شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
با 171 رأی مخالف نمایندگان
«دانش» هم افتاد
رئیس‌جمهوري: برای انتخاب وزیر علوم تحت فشار نیستم

شهروند| روز گذشته دومین گزینه پیشنهادی وزارت علوم پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا نیز دست خالی از مجلس بازگشت. فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی از مجموع 257 رأی تنها توانست 70 رأی موافق کسب کند، هرچند تعداد 171رأی مخالف نمایندگان، کفه ترازو را به زیان وی چنان سنگین کرد که او نیز نتواند از فیلتر بهارستان بگذرد و سکان ساختمان وزارت علوم در خیابان هرمزان را به‌دست بگیرد. روز گذشته اندکی پس از ساعت 8 صبح، مجلس شورای اسلامی دستورکار نشست علنی خود را با بررسی صلاحیت فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد. حسن روحانی نیز کمی بعد به همراه برخی از اعضای کابینه به صحن علنی مجلس پیوست تا از وزیر پیشنهادی خود در برابر نمایندگان دفاع کند.
روحانی ترجیح داد سخنانش را با پاسخ به این شبهه منتقدان آغاز کند که پیش از این مدعی شده بودند دولت برای انتخاب وزیر علوم از سوی برخی جناح‌های سیاسی تحت فشار است تا وزیر را تنها از میان آنان انتخاب کند. او با اشاره به این‌كه در انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تحت هیچ فشاری از سوی گروه‌های سیاسی و یا شخصیت‌ها نبوده و نیستم، گفت: رئیس‌جمهوری كسی نیست كه در این زمینه‌ها فشاری را بپذیرد و بتوانند روی انتخابم اثر بگذارند. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که اولین کسانی که آقای دکتر دانش‌آشتیانی را برای این وزارتخانه به ما معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقاً دوستان پروپاقرص اصولگرای ما هستند، تصریح کرد: اصلاً در مرحله اول هیچ فرد اصلاح‌طلبی با من در این رابطه صحبت نکرد؛ گر چه اصولگرا و اصلاح‌طلب هر دو فرزندان و خادمان انقلاب هستند و هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب که به جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی و رهبری و به خدمت به مردم و رعایت منافع و مصالح ملی معتقد هستند، نیست.
واژه «لجبازی» کلمه مناسبی برای توصیف روابط مجلس و دولت نیست
رئیس‌جمهوري در ادامه گفت: این‌که برخی از رسانه‌ها در بحث وزیر علوم، کلمه «لجبازی» را برای دولت و یا مجلس به کار می‌برند به نظر من این واژه مناسبی نه برای دولت و نه مجلس است. این‌جا، جای دعوا نیست، ما دو قوه‌ای نیستیم که بخواهیم روبه‌روی هم بایستیم، ما هر دو اهل تعامل هستیم و می‌خواهیم در کنار هم مسائل کشور را حل کنیم. روحانی افزود: باید دانشگاه‌ها را از مسأله مدرک‌گرایی جدا کنیم. وي تأکید کرد: ما دنبال عالم و محقق هستیم. هدف آن است كه علم و دانش در خدمت مردم و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. هدف ما این است كه دانشگاه‌های ما مراكز فعالیت علمی و پژوهشی باشند و درعین‌حال دانشجویان با سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی كاملا آشنا باشند. فضای دانشگاه عمدتا فضای علمی و فرهنگی باشد نه خدای ناكرده فضای سیاسی و سیاسی‌كاری. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: باید فضایی درست کنیم تا هم دانشجو از آن فضا لذت ببرد و هم استاد بتواند در آن فضا خدمت کند و از نظر من آقای دکتر دانش‌آشتیانی می‌تواند این شرایط را به خوبی برآورده بکند.
موافقان و مخالفان دانش‌آشتیانی
پس از سخنان رئیس‌جمهوری نوبت به نطق موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی رسید، نخست قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مخالفت با دانش‌آشتیانی پشت تریبون رفت و ضمن گلایه از مشورت نکردن رئیس‌جمهوری با رئیس مجلس برای معرفی گزینه پیشنهادی خطاب به فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد یکی از فرزندان شما در اسپانیا و یکی در مالزی و دیگری در کانادا است. ظاهرا خانواده شما دوست ندارند در ایران زندگی کنند.
