شماره ۴۳۴ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
خانه به خانه

افتتاح خط ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان 12 آذر
عضو هیأت‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: خط ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان 12 آذرماه امسال با حضور رؤسای‌جمهوری 3 کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
«آنه محمد کوسه غراوی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای عملیات اجرایی این پروژه بین‌المللی در داخل ایران تاکنون یکهزار و 400‌میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به 3‌هزار ‌میلیاردریال اعتبار نیاز است.
وی اضافه کرد: در این‌خصوص برای رفع برخی نواقص 600‌میلیارد ریال و احداث ایستگاه تغییر بوژی 2‌هزار و 400‌میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به گفته وی، احداث حداقل دو ایستگاه و سالن مسافربری در «قره‌تپه و اینچه‌برون»، اتصال ریل گرگان جدید به ریل گرگان قدیم در محل قره‌تپه، رفع مشکل شیب و رساندن آن از 12در‌هزار به 7 در هزار، رفع شیب قوس 300 در محدوده دیوار گرگان و تأمین آب در مسیر راه‌آهن ازجمله این نواقص است.
مسئول افتتاح پروژه راه‌آهن شرق گلستان همچنین خاطرنشان کرد: رفع این نواقص پس از بهره‌برداری پروژه توسط شرکت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل انجام خواهد شد.
غراوی تأکید کرد:  این پروژه اینک آماده افتتاح است و نواقص به‌تدریج رفع می‌شود و تاثیری در زمان بهره‌برداری آن ندارد.
طول خط راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان افزون بر 900کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل‌ونقل بین‎المللی معتقدند با راه‎اندازی این خط، افزون بر 600 کیلومتر از طول مسیر حمل‌ونقل بین‎المللی کشورهای مشترک‌المنافع تا خلیج‌فارس و اروپا کاسته می‌شود.
افزون بر 82 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ایران، 700کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر باقیمانده در خاک قزاقستان واقع است و با راه‌اندازی خط راه‌آهن مذکور که راهگذر ریلی «شمال- جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل‌ونقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه‌روز و هزینه‎های بخش حمل‌ونقل به صورت قابل ملاحظه کاهش می‌یابد.

4هزار پروژه نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
نماینده‌ مردم ماکو، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته آذربایجان‌غربی را به بهانه‌ مرزی بودن، منطقه‌ای ناامن برای سرمایه‌گذاری صنعتی می‌دانستند.
«محمد علی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: سهم آذربایجان‌غربی از سرمایه‌گذاری کل کشور در زمینه صنعتی کمتر از یک‌درصد است، این درحالی است که سهم استان به‌لحاظ جمعیتی و مساحتی بیش از 3‌درصد کشوری است.
وی با بیان این‌که، سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانجات و مکان‌های صنعتی در آذربایجان‌غربی راضی‌کننده نیست، اظهار کرد:90 تا 75‌درصد سرمایه‌گذاری‌ها در این رابطه مربوط به بخش خصوصی است که از طریق گرفتن تسهیلات از دولت و سرمایه‌های شخصی انجام می‌شود.
نماینده‌ مردم ماکو، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که، پروژه‌ صنعتی جدید در استان در دست کار نیست، گفت: هم‌اکنون بودجه اختصاص یافته برای پروژه‌های صنعتی در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام صرف می‌شود.
علی‌پور، آذربایجان‌غربی را مستعد سرمایه‌گذاری دانست و گفت:  4هزار پروژه‌ نیمه تمام در سطح استان وجود دارد که باید مراحل ساخت آنها به اتمام برسد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:  مسئولان آذربایجان‌غربی از منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو باید نهایت استفاده را به عمل آورده و در جهت سرمایه‌گذاری در این منطقه حمایت کنند.


تعداد بازدید :  224