شماره ۱۴۵۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری کرواسی کولیندا گربر کیتارویچ کیست؟
بهترین هوادار جام

شهروند| فینال جام‌جهانی 2018 روسیه برگزار شد و یکی از بهترین طرفداران کرواسی در آن‌جا بود؛ رئیس‌جمهوری کلیندا گربر کیتارویچ.
نشست ناتو او را از نیمه‌نهایی خارج کرد، جایی که کشور قلب انگلستان را شکست اما به مسکو رفت و در برابر فرانسه بازی کرد.
او در تاریخ 29 آوریل 1968 در رجکا، در بخش کروات یوگسلاوی متولد شد. او 50ساله است و در دبیرستانی در لس‌آلاموس در نیومکزیکو درس خواند و بعد به دانشگاه رفت. او سه‌سال پیش در کشور خود پروژه دکترایش را تمام کرد و در تمام مدت تحصیلش در زاگرب، وین، واشنگتن دی‌سی و ‌هاروارد درس خوانده است. او به زبان‌های کوات، انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی مسلط است و برخی زبان‌های دیگر مثل آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی را خوب می‌شناسد. او مدرک کارشناسی‌اش را در رشته روابط بین‌الملل گرفت و بعد از پلایان تحصیلاتش به‌عنوان نماینده پارلمان کرواسی انتخاب شد و بعدها وزیر امور خارجه کرواسی شد.
کیتارویچ در 19 فوریه 2015 رئیس‌جمهوری کرواسی شد. او نخستین زنی است که به‌عنوان رئیس‌جمهوری در کرواسی انتخاب می‌شود و در زمانی که به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، 46‌سال داشت و جوان‌ترین رئیس‌جمهوری کرواسی هم محسوب می‌شود.
او در ‌سال 1996 با جاکوب کیتارویچ ازدواج کرده و دارای دو فرزند است.
کیتارویچ به ایران هم سفر کرده و با رئیس‌جمهوری کشورمان، حسن روحانی و بسیاری دیگر از مسئولان ملاقات داشته و توافقنامه‌هایی هم امضا کرده است. اما گرچه در همان زمان هم حرف‌هایی در داخل ایران درباره‌اش گفته شده اما تا این میزان برای مردم ایران مشهور نشده بود.  
البته که شایعات و خبرهای بسیاری درباره زندگی خانوادگی او وجود دارد، مثل بدهی میلیونی همسرش که به دلیل آن ممکن بود راهی زندان شود و کلیندا که در آن زمان نماینده مجلس کرواسی بود، بدهی را پرداخت کرد و از زندان‌رفتن شوهرش جلوگیری کرد.
اما هرچه که از شایعات و زندگی خصوصی او هم به زبان می‌آید، باز هم از محبوبیتش در جهان کم نمی‌شود. انگار او دیگر رئیس‌جمهوری کل دنیاست.


تعداد بازدید :  712