سپس نقوی‌حسینی پشت تریبون قرار گرفت و در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: آقای رئیس‌جمهوری در وزارت علوم شما از چهار نفر اسم بردید؛ اما من نام پنج نفر را می‌برم، میلی‌منفرد به مجلس معرفی شد که اسناد و مدارک، سوابق وی را نشان داد؛ رهبری فرمودند فتنه خط قرمز ماست. ما از این خط قرمز عبور نمی‌کنیم و اگر ۲۰ نفر دیگر معرفی شوند که ویژگی‌های دانش‌آشتیانی و میلی‌منفرد و فرجی‌دانا را داشته باشند مجلس به آنها رأی نمی‌دهد. علی مطهری نماینده دیگری بود که به‌عنوان نماینده موافق پشت تریبون قرار گرفت و در دفاع از دانش‌آشتیانی اظهار کرد: وقتی افرادی با سابقه درخشان در انقلاب را حامی فتنه معرفی می‌کنیم این سوال برای مردم ایجاد می‌شود که این چه فتنه‌ای است که بخشی از انقلابیون و نخبگان کشور هم طرفدار آن هستند نکند این جریان بهره‌ای از حق داشته است.  در ادامه علیرضا زاکانی به‌عنوان مخالف دانش‌آشتیانی پشت تریبون رفت و با نمایش فیلمی دو دقیقه‌ای از حضور دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر پس از انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال 88 مدعی شد دانش‌آشتیانی نه‌تنها در فتنه حضور داشته بلکه نقش تعیین‌کننده و محوری در تحصن‌ها و تجمع‌های دانشگاهی داشته است. در این فیلم فردی که به‌عنوان دانش‌آشتیانی معرفی شد با دایره قرمز رنگ از دیگر تحصن‌کنندگان مشخص شده بود.‌ هاشمی نخل ابراهیمی نیز در دفاع از دانش‌آشتیانی تصریح کرد: نباید به بهانه فتنه کاری کنیم که اصل نظام با مشکل مواجه شود، آشتیانی گفته که در ‌سال ۸۸ وقتی رهبری موضع خود را مطرح کردند، دیگر به دنبال مسائل سیاسی نرفته است. محمدرضا تابش آخرین نماینده‌ای بود که در دفاع از دانش‌آشتیانی سخن گفت و با تأکید بر موقعیت تعیین‌کننده مجلس گفت: بیش از این دانشگاه‌ها را در بلاتکلیفی گذاشتن، بزرگترین آسیب را به نظام علمی کشور می‌زند. پس با منطق تفاهم دست به انتخاب آشتیانی بزنیم.
دانش‌آشتیانی: من فرزند انقلابم
سپس وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون رفت و در دفاع از عملکرد خود گفت: عنوان کرده‌اند من در یک حلقه‌ای هستم، من دانش‌آشتیانی شخصیت مستقل هستم، این را من نمی‌گویم بلکه عملکردم می‌گوید.
دانش‌آشتیانی به این شبهه که وی از موسسین حزب مشارکت است اشاره کرد و گفت: بروید وزارت کشور و ببینید که آیا من از موسسین هستم یا خیر، من عضو موسسین نبودم اما در جبهه مشارکت در آن ایام حضور داشتم که بعد از مدتی حضور فعالی نیز نداشتم. عملکرد من را در این حوزه در روزنامه‌های آن ایام نگاه کنید ببینید آیا مصاحبه‌ای از من هست یا خیر که لطمه به نظام زده باشد، این وصله‌ها به من نمی‌چسبد.
وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: من فرزند انقلابم و تهمت در راه نظام را به جان می‌خرم، ابایی ندارم، من به این خاطر حاضر شدم که مسئولیت وزارت علوم را قبول کنم چون دیدم نظام در خطر است، کشمکش بین دولت و مجلس درحال تبدیل شدن به یک مشکل ملی است، از شما نمایندگان درخواست دارم اگر می‌خواهید دانشگاهی آرام داشته باشید، دانشگاهی که طرفدار نظام باشد و اگر می‌خواهید دانشگاهی با تولید ثروت برای کشور داشته باشید، به من رأی دهید.
عدم رأی‌اعتماد مجلس
 به دانش‌آشتیانی و پایان سرپرستی نجفی
پس از آن‌که نتایج شمارش آرا نشان داد دانش‌آشتیانی نتوانست رأی اعتماد نمایندگان برای سکانداری وزارت علوم را کسب کند بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که سرپرستی نجفی در وزارت علوم تا 3 روز دیگر به پایان می‌رسد، گفت: رئیس‌جمهوری تا پایان مهلت سرپرستی باید از مقام معظم رهبری کسب اجازه کند و برای ادامه سرپرستی در وزارت علوم اذن بگیرد و این سرپرستی تا معرفی گزینه بعدی دولت برای وزارت علوم ادامه خواهد داشت.
خباز: دولت این‌بار باید کسی را معرفی کند
 که امید رأی آوردنش بیشتر باشد
معاون تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که اتهاماتی که برخی نمایندگان به دولت و وزیر پیشنهادی وارد کردند صحت ندارد، اظهار کرد: یکی از نمایندگان گفت اگر 20 وزیر دیگر هم دولت به همین شکل معرفی کند نمایندگان رأی نمی‌دهند، مگر از طرف همه نمایندگان وکالت دارند که این‌طور سخن می‌گوید؟ خدا نکند جو مجلس اینچنین باشد اما دولت هم باید برای گزینه بعدی کسی را معرفی کند که امید رأی آوردنش بیشتر باشد چون درنهایت دولت است که باید پاسخگوی اساتید و دانشجویان باشد که البته از این گزینه‌ها نیز فراوان است.

 


تعداد بازدید :  367