شماره ۱۴۱۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
طرح کوچه‌گردان عاشق برای کمک به خانواده‌های نیازمند، امسال هم در شب‌های قدر برگزار می‌شود
نوزدهمین ‌سال «عاشقی»

شهروند| شب بیست‌ویکم ماه رمضان که بیاید، نوزدهمین طرح کوچه‌گردان عاشق جمعیت امداد دانشجویی جمعیت امام علی(ع) کلید می‌خورد؛ طرحی که هدفش شناسایی خانواده‌های نیازمند در مناطق محروم است. مردم از سراسر ایران جمع می‌شوند، کیسه‌های آذوقه را بسته‌بندی می‌کنند، ماشین‌های‌شان را همراه‌شان می‌آورند و شب‌های قدر، می‌رانند به سمت منطقه‌های محروم، مناطق حاشیه‌نشین و روستاهایی که مردم‌اش، برای زندگی در رنجند. کیسه‌ها، آذوقه یک‌ماهه آنهاست.
عسل نعمت‌الله‌زاده، مسئول طرح کوچه‌گردان عاشق، جمعیت امام علی(ع) است. او در گفت‌وگو با «شهروند» از جزییات اجرای امسال این طرح می‌گوید: «امسال هم مثل 18‌سال گذشته، قرار است طرح کوچه‌گردان عاشق در مناطق و محله‌های محروم ایران برپا شود، تمرکز امسال هم روی مناطق محروم‌تر است که شناسایی آن مناطق از قبل از ماه رمضان شروع شده و همچنان ادامه دارد.»
طرح کوچه‌گردان عاشق از شب بیست‌ویکم ماه رمضان شروع می‌شود و توزیع کیسه‌های آذوقه در شب‌های قدر ادامه دارد. امسال، تمرکز روی روستاهای محروم ایلام و جنوب کرمان و سیستان‌وبلوچستان و کردستان و مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب و جوانرود و ثلاث باباجانی است: «امسال قرار است کیسه‌های آذوقه به 9‌هزار برسد.‌ سال گذشته این تعداد بیشتر بود و به بالای 9‌هزار کیسه رسید، اما امسال به دلیل شرایط اقتصادی، احتمالا کیسه‌ها به همان 9‌هزارتا برسند.»
تنها روستاها نیستند که درگیر فقرند، خیلی از شهرها نیز هنوز با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند: «بررسی‌های ما نشان داد که بسیاری از محرومیت‌ها در داخل شهرها وجود دارد، به‌طوری که امسال عسلویه بوشهر هم جزو مناطق ما قرار گرفت.» به گفته نعمت‌الله‌زاده، مناطق روستایی هدف اصلی است و به تعداد کیسه‌های آذوقه، خانواده‌های نیازمند شناسایی می‌شوند. یک کیسه 10کیلوگرمی برنج، دو عدد روغن، یک‌کیلو گوشت، یک مرغ، یک کیلو عدس و نخود، یک کیلو قند، یک رب گوجه‌فرنگی نیم‌کیلویی، یک بسته خرما، یک بسته چیپس، دو ماکارونی، نیم‌کیلو چای، یک عدد تن‌ماهی و یکسری شوینده، محتوای کیسه‌های آذوقه است.
نعمت‌الله‌زاده می‌گوید: «مردم برای بسته‌بندی این کیسه‌ها، کمک می‌کنند و درنهایت با تلاش آنها و اعضای جمعیت کیسه‌ها بین خانواده‌ها توزیع می‌شود. حتی ما از ظرفیت وسایل نقلیه افراد هم استفاده می‌کنیم و در این میان افراد بومی هم به ما کمک می‌کنند.»
هدف اصلی اجرای طرح کوچه‌گردان عاشق، شناسایی محله‌های فقیرنشین و درگیرکردن خیران است: «تأمین نیازهای اولیه یک خانواده نیازمند، برای یک‌ماه، معرفی آنها به خیران و ایجاد پل ارتباطی میان آنها، ایجاد فرهنگ نوعدوستی و دگرخواهی در جامعه و امیدوارکردن خانواده‌های نیازمند، از اهداف اجرای طرح کوچه‌گردان عاشق است.» به گفته نعمت‌الله‌زاده، بردن یک کیسه آذوقه، می‌تواند راهی برای ایجاد اعتماد میان خانواده‌ها و خیران باشد: «ما از طریق این طرح، خانواده‌هایی که مشکلات فرهنگی و اجتماعی دارند را شناسایی می‌کنیم، با بچه‌ها ارتباط می‌گیریم و بعدش روی آنها فعالیت مددکاری انجام می‌دهیم.» اجرای این طرح اما برای جمعیت امام علی(ع)، نتایج زیادی داشته، یکی از آنها راه‌اندازی خانه ایرانی قصرقند در سیستان‌وبلوچستان است: «این خانه ایرانی یک‌سال پیش و در روند اجرای طرح کوچه‌گردان عاشق، تأسیس شد. ما در اجرای این طرح متوجه شدیم که آن منطقه بشدت آسیب دیده است و برای کودکان آنها، خانه ایرانی را راه‌اندازی کردیم. خیلی از خیران بعد از اجرای طرح، با اهالی آن منطقه ارتباط می‌گیرند و خودشان به‌طور مستقیم، برای کمک ورود پیدا می‌کنند.»
براساس اعلام این عضو جمعیت امام علی(ع) امسال نوزدهمین طرح کوچه‌گردان عاشق، برگزار می‌شود: «درحال ‌حاضر ما در تلاش هستیم تا منابع مالی تهیه این کیسه‌ها را تأمین کنیم و به حدود دو‌میلیارد تومان پول نیاز داریم، این اقدام درحال انجام است، از آنسو هم کمک‌های غیرنقدی را جمع‌آوری می‌کنیم.» آنهایی که تمایل به کمک‌های غیرنقدی دارند، می‌توانند به میدان محمدیه، خیابان مولوی غربی، رو‌به‌روی سه‌راه تختی، کوچه شهیدقفل‌سازان، نبش بن‌بست مهر علی، پلاک 3، خانه ایرانی مولوی بروند که از ساعت 9:30 صبح تا بعد از افطار کمک‌ها را جمع می‌کنند، یا اگر می‌خواهند کمک نقدی کنند، می‌توانند پول را به شماره حساب، 6104337770031308 به نام جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) واریز کنند.

 


تعداد بازدید :  575