شماره ۴۳۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سرلشکر فیروزآبادی:نقش آقای ظریف در مذاکرات هسته‌ای جهادگونه است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این‌که آمریکایی‌ها در روزهای اخیر مذاکرات هسته‌ای در چهره نتانیاهو ظاهر شده‌اند، گفت: نقش آقای ظریف و همکاران صادقش را در این مذاکرات جهادگونه  ارزیابی می‌کنم.
به گزارش ایرنا، سرلشکر بسیجی «سیدحسن فیروزآبادی» روز شنبه در نخستین جشنواره سراسری مالک اشتر بسیج در جمع خبرنگاران افزود: حرف‌هایی که آمریکایی‌ها در مسقط گفته‌اند، حرف اسراییلی‌ها بود. وی ادامه داد:  همه مذاکرات یک ساله با آن همه زحمات، وقت گرفتن‌ها و هزینه کردن‌ها، با یک اتفاق سیاسی که در آمریکا روی داد، دچار اشکال شد و وضع کلی کشور آمریکا به هم ریخت.
سرلشکر فیروزآبادی تصریح کرد: مذاکرات درحال رسیدن به نتیجه مثبت بود که آمریکایی‌ها به زمین خوردند و حالا این‌که آدم‌های زمین‌خورده که بلند شده‌اند چگونه در روزهای آخر بتوانند بر خود مسلط شده و تصمیم درستی بگیرند، قابل تصور نیست. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود:  فکر می‌کنم مقامات آمریکایی مدیون پول‌هایی هستند که صهیونیست‌ها در آمریکا برای روی کار آمدن‌شان خرج می‌کنند و نمی‌توانند حرف جمهوری اسلامی ایران را بفهمند.
وی ادامه داد:  حرف جمهوری اسلامی ایران، عزت اسلام است درحالی‌که آنها عزت صهیونیست‌های بی‌دین و لائیک را می‌خواهند. سرلشکر فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به مذاکرات خوشبین هستید، گفت:  از روزهای اول اعلام کرده‌ام که جزو افرادی بوده‌ام که این مذاکرات را یک فرصت می‌دانستند. وی با بیان این‌که پیشرفت مذاکرات را خوب می‌دانستم، افزود:  نقش آقای ظریف و همکاران صادقش را در این مذاکرات جهادگونه ارزیابی می‌کردم، اما این واژگونی آمریکایی‌ها بود که این جمله رهبر عزیزمان مبنی بر این‌که امیدی به اینها نیست را اثبات کرد.

دیدار ظریف با وزیرخارجه اتریش
وزیر خارجه کشورمان صبح روز شنبه با همتای اتریشی خود در وین دیدار کرد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که به منظور برگزاری آخرین دور مذاکرات در مهلت تعیین شده تا سوم آذر هفته پیش به وین سفر کرده صبح دیروز در محل اقامت خود در هتل کوبورگ با سباستین کورتس دیدار کرد. اتریش بیش از هشت دور میزبان یکی از مهم‌ترین مذاکرات سیاسی و بین‌المللی در یک‌سال گذشته بوده است.

ابراز امیدواری کویت نسبت به دستیابی به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای
دولت کویت با تأکید بر پیگیری جدی تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران، ابراز امیدواری کرد که همزمان با پایان یافتن زمان مذاکرات در 24 نوامبر جاری، توافق نهایی و فراگیر
حاصل شود.
یاسین الماجد، دبیر سوم سفارت کویت در اتریش در سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات وین با ابراز امیدواری از دستیابی به توافقی نهایی و فراگیر از همه طرف‌ها خواست تا در این زمینه تلاش‌های بیشتری به خرج دهند.
بنابر گزارش القبس، وی در ادامه از تلاش‌ها و اقدامات پادشاهی عمان در میزبانی نهمین دور از مذاکرات میان ایران و 1+5 استقبال کرد و نقش مهم سلطان قابوس بن سعید را در این زمینه ستود. الماجد همچنین همکاری تهران با آژانس را خواستار شد و گفت که کشورش آماده است تا به حمایت‌هایش از فعالیت‌های آژانس و تلاش‌های آن ادامه دهد.

کوفی‌عنان:  نرسیدن به توافق از دست دادن یک فرصت تاریخی است
دبیرکل سابق سازمان ملل گفت: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای نتوانند به یک نتیجه مثبت دست یابند یک فرصت تاریخی را از دست خواهند داد.
به گزارش ریانووستی، کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در بیانیه‌ای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت:  این کشورها توانسته‌اند بر سر مسائلی که غیرقابل حل به نظر می‌آمد به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کنند و اکنون پس از این کار بسیار سخت اگر نتوانند آخرین گام سخت را پیموده و به نتیجه‌ مثبت دست پیدا کنند یک فرصت تاریخی را از دست می‌دهند. دبیرکل سابق سازمان ملل درحالی این اظهارات را بیان کرده است که مذاکره‌کنندگان ایران و گروه 1+5 از روز سه‌شنبه 18 نوامبر آخرین دور رایزنی‌های هسته‌ای خود را با هدف دستیابی به یک توافق جامع تا پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر در وین پایتخت اتریش آغاز  کردند.
 همچنین رئیس‌جمهوری سابق فنلاند نیز گفت: یک توافق هسته‌ای اولین گام در مسیر یافتن راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات خاورمیانه است.


تعداد بازدید :  179