شماره ۴۳۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
فریب مهاجران به کشورهای اروپایی با وعده اقامت


شهروند| مرد تبهکار با وعده اقامت در کشورهای اروپایی به کلاهبرداری‌های بزرگ دست می‌زد. این مرد با جذب طعمه‌های خود سناریوهای رویایی خود را اجرایی می‌کرد.
دوم مهرماه مردی به شعبه 20 بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران رفت و ادعا کرد که مردی با وعده گرفتن اقامت یکی از کشورهای اروپایی برای او و اعضای خانواده‌اش اقدام به کلاهبرداری 100‌میلیون‌تومانی از او کرده است.
وقتی پرونده به پایگاه هفتم پلیس ارجاع شد، مالباخته در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «چندی پیش برای گرفتن بلیت، به یک آژانس هواپیمایی در محدوده خیابان جمهوری مراجعه کرده بودم که با مردی 50ساله با ظاهری کاملا آراسته آشنا شدم که مدعی بود در زمینه گرفتن اقامت قانونی برای افراد متقاضی زندگی در خارج از کشور فعالیت دارد».
مالباخته در ادامه اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «وی از من دعوت کرد تا برای ادامه صحبت به دفتر کار او بروم تا به قول خودش مرا بیشتر با نحوه فعالیت کاری خود آشنا کند. در چندین جلسه ملاقاتی که با این مرد در داخل دفتر کارش داشتم، وی مدعی بود که به‌واسطه ارتباطاتی که با برخی از سفارتخانه‌های اروپایی پیدا کرده، می‌تواند کاری کند تا روند رسیدگی به درخواست اقامت افراد در برخی از سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی خیلی سریع‌تر انجام شود مشروط بر این‌که مبلغ مورد درخواستی برای انجام کار از سوی افراد پرداخت شود. بدین شیوه و شگرد و درحالی‌که در این مدت کاملا به او اعتماد پیدا کرده بودم، 100‌میلیون تومان را به وی پرداخت کردم تا او اقدامات قانونی جهت مهاجرت و اقامت قانونی من و تمامی اعضای خانواده‌ام در کشور آلمان را انجام دهد اما هنوز یک هفته‌ای از تحویل دادن پول نگذشته بود که ناگهان تلفن همراه او خاموش شد».
مالباخته درخصوص نحوه اطلاع از کلاهبرداری به کارآگاهان گفت: «جهت پیگیری به دفتر کار این مرد در خیابان پانزده خرداد رفتم و متوجه شدم که همزمان با گرفتن پول، او محل کار خود را تخلیه کرده است».
کارآگاهان با بررسی پرونده شکایت‌های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند که همگی آنها بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری‌های میلیونی قرار گرفته بودند. مالباختگان در ادامه تحقیقات و انجام بررسی تصاویر مجرمان سابقه‌دار، همگی ادعا کردند که توسط یک نفر به نام «محمود» 56ساله، مجرم سابقه‌دار مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.
تمامی مالباختگان در اظهاراتی مشابه گفتند که در زمان مراجعه به سفارتخانه‌ها یا آژانس‌های هواپیمایی واقع در محدوده سفارتخانه‌ها و در ادامه با هدف تسریع در روند قانونی درخواست‌های خود برای سفر و اقامت در برخی کشورهای اروپایی و گرفتن ویزا با این مرد آشنا شده و اقدام به پرداخت مبلغ میلیونی کرده‌اند.
با توجه به شناسایی هویت مرد کلاهبردار و انجام تحقیقات پلیسی درخصوص «شیوه و شگرد متهم در نحوه شناسایی مالباخته» و «نحوه کلاهبرداری از مالباختگان»، کارآگاهان اقدام به شناسایی دفتر کار جدید محمود در خیابان فاطمی کرده و اواخر آبان‌ماه او را داخل محل کارش دستگیر کردند.
سرهنگ کارآگاه داوودفرد، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در ادامه این خبر گفت: «در بازرسی از محل کار «محمود»، تعداد زیادی مهر‌های جعلی متعلق به شعبات مختلف بانکی، مهرهای منتسب به دفاتر رسمی ثبت اسناد و همچنین شعبات مختلف قوه قضائیه، مهرهای منتسب به سفارتخانه‌های مختلف خارجی، پاسپورت و مدارک شناسایی متعدد و متعلق به افراد متقاضی اقامت در کشورهای اروپایی، کشف و به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد».
سرهنگ داوودفرد در پایان این خبر گفت: «متهمان با قرار قانونی  برای انجام  تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند؛ لذا از کسانی که در طول یک‌سال گذشته و به این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهم و طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان پانزدهم خرداد – جنب کلانتری بازار مراجعه کنند».


تعداد بازدید :  142