شماره ۴۳۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از سفرنامه سلامت و امید در «اسلام‌آباد غرب»
مسئولان، سوء‌تغذیه کودکان را جدی بگیرند
برخی از مادران می‌گفتند که کودکان‌شان در ماه شاید 2 بار هم گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند

سعید درویشی| سفرنامه سلامت و امید از روز گذشته در استان کرمانشاه آغاز شد و شهرستان اسلام‌آباد غرب میزبان این سفرنامه بود. اسلام‌آباد غرب حدود 95‌هزار نفر جمعیت دارد و فاصله آن تا کرمانشاه 60کیلومتر است. پزشکان عمومی و متخصص، کارشناسان مامایی، تغذیه و ... که داوطلب جمعیت هلال‌احمر بودند دیروز خالصانه در خدمت بیماران این شهرستان بودند و معاینه رایگان آنان را انجام دادند. سالن شهید شهبازی در شهرک شهریار شهر اسلام‌آباد غرب محل برگزاری سفرنامه سلامت و امید بود. چادرهای مختلف جمعیت هلال‌احمر در سالن برپا شده بود و پزشکان عمومی، متخصصان داخلی، اطفال، کارشناسان تغذیه، بهداشت مادر و کودک، بهداشت محیط، بهداشت روان و غربالگران فشار خون و قند خون در این چادرها بیماران را معاینه و به سوالات مراجعه‌کنندگان پاسخ می‌دادند. داوطلبان خانم جمعیت هلال‌احمر استان نیز در بیرون چادرها وظیفه ثبت‌نام و نوبت‌دهی مراجعین را انجام می‌دادند.
در چادر پزشک عمومی، دکتر اسد محمدی نشسته بود. او 10‌سال سابقه داوطلبی در جمعیت هلال‌احمر را دارد. خانمی 60ساله به چادر می‌آید. دکتر محمدی با او صحبت می‌کند و درباره بیماریش می‌پرسد. زن می‌گوید که دیابت دارد اما داروهایش را مرتب مصرف نمی‌کند. درمان خاصی هم انجام نداده است. دکتر به او می‌گوید که باید به متخصص داخلی مراجعه کند و از داروهایش استفاده کند.
بیمار بعدی هم یک خانم بود. او بیماری قلبی داشت. دکتر محمدی برای او اکوکاردیوگرافی می‌نویسد.
مردی میانسال مشکل کلیوی و فشار خون داشت که دکتر مثل بیماران قبلی ضمن معاینه رایگان، داروهایش را تجویز کرد.
پیرزنی دیگر، بیماری قلبی، فشار خون و کم‌کاری تیروئید داشت و دکتر باحوصله صحبت‌هایش را شنید و توصیه‌های لازم را ارایه کرد.
در چادر متخصص داخلی، دکتر سمیرا یارمحمدی حضور دارد. مانند چادرهای دیگر، بیشترین مراجعان و بیماران به این چادر را زنان تشکیل داده‌اند. پیرزنی خسته مقابل دکتر می‌نشیند. از سردردها و سرگیجه‌هایی که دارد حرف می‌زند. از لرزش دستانش هم می‌گوید و وقتی دکتر از او می‌خواهد دستانش را بالا بیاورد و نگه دارد، لرزش دستانش آشکار دیده می‌شود. دکتر به او گفت:  که مبتلا به پارکینسون است و باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کند. دکتر به همراه او می‌گوید که به دلیل داشتن فشار بالا نباید نمک بخورد.
بیمار بعدی خانمی بود که درد مفاصل مخصوصا در دستانش داشت. دکتر برای او آزمایشی نوشت تا احتمال روماتیسم در او بررسی شود.
با وجود شلوغی و ازدحام در مقابل چادرها، داوطلبان با صبوری نام آنان را می‌نویسند. خانم دیگری که به چادر متخصص داخلی آمد به دکتر گفت که درد شکم دارد و احساس نفخ می‌کند. دکتر به او گفت  که از خوردن سبزیجات و میوه خام، نخود و عدس خودداری کند تا درد برطرف شود.در چادر متخصص اطفال، خانم دکتر حسینی میزبان بیماران بود. مادری جوان با دختربچه 2‌سال و نیمه خود آمده است. دختر سرماخوردگی دارد اما دکتر بعد از معاینه می‌گوید که با اختلال رشد نیز مواجه است و برایش آزمایش می‌نویسد.
دکتر حسینی، بیشترین مشکل اطفالی را که به این چادر آورده شدند اختلال رشد و سوءتغذیه دانست و گفت  که در صحبت با مادر کودکان فهمیده که خیلی از آنان در ماه 2 نوبت هم گوشت قرمز نمی‌خورند. سرماخوردگی و ضایعات کهیری هم از دیگر مشکلات کودکانی بود که معاینه شدند.در چادر پزشک عمومی، دکتر حمید زردوئی‌ حضور دارد. پیرمردی به دکتر مراجعه کرده است. او سندرم پاهای بی‌قرار دارد. فشار خون هم‌ داشت. به دلیل این‌که آزمایش نداده بود، دکتر زردوئی برای او دستور آزمایش نوشت تا علت اصلی بیماری او
 بررسی شود.
بیمار دیگر هم یک آقا و مبتلا به فشار خون و دردهای قلبی بود. پیرزنی هم جزو بیماران بود. دکتر به او گفت که قند خون دارد و ضمن پرهیز باید داروهایش را نیز خوب مصرف کند. بیمار بعدی هم فشار خون و دیابت داشت که هیچ‌کدام را کنترل نکرده بود و دکتر داروهای جدیدی برای او تجویز کرد.
سجاد حاجیان، کارشناس تغذیه، که یک‌سال داوطلب هلال‌احمر شده در چادر مشاوره تغذیه در خدمت مراجعین است. او می‌گوید که بیشترین موارد مراجعه‌ها درخصوص افزایش و کاهش وزن کودکان بود. حاجیان ادامه می‌دهد: « در جامعه ما بحث تغذیه چند مشکل عمده دارد که دلیل آن به تغییر روش‌های زندگی، تغذیه نامناسب و کم شدن تحرک افراد ربط دارد و به عبارتی این بیماری مزمن در جامعه زیاد
 شده است.»
حاجیان به مادرانی که کودکان کم وزن خود را به این چادر آورده بودند توصیه می‌کرد که در تغذیه خود از منابع کربوهیدراتی مانند ماکارونی و فرنی استفاده کنند و در میان وعده‌ها، کودکانشان کیک مصرف کنند. در چادر مشاوره بهداشت روان نیز نکته‌های قابل تاملی مطرح شد. پریناز پناهی کارشناس بهداشتی و داوطلب هلال‌احمر گفت: به مراجعان درخصوص مسائل پیش از ازدواج، مشکل با همسر، مسائل تحصیلی و اضطراب مشاوره داده است.
در حاشیه این برنامه، عبدالصمد جلیلیان، از خیرین این شهرستان یک‌هزار متر زمین را در روستای
 قلعه هرسان برای راه‌اندازی پایگاه امداد و نجات جاده‌ای اهدا کرد.
 سید مجتبی موسوی خیّر دیگر این شهرستان
 به منظور راه‌اندازی خانه داوطلبی در روستای قلعه شیان، ۴۰۰ متر زمین اهدا کرد.
چادرهای مجمع خیرین سلامت کشور، غربالگری فشار خون و قند خون، جذب داوطلب و جوان هلال‌احمر نیز در این برنامه مشغول فعالیت بودند.
ضمنا محمدرضا سلحشور مربی آموزشی کودکان از سازمان داوطلبان نیز برنامه نقاشی کودکان را توسط آنان اجرا می‌کرد.

