را دستگیر نمی‌کند

پریسا اسلام‌زاده- شهروند| دیتای گوشی را روشن می‌کند تا پیغام‌های مهم کاری را چک کند. ناگهان چندین و چند پیغام از طرف اپلیکیشن‌های مختلف با شماره‌های شخصی روی گوشی ظاهر می‌شود. در برخی از همین پیغام‌ها محتواهای عجیبی مانند احوالپرسی با لحنی کاملا صمیمانه دیده می‌شود که صاحب موبایل را به تردید می‌اندازد و او از سر کنجکاوی پیغام را باز می‌کند، اما می‌بیند نه‌تنها خبری از پیغام یک آشنا نیست، بلکه وارد لینکی عجیب می‌شود که باز هم ممکن است از سر کنجکاوی اقداماتی که از او در این لینک خواسته شده را انجام دهد و آن وقت است که سرویس‌های مختلفی برایش فعال شود که نه‌تنها برایش کاربردی ندارد، بلکه به صورت کاملا ناخواسته روی موبایلش نصب شده و روزانه هم بابت آن هزینه می‌پردازد.
هزینه‌هایی که غیرقانونی روی قبض مشترکان می‌آید، اما دردسرهای شکایت از متخلفان باعث شده است که خیلی‌ها پیگیری حقوقی این ماجرا را رها کنند. اگر شما هم از این دسته از مشترکان هستید، بهتر است این گزارش را بخوانید تا بی‌دردسر شر این اپلیکیشن‌های دزد را از سرتان باز کنید.
این پیام از آشناهایتان نیست!
شماره‌های شخصی یکی از رایج‌ترین دام‌هایی است که شما را گرفتار اپلیکیشن‌های دزد می‌کند. تا چند وقت پیش تبلیغات پیامکی صدای اعتراض مشترکان همه اپراتورها را درآورده بود. پیامک‌هایی که در تمام ساعات روز برای تبلیغات روی گوشی‌های تلفن‌های همراه ظاهر می‌شدند و آرامش صاحبان تلفن همراه را به هم می‌ریختند. بعد از این‌که کدهایی برای مسدود کردن این پیامک‌ها ایجاد شد و تقریبا اغلب مشترکان تلفن‌های همراه از شر آنها خلاص شدند، حالا دردسر دیگه‌ای آرامش را از آنها ربوده است.
مدتی است که کاربران موبایل از تبلیغات ناخواسته موبایلی خبر می‌دهند و می‌گویند پس از نصب برنامه‌ یا ورود به سایت‌هایی بدون درخواست عضو سرویس‌ ارزش افزوده گرفتار نصب غیراختیاری برنامه‌ها شده‌اند و تبلیغات متعددی روی گوشی مشاهده می‌کنند.
این نوع تبلیغات معمولا با شماره‌های شخصی و ارسال پیام‌هایی با محتوای احوالپرسی روی گوشی‌های موبایل ظاهر می‌شوند.
حجم اینترنت‌تان را بی‌اجازه می‌خورند
نکته عجیب و آزاردهنده برای این دسته از اپلیکیشن‌های دزد، پولی بودن سرویس‌هایی است که به صورت ناخواسته فعال می‌شوند یا از اعتبار پولی مشترکان کسر می‌کنند یا مبلغی را به قبض تلفن همراه‌شان اضافه می‌کنند. علاوه بر این، برخی از اپلیکیشن‌ها به سرویس‌هایی که تبلیغات آنها را برعهده گرفته‌اند، اجازه دانلود تعداد زیادی از فایل‌ها و حتی نصب آنها را هم می‌دهند که همین موضوع باعث ایجاد هزینه زیادی در بخش اینترنت موبایلی می‌شود که همه آنها هم به صورت ناخواسته انجام می‌شوند و کاربر هیچ حقی درباره این‌که انتخاب کند آیا این سرویس را می‌خواهد یا نه، ندارد.
شما در چنین شرایطی تبلیغات متعددی خارج از سرویس پیامکی روی گوشی خود مشاهده می‌کنید که کافی است وارد یکی از آنها شوید و مراحلی که از شما خواسته شده را اجرا کنید.
در آن صورت است که یک سرویس به صورت کاملا ناخواسته برای شما فعال می‌شود. فعال شدن این سرویس که ممکن است از برنامه آموزش آشپزی گرفته تا یادگیری زبان انگلیسی یا دریافت رژیم چاقی و لاغری باشد، هزینه روزانه‌ای برای شما به دنبال خواهد داشت و اینجاست که به دنبال غیرفعال کردن آن خواهید بود، اما پیامکی که قرار است برای شما ارسال شود تا نحوه غیرفعال کردن این سرویس را به شما یاد بدهد، حداقل یکی دو روز بعد از نصب ناخواسته آن سرویس خواهد بود که با این شرایط شما مجبور به پرداخت هزینه برای خدماتی خواهید شد که ناخواسته آن را نصب کرده‌اید و هیچ استفاده‌ای هم از آن نخواهید داشت.
چگونه در دام‌شان می‌افتیم؟
برخی از این اپلیکیشن‌ها برای اینکه مخاطبان را بابت وارد شدن به لینک نصب برنامه‌های جدید وسوسه کنند، در پیامک‌های تبلیغاتی‌شان از قرعه‌کشی‌های چندمیلیونی خبر می‌دهند.
حتی در برخی از این پیامک‌ها دیده شده که به مشترکان وعده داده شده در صورت وارد کردن شماره تلفن همراه‌شان و کدی که برایشان ارسال شده در لینک بازشده شارژ رایگان دریافت خواهند کرد یا در قرعه‌کشی واریز ماهیانه چند صد‌هزار تومان به حساب‌شان شرکت داده می‌شوند.
در واقع این اپلیکیشن‌ها برای این‌که از تبلیغات آن درآمد کسب کنند، دست به هر کاری و دادن هر وعده‌ای می‌زنند که همین موضوع باعث بدبینی اغلب مشترکان به این اپلیکیشن‌ها و تبلیغات‌شان شده است. تبلیغات این اپلیکیشن‌ها و نصب کردن برنامه روی گوشی‌های مشترکان بدون جلب موافقت آنها باعث شده کارشناسان IT و ICT به آنها لقب اپلیکیشن‌های سیاه را نسبت دهند.
 اپلیکیشن‌های سیاه، تبدیل به راهی آسان برای کسب درآمد از طریق تبلیغات در گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید شده‌اند و به دلیل نداشتن ویژگی‌های لازم برای مخفی شدن، روی صفحه گوشی نمایش داده نمی‌شود تا کاربر متوجه وجود آنها شود، به همین دلیل هم کاربران بی‌اطلاع تصور می‌کنند اپلیکیشنی نصب نشده و از این طریق مورد سوءاستفاده‌های متعددی قرار می‌گیرند.
در این سوءاستفاده‌ها پیغام‌های تبلیغاتی متعددی در انواع قالب‌ها ازجمله دانلود فایل، باز کردن صفحه نصب اپلیکیشن‌‌ها، عضویت پنهانی در سرویس‌های ارزش افزوده پیامکی، نمایش اعلان بالای صفحه نمایش گوشی، باز کردن صفحات اینترنت یا بازکردن لینک ورود به کانال‌های تلگرامی روی گوشی به کاربر نشان داده می‌شود که تمامی این فعالیت‌ها هم بدون اجازه کاربر و غیرمجاز است.
کارشان غیرقانونی است
این اپلیکیشن‌ها ممکن است در صورت شناسایی سریع مبلغ کمی از شما بدزدند. رقمی حدود 5 تا 10‌هزار تومان، اما اگر دیر بجنبید می‌توانند هر ماه قبض شما را بدون هیچ‌گونه دلیل موجهی سنگین‌تر کنند.
وزارت ارتباطات بارها اعلام کرده این اتفاق غیرقانونی است و اپلیکیشن‌ها و اصولا هر خدمات موبایلی و ارتباطی باید با اجازه مشترکان انجام شود و آنها از ریزهزینه‌ها خبردار باشند و با اجازه خودشان فعال شوند. با این حال، مخابرات چندان به این موضوع تن نمی‌دهد و خدمات ارزش افزوده خود را به هرکس و ناکس اجاره می‌دهد و پول حاصل از این خدمات را به جیب مستاجران خدمات ارزش افزوده‌اش واریز می‌کند.
البته مشترکان زیادی هم هستند که پرداخت این هزینه‌های غیرقانونی را به دردسر و مخارج شکایت ترجیح می‌دهند و همین باعث می‌شود اپ‌های دزد به راحتی کارشان را ادامه بدهند.

