شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
علی‌اصغر پورمحمدی به معاونت سیما منصوب شد
بازگشت یک مدیر محبوب به تلویزیون

زهرا نجفی| شبکه‌های رنگارنگ رسانه ملی مدت‌هاست مخاطبِ گذشته را ندارند، درواقع مدیران صداوسیما در این سال‌ها جز اضافه کردن تعدادی شبکه نتوانستند دستاورد جدیدی داشته باشند و در عین حال سرمایه‌گذاری‌ها برای ساخت برنامه‌ها و سریال‌های جدید هم در این اواخر با افت شدیدی مواجه شد چراکه تلویزیون اظهار می‌کرد بودجه‌ای ندارد و به همین دلیل تولید بسیاری از پروژه‌ها در نیمه راه متوقف شد. با این حال با آمدن محمد سرافراز، رئیس جدید سازمان صداوسیما شاید برای عده‌ای این امیدواری شکل گرفت که رسانه‌ ملی بتواند روزهایِ بهتری را از سر بگذراند، این‌که این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر؟ سوالی است که به این زودی نمی‌توان جوابِ آن را پیدا کرد؛ اما انتخابِ علی‌اصغر پورمحمدی، یکی از مدیران محبوب تلویزیون که بیش از 9‌سال مدیریت شبکه 3 را برعهده داشت، شاید در این میان نقطه‌
امیدوار کننده‌ای باشد.  
انتقاداتی که
 هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفت
علی‌اصغر پورمحمدی، همانند محمدرضا تخشید، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیما که به خاطر حاشیه‌های به وجود آمده برای سریال«سرزمین کهن» کمال تبریزی، از کار برکنار شد، جزو مدیران محبوب صداوسیما در بین هنرمندان است.  او از‌ سال 58 وارد سازمان صداوسیما شد و مدیریت واحد مرکزی خبر کرمان را برعهده گرفت، پس از آن به جبهه رفت و به تهیه گزارش‌های دفاع مقدس پرداخت. پورمحمدی در‌سال 61 به تهران آمد و سردبیری اخبار بامدادی، اخبار استان و شهرستان و اخبار شبکه 2 را عهده‌دار شد. در زمستان‌سال 62 در سمت مدیر گروه اجتماعی رادیو مشغول به کار شد. پورمحمدی در‌سال 73 در زمان مدیریت علی لاریجانی از رادیو به تلویزیون آمد و مدیریت گروه اجتماعی شبکه یک سیما را برعهده گرفت و تا راه‌اندازی شبکه 3 سیما او همزمان مدیریت گروه اجتماعی شبکه 3 را هم برعهده داشت و از ‌سال 79 مدیر شبکه تلویزیونی تازه تأسیس تهران شد. درنهایت از ‌سال 82 مدیر شبکه سه سیما شد و تا پاییز 91 به کار خود ادامه داد. اما پس از آن به خاطر انتقاداتی که به نحوه مدیریت علی دارابی - معاون قبلی سیما و تیم همراه او داشت- از سازمان صداوسیما رفت.
بازگشت یک مدیر محبوب
به سازمان صدا و سیما
پورمحمدی مدیر محبوبی در میان هنرمندان بود، زمانی که از مدیریت شبکه 3 کنار رفت برای او مراسم تقدیری گرفتند و هنرمندان زیادی ازجمله مهران مديري، كمال تبريزي، بهروز افخمي، حسن فتحي، فريدون جيراني، امين تارخ و غیره در این مراسم حاضر شدند. البته پورمحمدی تا آخرین دقایق هم بر انتقاداتش پافشاری کرد و در همان مراسم در سخنانی جنجالی خطاب به مدیر اسبق صداوسیما -عزت‌الله ضرغامی- گفت:  «حرف‌ها و گلايه‌هايي از جناب آقاي ضرغامي دارم. گلايه‌هايم را شب قبل از مراسم توديع در معاونت با ايشان مطرح كردم و حالا بخشي از آن گله را اينجا مطرح مي‌كنم:  گفتم آقاي ضرغامي شما 2‌سال است تلويزیون را ول كرديد. به شما گفتند شما كارتان به كار تلويزيون نباشد ما خيلي خوب اداره‌اش مي‌كنيم.  اما اينطور نيست. شما نبايد اجازه مي‌دادي در تلويزیون فردي كه زمان مدیریتش 2 نفر هم از او راضی نبودند، بر ما مسلط شود.  فردي كه قبلا رئيس حراست يك فروشگاه در شاه عبدالعظيم بوده نبايد به پورمحمدي، به پور‌حسين، به دكتر كرمي، به دكتر رستم‌وندي و...  دستور بدهد. نبايد جوري باشد در تلويزيون ما، بر يك عده مدير با تجربه، مومن، مسلمان و هنرمند يك آدم بي‌هنر مسلط شود.» او همچنین به این مسأله اشاره کرد که: «از مهندس ضرغامي درخواست كردم كه اگر مديري را مي‌خواهيم منصوب كنيم من نمي‌گويم امتحان هنر، امتحان عقل ازش بگيريم (تشويق حضار) دست نزنيد چون من يك موقع جو‌گير مي‌شوم، يك حرف‌هايي مي‌زنم كه براي خودم بد است.  