شماره ۴۳۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
خبر

براساس آیین‌نامه جدید آزمون نیمه‌متمرکز دکترا:گزینش نهایی دانشجویان دکترا به دانشگاه‌ها واگذار شد
شهروند| مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با ابلاغ آیین‌نامه جدید آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکترا در ‌سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، ارزشیابی داوطلبان یکسان می‌شود و دیگر اعمال سلیقه وجود نخواهد نداشت. به گفته او با توجه به این آیین‌نامه، دانشگاه‌ها از این پس درباره پذیرش دانشجویان تصمیم‌گیرنده هستند.
به گفته حسین توکلی، آیین‌نامه جدید آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکترا از لحاظ ضوابط و مقررات و سایر موارد اجرایی دارای تفاوت‌هایی نسبت به آزمون دکترای ‌سال ۹۳ است. او ادامه داد: در دوره دکترای‌ سال ۹۳ ما براساس نمره علمی داوطلب در آزمون که ۸۰‌درصد بود و ۲۰‌درصد هم معدل‌های ترازشده دوره‌های کار‌شناسی و کار‌شناسی‌ارشد بود، درواقع یک نمره علمی می‌ساختیم و بعد افراد را تا چندبرابر ظرفیت برای مصاحبه معرفی می‌کردیم.
مشاور عالی سازمان سنجش ادامه داد: پیش از این فردی که برای مصاحبه معرفی می‌شد، باید برای بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و علمی به دانشگاه‌ها معرفی می‌شد و دانشگاه نیز این کار را انجام می‌داد و نتیجه را برای سازمان سنجش ارسال می‌کرد و سازمان سنجش نیز با توجه به انتخاب داوطلبان، کار گزینش نهایی را انجام می‌داد و قبول‌شدگان نهایی را اعلام می‌کرد. به گفته او در‌ سال ۹۳ در اصل، حدنصاب را سازمان سنجش تعیین می‌کرد و افراد را براساس حدنصاب در نظر گرفته‌شده گزینش و فهرست قبول‌شدگان نهایی را اعلام می‌کرد. توکلی با اشاره به این‌که امسال حدنصاب توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود، افزود: در گزینش نهایی نیز دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند که ما دانشجویان خود را از بین کسانی که با آنها مصاحبه کرده‌ایم، انتخاب می‌کنیم که دیگر گله‌ای به وجود نیاید که افراد با حدنصاب بالا‌تر یا پایین‌تر به دانشگاه آمده‌اند. مشاور عالی سازمان سنجش گفت: تغییری که نسبت به سال‌های گذشته به وجود آمده این است که اساسا دستورالعمل اجرای مراحل مصاحبه تخصصی را وزارتخانه تصویب و سازمان سنجش آن را برای دانشگاه ابلاغ می‌کند و بنابراین در این‌جا معیار‌ها در اصل یکی خواهد بود به این معنی که دانشگاه‌ها باید در چارچوب این دستورالعمل و طبقه‌بندی که انجام شده برای هر مرحله نمره‌گذاری کنند و این مصاحبه را انجام دهند.

بساط شیمی‌درمانی از مطب‌ها جمع می‌شود
ایسنا| مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذاودارو از جمع شدن بساط شیمی درمانی از مطب‌ها در قالب اجرای بسته حمایت از بیماران مبتلا به سرطان خبر داد. مهدی پیرصالحی توضیح داد: از آن‌جا که ممکن است در بخش بیمارستانی توانایی لازم را برای ارایه خدمت به همه بیماران سرطانی نداشته باشیم، عده‌ای از بیماران به اجبار و با پرداخت هزینه‌هایی بسیار بالاتر، برای امور شیمی‌درمانی و تزریقات مربوط به آن وارد مطب‌ها می‌شوند. او افزود:  این در حالی‌ است که در مطب‌ها، این‌گونه تزریق‌ها در شرایط استاندارد انجام نمی‌شود، چراکه داروها باید در شرایط خاص تهیه، در سرنگ کشیده و سپس تزریق شوند و شرایط اتاق تزریق باید خاص باشد. در مطب نمی‌توان شرایط مناسب به این منظور را ایجاد کرد. او ادامه داد:  به همین دلیل بحث راه‌اندازی مراکز ویژ‌ه‌ای برای شیمی‌درمانی مطرح است؛ به این معنی که سایت‌هایی با همکاری پزشکان آنکولوژی می‌توانند تجهیز شوند و در صورت برخورداری از استانداردهای لازم از لحاظ کیفیت کار، این خدمات را ارایه دهند. بخش خصوصی می‌تواند در آن مراکز خاص تزریق را انجام دهد اما مسلم آن است که این کار باید از مطب‌ها جمع‌آوری شود.


تعداد بازدید :  197