شماره ۴۳۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
انتخابات بحرین به نافرمانی مدنی شیعیان معترض تبدیل شد
70‌درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند

شهروند | حوزه‌های انتخاباتی و صندوق‌های اخذ رأی دولت بحرین روز گذشته گشوده ‌شدند تا مقدمات نخستین انتخابات بحرین پس از قیام مردم این کشور در ‌سال 2011 فراهم شود، هرچند شیعیان مخالف دولت که رهبری جنبش‌ دموکراسی‌خواه این کشور را برعهده داشتند با یکدیگر هم‌پیمان شده‌اند تا شرکت در این انتخابات را تحریم کنند. این انتخابات درحالی برگزار می‌شود که نشانی از سازش میان مقامات حکومت سلطنتی اهل‌ سنت و مخالفانش به چشم نمی‌‌خورد؛ موضوعی که هر دو طرف در اظهارات اخیرشان به آن اشاره کرده ‌بودند. حدود 350‌هزار نفر از مردم بحرین واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند تا از بین 266 نامزدی که اکثرشان اهل ‌سنت‌اند 40 نفر را برگزینند.
«الوفاق»، که اصلی‌ترین گروه مخالف دولت این کشور به شمار می‌رود پیش از این هشدار داده بود که خودداری حاکمیت از واگذاری قدرت منجر به افزایش خشونت خواهد شد. هرچند به گفته «خلیل المرزوق»، یکی از اعضای الوفاق که در لندن به سر می‌برد، مخالفان در این انتخابات برای کسب قدرت اقدامی انجام نداده‌اند. المرزوق دراین‌باره به خبرگزاری الجزیره گفت: «در بحرین هیچ عدالتی وجود ندارد، در قوه قضائیه نیز هیچ استقلالی به چشم‌ نمی‌خورد و ما تا زمانی که درخصوص سیستمی برای نمایندگی از مردم بحرین، پاسخگویی مقامات و حفظ جان و حقوق مردم توافق نکنیم، نمی‌توانیم مشارکت انجام دهیم».
المرزوق در ادامه گفت: «ما در – انتخابات - سال‌های 2006 و 2010 با مشارکتی بالا و با هدف تغییر نظام سیاسی برای حمایت از حقوق و منافع مردم حضور داشتیم، اما نمی‌توانستیم چیزی را تغییر دهیم». المرزوق در ادامه سخنان خود تأکید کرد که الوفاق از مذاکره‌ به شرط آن‌که گفت‌وگویی جدی باشد استقبال خواهد کرد. از سوی دیگر «سمیرا رجب»، وزیر اطلاعات بحرین نیز تأکید کرده‌ است که دولت بحرین هیچ «هرج‌و‌مرج، ناآرامی و دخالت خارجی» را برنمی‌تابد.
پیش از این قیام مخالفان حکومت آل‌خلیفه در‌ سال 2011 نیز با سرکوب شدید دولت این کشور مواجه شد و پس از یک ماه فراز و نشیب نافرجام ماند. این کشور پادشاهی واقع در خلیج‌فارس که از ‌سال 1783 تحت سلطنت اهل‌سنت قرار دارد، امروز بیش از 700‌هزار شیعه را در خود جای داده‌ است که 70‌درصد جمعیت مسلمان آن را تشکیل می‌دهند. مخالفان حکومت آل‌خلیفه خواستار برقراری «حکومت سلطنتی مشروطه واقعی» هستند که در چارچوب آن نخست‌وزیری مستقل از خاندان سلطنتی بحرین و با رأی مردم انتخاب شود.
«شیخ علی سلمان»، دبیرکل جمعیت ملی وفاق اسلامی نیز درخصوص تحریم این انتخابات گفت: «این که دولتی برای رأی مردمی که خود آنها را به حاشیه رانده ناچار به التماس شود شکست بزرگی است. دولت بحرین به دنبال امری غیرممکن است». در آستانه انتخابات بحرین، صد‌ها نفر از تظاهرکنندگان به خیابان‌های روستای دیراز آمدند تا حمایت خود از تحریم انتخابات را اعلام کنند، پلیس بحرین نیز در مقابل با شلیک گاز اشک‌آور تلاش کرد تا معترضان را متفرق کند. معترضان بحرینی در این تظاهرات شعار «تحریم! تحریم!»  سر دادند.
این درحالی است که درگیری‌های میان معترضان شیعه و نیرو‌های امنیتی بحرین در روستاهای خارج از «منامه»، به امری عادی بدل شده ‌است و از زمان قیام مخالفان حکومت نیز صد‌ها تن از مردم توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر شده‌اند.
رقبای سیاسی در بحرین در تلاشند تا از طریق «گفت‌وگوی ملی» به اختلافات خود پایان دهند، هرچند با وجود برگزاری چندین دور از مذاکرات همچنان فاصله میان این 2 گروه بسیار زیاد است. شیخ علی سلمان چندی پیش و در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عنوان کرده ‌بود که مخالفان تنها در شرایطی می‌توانند به مذاکرات ادامه دهند که دولت با اجرای اصلاحاتی براساس یک جدول زمانی دقیق موافقت کند.
دبیرکل الوفاق همچنین هشدار داد که شکست در دستیابی به یک توافق سیاسی به «انفجار» خشونت در بحرین  می‌انجامد.


تعداد بازدید :  151