| غلامرضا شمسی | آموزگار |
آموزشوپرورش، متعهد سرمایهسازی برای آینده کشور است و انتظار میرود در این راه به رشد علمی معلمان نگاه ویژهای داشته باشد تا آنان را همگام با رخدادهای سیاسی، اجتماعی و علمی دنیا قادر به پاسخ گفتن به نیازهای علمی و روحی دانشآموزان در عصر چیرگی فناوریهای پیچیده و دنیای مجازی کند اما بيتوجهی به این بخش از آموزشوپرورش روزبهروز رنگ غمبارتری به خود میگیرد چنانکه گویی اهمیت دورههای ضمن خدمت در این روزها به فراموشی سپرده شده است. نیمنگاهی به روند برگزاری این دورهها در دولتهای پیشین میتواند در نتیجهگیری کمیوکیفی در اینباره موثر باشد. در دولت سازندگی، دورههای ضمن خدمت با بياعتنایی معلمان همراه بود و برای رفع این نقیصه، مزایای مالی مناسبی در دولت اصلاحات تعریف شد که پای معلمان را به دورههای ضمن خدمت باز کرد اما متاسفانه در انتخاب مدرسان این دورهها معیارهای دقیق و منسجمی وجود نداشت و سود مادی اندکش بر ارتقای علمی معلمان میچربید. در دولت سابق که معلمان بیشتر از سایر نهادها و سازمانها هدف صرفهجوییهای اقتصادی دولت قرار گرفتند؛ دورههای ضمن خدمت تخصصی به فراموشی سپرده شد؛ بهعنوان نمونه در رشته ادبیات فارسی متوسطه دو، یک یا دو دوره ضمن خدمت با افراد محدود برگزار شد که فرصت حضور برای امثال بنده پیش نیامد و حتی به نوعی سفارشبازی منجر شد. در حالی که بیشتر این دورهها، بدون برنامه مدون علمی و با موضوعات عمومی برگزار شد. در اواخر دولت یادشده، تدبیری اندیشیده شد تا هم دورههای ضمن خدمت برگزار شود و هم پول دورهها از جیب معلمان درآید. این دورههای نرمافزاری در نوع خود بسیار شگفتانگیز بود زیرا نهتنها بار مالی برای دولت نداشت بلکه شاید سودی هم نصیب دولت میکرد و برخی معلمان نیز با پرداخت مبلغی به کافینتها، خود را از زحمت مطالعه مواد درسی دورهها، خلاص میکردند. با آمدن دولت دکتر روحانی که کارها رو به سامان یافتن دارد انتظار میرفت این رویه ناپسند برچیده شود و ضمن برنامهریزی مناسب با حضور معلمان آگاه، دورههای لازم برای ضمن خدمت فرهنگیان شناسایی شود و با استفاده از مدرسان شایسته و به دور از رفاقت بازیهای پیشین اجرا شود اما متاسفانه این روال نسنجیده ادامه یافت و چند دوره جدید نیز به شکل یادشده برای تابستان امسال معرفی شد که نهتنها از عیوب یادشده خالی نیست بلکه برگزاری چنین دورههایی از دولتی که مزین به نام «تدبیر» است بعید میباشد. امید است متولیان امر با بررسی معایب این شیوه نادرست، به فکر برگزاری دورههای ضمن خدمت، متناسب با شأن معلمان عزیز و دولت تدبیر و امید باشند.