شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
معاون بهداشتی وزیر بهداشت و استانداری تهران اعلام کردند:
آب تهران آلوده نیست، مردم نگران نباشند
حرف‌های رئیس کميسیون سلامت و محیط‌زیست شورا بار دیگر تکذیب شد

«آب تهران آلوده است، مردم آب معدنی بخورند.» این جمله‌ای است که دیروز رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران اعلام کرد و ساعاتی بعد روی خط خبرگزاری‌ها قرار گرفت. این خبر اما ساعاتی بعد هم از سوی استاندار تهران و هم از سوی مسئولان وزارت بهداشت تکذیب شد. این چندمین‌بار است که خبرهایی نگران‌کننده مرتبط با حوزه سلامت مردم در جلسات شورای شهر تهران مطرح می‌شود و در روزهای بعد مسئولان از اساس آن را تکذیب می‌کنند و غیرواقعی می‌دانند.
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورا که اتفاقا خودش هم پزشک است دیروز در سخنانی خواستار تشکیل «کمیته اضطرار آلودگی آب» در تهران شد و از وزیر کشور خواست تا در 24 ساعت آینده برای تشکیل چنین کمیته‌ای اقدام کند. حرف‌هایی که موجی از نگرانی‌ها را درباره کیفیت آب تهران به دنبال داشته است. او حرف‌های دیگری هم زد ازجمله این‌که از مردم تهران خواست تا به دلیل آلودگی آب تهران از آب معدنی استفاده کنند. سخنان حافظی اما ساعاتی بعد با واکنش «علی‌اکبر سیاری»، معاون بهداشتی وزیر بهداشت مواجه شد. سیاری گفت: «آلودگی آب تهران یک خبر سوخته است. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند، آب شرب سراسر تهران کاملاً سالم است، میزان نیترات آن هم در کمتر از حد مجاز است.» وي گفته: «البته در گذشته به علت خشکسالی و کمبود آب نگرانی‌هایی داشتیم اما با بارندگی‌های اخیر و اضافه‌شدن آب سد ماملو همه نگرانی‌ها بر طرف شده و آب کاملاً سالمی در اختیار مردم تهران قرار دارد.»
به گفته او، «با همکاری وزارت نیرو و ورود آب سد ماملو، کمبود آب و نگرانی‌ها برطرف شد. وضع آب چاه‌ها نیز تحت کنترل است، آب چاه‌ها تصفیه می‌شود و با نظارتی که بر وضع آب تهران وجود دارد، جای هیچ نگرانی نیست.»
معاون وزیر بهداشت در پایان حرف‌هایش تأکید کرده است که: «‌شایعات مطرح شده در مورد آلودگی آب تهران صحت ندارد و مستند نیست، بنابراین مردم با خیال راحت آب شرب تهران را مصرف کنند و حتی برای کودکان نیز می‌توان آب شرب تهران یا آب بطری را بعد از جوشاندن استفاده کرد.»
پس از او حسین‌ هاشمی، استاندار در پاسخ به رسانه‌ها درباره این‌که در شورای شهر موضوع غیراستاندارد بودن آب تهران مطرح شده و اعلام کرده‌اند شهروندان آب معدنی بخورند، گفت: براساس آخرین اطلاعات از سازمان استاندارد، آب شهر تهران سالم و استاندارد است. او تأکید کرد که مردم تهران نگران آلودگی آب نباشند چراکه اگر موردی باشد رسیدگی و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
این چندمین‌بار است که رحمت‌‎الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا حرف‌هایی می‌زند که برای اکثریت افراد جامعه نگران‌کننده است اما ساعاتی بعد یا روز بعد تکذیب می‌شود. همین چندی پیش بود که حافظی در یکی از جلسات شورا گفت که نیترات آب تهران آن‌قدر زیاد است که نوزادان سه‌ماهه را می‌کشد. این خبر برای تعداد گسترده‌ای از افراد جامعه به‌ویژه مادران نگرانی‌های جدی به دنبال داشت و خیلی‌ها از هم می‌پرسیدند حالا چه باید بکنیم؟ این خبر هم اما از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد و بعدها وزیر بهداشت به کنایه در پاسخ به اظهارنظر غیرکارشناسی گفت که اصلا نوزادان تا هفت ماهگی آب نمی‌خورند و شیر می‌خورند! و از این‌که افرادی با اظهارنظرهایی از این دست نگرانی را در جامعه رواج می‌دهند انتقاد کرد. حالا هم بحثِ آب است، آنچه حافظی دیروز در شورا گفته ساعاتی بعد تکذیب شده و در این میان مردم مانده‌اند با این سوال که بالاخره حرف‌هایی که رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌زند درست است؟ اگر درست است مستند به چه آزمایش‌ها و نتایجی است و باز هم اگر صحت دارد چرا ساعات بعد تکذیب می‌شود؟ اگر هم صحت ندارد، مسئولیت این شوکی که هر بار با چنین اظهارنظرهایی به جامعه وارد می‌شود با کیست؟ و اگر نیست آیا این حرف‌ها مصداقی از نشر اکاذیب به شمار نمی‌رود؟ چه کسی باید به نگرانی مردمی پاسخ بدهد که هر چند روز یک بار از زبان یکی از نمایندگان شورا حرف‌هایی شوک‌آور درباره آلودگی آب و انواع مسائل مرتبط با سلامت خودشان و خانواده‌هایشان می‌شنوند اما در روز بعد توسط مسئولان دیگر قویا تکذیب می‌شود؟ آنها سرانجام حرف کدام یک از مسئولان را باید باور کنند؟

آب پايتخت پاک است

ایرنا | مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر تهران درخصوص آلودگی آب تهران گفت: طرح چنین ادعاهایی اصلا درست نیست و بنده آلودگی آب تهران را تکذیب می‌کنم و در این‌خصوص آمادگی هرگونه مناظره علنی و غیرعلنی را دارم.  محمد پرورش گفت: بحث آب و کیفیت آن موضوعی نیست که در هر صورتی بتوان به آن ورود کرد زیرا هرگونه اطلاع‌رسانی نادرست باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.  او ادامه داد:  اگر شورای شهر تهران نگران آب تهران هستند، بارها اعلام کرده‌ایم که در یک جلسه علنی و با حضور رسانه‌ها گزارش جامعی را درخصوص کیفیت آب تهران ارایه دهیم.


تعداد بازدید :  333