نشاط و امید؛ لازمه زندگی اجتماعی

در ابتدای برنامه، فرماندار اسلام‌آباد غرب، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه و امام جمعه موقت اسلام‌آباد غرب برای حاضرین در مراسم سخنرانی کردند.
کرم محمدی، فرماندار اسلام‌آباد غرب از خیرین، اعضای شورای شهر و شهردار تشکر کرد. او اضافه کرد که جمعیت هلال‌احمر، روحیه بسیجی دارد.
عادل شفیعی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه به خدمات بشردوستانه هلال‌احمر و به گروه‌های ضعیف جامعه اشاره کرد و گفت: «در 7 ماه اول امسال
 300 کارگاه سلامت در استان راه‌اندازی شد و بیش از 13‌هزار نفر از روستاییان و ساکنین مناطق محروم با مشارکت 200 نفر از پزشکان عمومی، متخصص، کارشناسان مامایی و... از خدمات بهداشت و درمان بهره‌مند شدند.»
او افزود: « جمعیت هلال‌احمر استان در 7 ماهه اول امسال بیش از 15‌هزار سبد غذایی در بین نیازمندان توزیع کرد و بیش از 8‌هزار واحد خون نیز اهدا شد.»
حجت‌الاسلام آیت عزیزی امام جمعه موقت اسلام‌آباد غرب نیز در سخنانی گفت: «عزیزانی که در جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنند نه‌تنها کارشان امداد و نجات بلکه در راستای سلامت اقشار جامعه نیز فعالیت می‌کنند.»
او یکی از لوازم زندگی اجتماعی را داشتن جامعه پرنشاط و پرامید دانست که برای رسیدن به این مقصود نیاز به همکاری همه به‌ویژه خیرین است.»


تعداد بازدید :  267