شما كه مي‌رويد خانه‌هايتان يقه ما را مي‌گيرند! هرچند كه آقاي پورمحمدي رئيس بازرسي كل كشور باشند اما اين دليل نمي‌شود من از حاشيه امنيت بالايي برخوردار باشم!» پورمحمدی در اعتراض به مراسم تودیعی که مانع از برگزاری آن در سازمان شده بودند، گفت: «الان چرا ما در اين جلسه جمع شديم؟ چون عقل نبود. ما هميشه در نمازخانه‌ شبكه 3 كه به زور 150 نفر درش جا مي‌شود، جلسه توديع و معارفه مي‌گذاشتيم.  چرا بايد يك جوي بسازيم كه بگوييم اين آقا ممنوع است. مگر ما چه كار مي‌خواستيم بكنيم كه ممنوع بود. حتي در حد يك نوكر با ما برخورد نمي‌كنند. نوكر كه 20‌سال كار مي‌كند روزي كه مي‌خواهد برود يك قرآني، آبي مي‌گيرند كه آقا به سلامت.  مگر اينكه آدم دزد پدر سوخته‌اي باشد. مي‌گوييد اين آقا در شبكه ممنوع است. به روزنامه جام جم مي‌گوييد اسم اين آقا را ننويس.  با تك‌تك آدم‌ها تماس گرفتيد و گفتيد كه اگر برويد به اين جلسه فلان و بهمان مي‌شود. مگر ما مي‌خواهيم چه كار كنيم؟ اگر من پورمحمدي خودي نيستم پس كي ديگر خودي است؟»
ابراز خرسندی خشایار الوند، داریوش فرهنگ و امین تارخ از بازگشت پورمحمدی
حالا پورمحمدی در مقامی بالاتر به سازمان صداوسیما بازگشته، مقامی که مدت‌ها پیش به دارنده آن معترض و منتقد بود.  همین اتفاق موجی از امید را در دل هنرمندان به وجود آورده، خشایار الوند، فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با «شهروند» درباره این انتصاب گفت: «ما در زمان مدیریت آقای پورمحمدی در شبکه 3 سریال‌«شب‌های برره» را داشتیم، اگر حمایت‌های او نبود بیش از 25 قسمت نمی‌توانستیم این سریال را پیش ببریم.  او مدیر بسیار لایق و شجاعی است و جزو معدود مدیرانی است که به حوزه کارهای نمایشی اشراف کامل دارد. ما همه خوشحال هستیم که او به سازمان برگشته و مقامی را برعهده گرفته که می‌تواند در آن بسیار تأثیرگذار باشد.» الوند ادامه داد: «من شنیده‌ام او در اولین اقدامش می‌خواهد شوراهای متعددی را که بر ساخت سریال‌ها نظارت می‌کنند، تعطیل کند تا تنها یک شورا برای ساخت سریال‌ها و به صورت کلی کارهای نمایش تصمیم بگیرد. برای همین بسیار خوشحال شدم و امیدوارم سازمان با بازگشت او آینده روشنی پیدا کند.» داریوش فرهنگ، کارگردان و بازیگر هم از بازگشت پورمحمدی خوشحال است، او تأکید کرد: «پورمحمدی یک مدیر اجرایی فوق‌العاده است، تردید نکنید! اگر تلویزیون استقلال مالی خودش را پیدا کند، آقای پورمحمدی یک تحول اساسی در تولیدات تلویزیون که درحال حاضر زیر خط فقر است خواهد داد.» امین تارخ، بازیگر هم جزو کسانی است که بازگشت پورمحمدی را خوش‌یمن می‌داند، او با اشاره به این‌که انتخاب او به‌عنوان معاونت سیما بهترین انتخاب بود، گفت: «امیدوارم بازگشت او منشأ خدمات خوبی باشد. کما این‌که در زمان زمامداریش در شبکه 3، این شبکه محبوب‌ترین شبکه تلویزیون ایران بود.  او علاقه زیادی به عرصه فرهنگ و هنر دارد و تجربه‌ای که طی سالیان‌سال در شبکه 3 سیما به دست آورده، بسیار می‌تواند به او کمک کند.  خصوصا که صنعت سریال‌سازی ما این روزها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.»
در حال حاضر بسیاری از کارگردانان قدیمی شبکه نمایش‌خانگی را برای ساخت سریال‌های جدیدشان برگزیده‌اند، چون صداوسیما به آنها روی خوش نشان نداده و نتوانسته نظرشان را جلب کند.  در کنار اینها شبکه‌های ماهواره‌ای و کابلی با تولیدات توانسته‌اند مخاطبان فراوانی را به سمت خود بکشانند، به‌طوری که این روزها فصل‌های جدید‌ترین سریال‌های خارجی را به راحتی می‌توان تهیه کرد و دید.
همه اینها در کنار تولیدات ضعیف و تکراری صداوسیما باعث شده تا تلویزیون ایران از دوران محبوبیتش گذر کند و در رقابت با شبکه‌های خارجی بازماند.  با این حال تغییرات جدید در مدیریت سازمان صداوسیما شاید بتواند بهبودی برای این اوضاع نابسامان تلویزیون ایران باشد و مخاطبان را با آن
 آشتی دهد. 


تعداد بازدید :  437