شماره ۴۳۱ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان
صفحه را ببند
تاکید دبیرکل جمعیت هلال‌احمر:
همه استان‌ها باید امداد هوایی داشته باشند

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در همایش طرح آمایش پایگاه‌های امداد‌و‌نجات گفت: «نبود سامانه امداد هوایی باعث می‌شود نتوانیم در فرصت‌های طلایی به مصدومان خدمات ارایه کنیم.»
امداد هوایی جزو جدا‌نشدنی از عملیات امدادونجات محسوب می‌شود که ارزش و اهمیت آن در شرایط سخت کمک‌رسانی به مصدومان حوادث مشخص می‌شود. از ارزش امداد هوایی مثال‌های متعددی می‌توان زد. به‌عنوان نمونه، توزیع کمک در زمستان‌های سخت و در انبوه برفِ مناطق صعب‌العبور در میان مردمانی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند جز با امداد هوایی و بالگردهای امدادی امکان‌پذیر نیست. در کمک به گرفتاران در مناطق کوهستانی نیز این قضیه تکرار می‌شود.
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر روز گذشته در اختتامیه همایش طرح آمایش پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در بوشهر گفت: «امداد‌رسانی زمینی با توجه به جغرافیای پهناور کشور جوابگو نیست به همین دلیل تجهیز همه استان‌ها به سامانه امداد هوایی از برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر است.» در حال حاضر سازمان امدادونجات دارای 17فروند بالگرد امدادی و 14 آشیانه امدادی است. اما به نظر می‌رسد که این تعداد نیز برای پوشش امداد هوایی در کشور کافی نیست. موسوی افزود: «نبود سامانه امداد هوایی باعث می‌شود نتوانیم در فرصت‌های طلایی به مصدومان خدمات ارایه کنیم.» او اضافه کرد: «در این ارتباط برای امداد‌رسانی به‌موقع به مصدومان و انتقال آنان به مراکز درمانی در شرایط سخت، امسال استان بوشهر با توجه به حادثه‌خیز بودن به سامانه امداد هوایی مجهز می‌شود.» موسوی با بیان این‌که توسعه دانش تخصصی داوطلبان و مردم در زمینه امداد‌رسانی از وظایف جمعیت هلال‌احمر است، اظهار کرد:  برای تحول در جمعیت هلال‌احمر پورتال دانش برای ارایه آموزش‌های مجازی در استان‌ها از چندماه پیش راه‌اندازی شده و پورتال یادگیری به‌عنوان یکی از پورتال‌های مهم در جمعیت هلال‌احمر در حال راه‌اندازی است.
وی هدف از راه‌اندازی این پورتال‌ها را ارتقای دانش و آگاهی مردم، امدادگران و نیروهای تخصصی عنوان کرد. موسوی یادآورشد: «جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی از نظر ظرفیت دانشی جزو جمعیت‌های برتر دنیاست و این امر به‌عنوان برند ویژه جمعیت یاد  می‌شود.»
وی بیان کرد: «دانش مفید و بالا در جمعیت هلال‌احمر می‌تواند ما را از لایه سخت‌افزاری به لایه مرزافزاری در سطح فدراسیون جهانی سوق دهد.»
موسوی اضافه کرد: «یکی از مشکلات ما نداشتن آمایش مبتنی بر استانداردهای روز و آینده‌نگاری است که بر همین اساس پارسال در جمعیت هلال‌احمر مرکز ملی آینده‌نگاری برای دیده‌بانی و رصد حوادث آینده کشور برای بسیج جمعیت راه‌اندازی شده است.» وی یادآور شد: « استان بوشهر یکی از مناطق استراتژیک کشور است به همین دلیل نخستین طرح آمایش پایگاه‌های امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر کشور در این استان برگزار شد.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور گفت:  با توجه به استراتژیک بودن استان بوشهر پایگاه‌های امدادونجات این استان تقویت می‌شوند.»
موسوی افزود: «برای برپایی پایگاه امداد هوایی و استقرار بالگرد عملیاتی نیز که بتواند در خشکی و دریا مانورهای امدادونجات را انجام دهد برنامه‌ریزی شد.»
وی اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز آموزشی تخصصی امدادونجات دریایی کشور در بوشهر یکی دیگر از تصمیم‌های مهم این نشست دو روزه بود.
موسوی یادآور شد: «با معرفی استان بوشهر به‌عنوان متولی آموزش تخصصی دریایی امدادونجات کشور این استان علاوه بر ارایه خدمات داخلی این امکان را دارد که در سطح بین‌المللی به کشورهای عضو فدراسیون جهانی خدمات آموزشی و تخصصی ارایه کند.» نخستین کارگاه آموزشی طرح آمایش پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور با حضور مسئولان جمعیت به مدت 2روز در استان بوشهر برگزار شد.

 


تعداد بازدید :  358