شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت فرانتس شوبرت
186‌سال پیش، برابر با نوزدهم نوامبر 1828 میلادی، فرانتس شوبرت آهنگساز شهیر اتریشی در 31سالگی بر اثر بیماری تب تیفوئید درگذشت. او دوازدهمین فرزند در میان ۱۴ فرزند خانواده شوبرت بود و نخستین درس‌های پیانو خود را از پدرش فرا گرفت درحالی‌که از برادر بزرگترش نواختن ساز آلتو را می‌آموخت. شاهكارهاي شوبرت و آهنگ‌هاي معروف او ازجمله سمفوني‌هايش پس از مرگ او از گوشه و كنار خانه‌اش و از داخل انباري به دست آمده است. شوبرت در 31سالی که عمر کرد جمعا 600 آهنگ و 9 سمفوني ساخت.

زادروز ایندیرا گاندی
97‌سال پیش، برابر با نوزدهم نوامبر 1917 میلادی، اينديرا گاندي، نخست‌وزیر، سیاست‌مدار و یکی از برجسته‌ترین رهبران هند به دنیا آمد. ایندیرا دختر رهبر استقلال و نخست‌وزیر پیشین هند جواهر لعل نهرو و همسر فیروز گاندی از پارسیان زرتشتی هند و فعالان سیاسی این کشور بود. او به‌رغم ارتباط نزدیک خانوادگی با ماهاتما گاندی و خانواده‌اش هیچ نسبت خویشاوندی با آنان نداشت. گاندی كه در طول عمر خویش 3 بار نخست وزير هند شده بود، در 31 اکتبر‌ سال 1984 میلادی به‌دست محافظانش كشته شد.

سفر سادات به اسرايیل
37‌سال پیش، برابر با نوزدهم نوامبر 1977 میلادی، انور سادات رئيس‌جمهوري وقت مصر وارد اسراييل شد و روز بعد در پارلمان اين كشور سخنراني كرد. او نخستين رئيس يك كشور عربي بود كه به دعوت دولت اسراييل به اين كشور رفت. سادات در مجلس اسراييل بر پايان تصرف سرزمين‏هاي اشغالي، تحقق حقوق اساسي مردم فلسطين، تضمين مرزهاي همه كشورهاي منطقه، حذف كاربرد زور و حل اختلاف به وسيله راه‏هاي صلح‏آميز تأکید کرد. اما مناخیم بگين، در سخنراني خود اشاره‏اي به سخنان انور سادات نكرد و تنها خواهان مذاكره با ساير دول عربي شد.

 


تعداد بازدید :  430