شماره ۱۴۵۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
با عجیب‌ترین حساسیت‌ها آشنا شوید
از آلرژی به مظاهر مدرنیسم تا شوک عصبی بر اثر خوردن سیب

وقتی از آلرژی یا همان حساسیت صحبت به میان می‌آید همه به یاد آلرژی‌های فصلی می‌افتند که اتفاقاً خیلی‌ها هم درگیرش هستند، اما شاید ندانید در این جهان درندشت، برخی به چیزهایی آلرژی دارند که تا کسی نبیند یا از شخص معتبری تاییدش را نگیرد، باور کردن آن برایش مشکل باشد. ما در این مطلب به برخی از عجیب‌ترین‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم.
حساسیت به زندگی مُدرن و ماشینیسم
زندگی مدرن احتمالاً یعنی مکالمه با موبایل، پختن غذا در مایکروفر، رانندگی و... اما انجام این کارها برای خانم دِبی برد اهل انگلستان غیرممکن به نظر می‌رسد چون اگر به مکانی که کامپیوتر، موبایل یا مایکروفر در آن فعال است برود یک خارش شدید و دردناک در پوستش احساس می‌کند و پلک چشم‌هایش تا سه برابر متورم می‌شود.
حساسیت به خورشید و اشعه ماوراء بنفش
نور خورشید با همه زندگی بخشی‌اش اثرات نامطلوبی هم دارد، اما این که کسی به آن حساسیت داشته باشد مورد عجیبی است! در واقع یک گونه خاص از آلرژی به تابش خورشید وجود دارد که به «خارش خورشیدی» معروف است و عده اندکی از مردم از آن رنج می‌برند. در این حالت وقتی شخص در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد دچار خارش شده و کهیر می‌زند.
حساسیت به سیب زیر درخت غان!
آلرژی به بعضی خوردنی‌ها چیز معمولی است اما گریس مورلی ساکن سانفرانسیسکو نوع عجیبی از این حساسیت‌ را با خود دارد. در واقع او به تنهایی به سیب یا به درخت غان آلرژی ندارد، اما اگر بخواهد سیبی را نزدیک یک درخت غان بخورد دچار شوک عصبی شده و اگر کسی به دادش نرسد شاید ظرف یک دقیقه بمیرد.
حساسیت به ورزش کردن و تمرین
بدانید و آگاه باشید که برخی به ورزش کردن حساسیت دارند و تحرک بدنی برایشان مثل سم است! تمرین ورزشی در این افراد باعث تحریک آنافیلاکسیز (EIA) می‌شود که یک عکس‌العمل آلرژیکی شدید است. نشانه‌های این حساسیت حمله عصبی، خستگی، گر گرفتگی، خارش و سرخی پوست، کهیر، از حال رفتن و بی‌هوشی است.
حساسیت به چوب و خاک اره
شاید وحشتناک‌ترین نوع آلرژی، حساسیت به چوب باشد چون تقریباً زندگی امروز ما با چوب عجین شده است. یک مثال ساده‌اش کاغذ! خلاصه این که بعضی افراد به هر نوع چوب یا فرآورده چوبی آلرژی دارند. این نوع آلرژی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و می‌تواند با پوست کاری کند که به نظر برسد سوخته است!
حساسیت به H2O یا همان آب
این آلرژی دیگر آخرش است و تخمین زده می‌شود نسبت ابتلا به آن یک به 23 میلیون باشد. این حساسیت با نام Aquagenic urticaria شناخته می‌شود. افرادی که به چنین حساسیتی مبتلا هستند تنها می‌توانند آب مقطر بنوشند. دوش گرفتن برای افرادی که به چنین آلرژی دچار هستند همچون اقدام به خودکشی است و حتی عرق کردن نیز برای مبتلایان اثرات ناگواری به دنبال دارد.

 


تعداد بازدید :  428