شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
رئیس واحد امور تسلیحاتی صلیب سرخ:
ایرانی‌ها در پاکسازی مناطق آلوده به مین از جان مایه می‌گذارند

نمایندگان و مربیان ۶ استان مرزی کشور با حضور نماینده کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، دوره بازآموزی آگاهی از خطرات مین را در کرمانشاه آموزش می‌بینند.
در مراسم افتتاحیه دوره بازآموزی آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره بازمانده از جنگ تحمیلی، اریک تولسفن رئیس واحد امور تسلیحاتی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ژنو نیز با تأکید بر این‌که هدف برگزاری این دوره استفاده از تجربیات افراد حاضر و انتقال آن به افراد آسیب‌پذیر جامعه است، تصریح کرد: درحال‌حاضر در کشور ایران از تجهیزات پیشرفته‌ای برای خنثی‌سازی میادین مین استفاده می‌شود.
او افزود: پاکسازی میادین مین در ایران به‌صورت حرفه‌ای انجام شده و البته آنها در این کار نیز از جان مایه می‌گذارند.
تولسفن گفت: من مدت ۶‌سال است که در عرصه خنثی‌سازی مین فعالیت داردم و بخش عمده‌ای از این مدت را در ایران سپری کرده‌ام.
او خاطر‌نشان کرد: برگزاری دوره‌های بازآموزی آگاهی از خطرات مین توسط جمعیت هلال‌احمر از اهمیت زیادی برای کاهش آسیب‌ها و تلفات جانی برخوردار است.
تولسفن یادآور شد: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ایران از ۱۰‌سال قبل برنامه‌ای مشترک را درخصوص آموزش خطرات مواد منفجره باقی مانده از جنگ آغاز کرده‌اند.
اریک تولسفن با اشاره به این‌که انتقال این آموزش‌ها در همه جای جهان لازم و ضروری است، ادامه داد: امدادگران جمعیت هلال‌احمر به دلیل داشتن آگاهی بیشتر از چگونگی رویارویی با حوادث، می‌توانند مربیان خوبی برای انتقال مفاهیم به دیگر انسان‌ها و افراد جامعه بشری باشند.
او خاطرنشان کرد: آموزش‌دیدگان مربیان ارشدی هستند که در راستای ظرفیت‌سازی و انتقال مفاهیم می‌توانند گام‌های موثری بردارند.
عادل شفیعی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه نیز با اشاره به این‌که مرز مشترک کشور عراق با استان کرمانشاه ۳۲۰ کیلومتر است، بیان کرد: بیشترین آسیب و مخاطرات باقی مانده از جنگ‌تحمیلی متوجه استان مخصوصا شهرستان‌های مرزی همچون گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، پاوه و ثلاث باباجانی است و آگاهی از این‌گونه خطرات بسیار مهم است در همین راستا دوره‌های مختلفی جهت آموزش به افراد در زمان رویارویی با حادثه که از مهم‌ترین مسائل است، برگزار می‌شود.
وی افزود: مربیان شرکت‌کننده در این دوره در هریک از شهرستان‌های محل سکونت خویش آموزش‌های فرا گرفته را به افراد ساکن نیز آموزش خواهند داد.
شفیعی با اعلام این‌که بعضی از مین‌های خنثی‌نشده بر اثر حوادث طبیعی اکنون جابه‌جا شده‌اند، اذعان کرد: در مناطق آلوده به مین بیشترین خطر در کمین افراد روستانشین، عشایر کوچ‌نشین، دانش‌آموزان مناطق روستایی، زائران عتبات عالیات و بازدیدکنندگان از مناطق جنگی است که مربیان با استفاده از تجهیزات کمک آموزشی از قبیل ماکت مین، بروشورهای هشداردهنده و فلیپ چارت آموزش‌های لازم را در این خصوص به افراد خواهند داد.
او تأکید کرد: در سال‌های اخیر یک‌هزار و ۱۲۰ دوره با شرکت ۳‌هزار و ۸۰۰ تن و ۹دوره آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره مخصوص کودکان در کرمانشاه برگزار شده است.


تعداد بازدید :  290