شماره ۱۴۵۱ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
طوفان شن، مریخ‌نورد ناسا را به خواب زمستانی فرو برد

یکی از اتفاقات رایج در سیاره مریخ وقوع طوفان‌های شن است. جالب است بدانید برخی از این طوفان‌ها حتی به وسعت یک قاره‌ در زمین می‌رسند. طوفان‌های شن مریخ معمولاً گسترش زیادی ندارند اما آخرین طوفان شن این سیاره که از اواسط خرداد آغاز شده هنوز فروکش نکرده و بخش‌های زیادی از سیاره سرخ را در تاریکی فرو برده است.
این طوفان همچنین مریخ‌نورد Opportunity را در وضعیتی شبیه به خواب زمستانی قرار داده است. این مریخ‌نورد از سال ۲۰۰۴ تاکنون در دشت‌های مریخ مشغول کاوش بوده است. بنا بر اعلام ناسا این کاوشگر که از پنل‌های خورشیدی برای تامین برق خود بهره می‌برد، به‌علت کمبود نور خورشید، موقتا در ‌وضعیت کم‌مصرف قرار داده شده است. دیگر مریخ‌نورد ناسا یعنی Curiosity که از باتری‌های هسته‌ای بهره می‌برد، تصاویری از آسمان تیره مریخ ثبت کرده است. دو مریخ‌نورد ناسا در دو سوی مخالف هم مشغول کاوش سیاره سرخ هستند. طوفان شن مریخ اکنون به‌اندازه‌ای بزرگ شده که به یک رویداد گرد و غباری سرتاسری تبدیل شده است. به‌گفته‌ پژوهشگران ناسا آخرین طوفان شن در مریخ که در کل سیاره گسترده شد سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد، یعنی ۵ سال قبل از اینکه ماموریت Curiosity آغاز شود.
ناسا تایید کرده‌ است که ارتباط خود با Opportunity را موقتا از دست داده است. مهندسان ناسا تصور می‌کنند که مریخ‌نورد در حالت کم‌‌مصرف قرار دارد و فقط به‌صورت موقت برای بررسی شارژ مجدد باتری خود به‌کار می‌افتد تا بتواند امکان مخابره اطلاعات به زمین را بسنجد. در حال حاضر، تمام برنامه‌های علمی مریخ‌نورد به حالت تعلیق درآمده است.


تعداد بازدید :  232