روش مسدود کردن اپ‌های سیاه
شاید شما هم بارها به فکر بلاک کردن تبلیغات در اپ‌های اندرویدی افتاده‌اید، البته در چنین مواقعی معمولا نیاز دارید که به تنظیمات ابتدایی گوشی برگردید یا به اصطلاح گوشی‌تان را روت کنید، اما نرم‌افزارهایی هم وجود دارند که بتوانند بدون روت کردن شما را از شر اپ‌های سیاه نجات دهند.
برای این کار بهتر است از یک اپلیکیشن تخصص استفاده کنید تا همه آگهی‌های تبلیغاتی اپلیکیشن‌های گوشی‌تان حذف شود، چنانچه اگر برایتان اهمیتی ندارد که گوشی شما «ریست» شود و به تنظیمات کارخانه برگردد، می‌توانید با نصب برنامه AdWay راه را بر روی تمام اپلیکیشن‌های تبلیغاتی ببندید. البته این برنامه یک اشکال مهم دارد و آن هم این است که با وجود حذف اپ‌های تبلیغاتی اما کاري به فضايي که برنامه نرم‌افزارهاي تبليغاتي از حافظه گوشي اشغال مي‌کردند، نداشته و همچنان قسمتي از ظرفيت گوشي شما را بدون استفاده مي‌‌گذارد، به همین دلیل اغلب متخصصان IT توصیه می‌کنند برای بلاک کردن اپلیکیشن‌های تبلیغاتی سراغ اپی بروید که هم نیازی به روت‌کردن تلفن همراه‌تان نباشد، هم اینکه فضاهای اشغال‌شده گوشی را کاملا باز کند. برنامه MinMinGuard راه‌حل مناسبی برای خلاص شدن از اپ‌های سیاه و تمام بازمانده‌های آنها از گوشی شماست که البته نمی‌توانید این برنامه را در برنامه‌هایی مثل بازار پیدا کنید، بلکه حتما باید آنها را از گوگل‌پلی یا اپ‌استور دانلود کنید، ضمن این‌که برای بهره بردن از ویژگی‌های این برنامه بهتر است نصب آن روی تلفن همراه‌تان را به یک متخصص واگذار کنید.


تعداد بازدید :  752