شماره ۱۴۱۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
محدودیت‌های تازه ستاره و مربع‌های بانکی
هر کارت بانکی تنها یک بار در روز می‌تواند عملیات بانکی با * و # انجام دهد تراکنش زیر ۲‌هزار تومان ممنوع شد

شهروند| عملیات بانکی با ستاره و مربع محدودتر شد. بانک مرکزی اعلام کرد که هر کارت بانکی فقط یک بار در روز می‌تواند در بستر USSD یا همان ستاره و مربع‌ها تراکنش انجام دهد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بانک مرکزی هفته گذشته هم اعلام کرد که تراکنش زیر 2‌هزار تومان از طریق تراکنش‌های موبایلی ممنوع است. ستاره و مربع‌های بانکی که در ایران بسیار رایج هستند، در جهان فناوری منسوخ به شمار می‌آیند. این عملیات از نظر کارشناسان بانکداری الکترونیک بسیار ناامن است و به راحتی می‌تواند اطلاعات بانکی افراد را در اختیار باندهای کلاهبرداری قرار دهد.
تلفن‌همراه یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی افراد شده و در این شرایط یکی از امکاناتی که بانکداری الکترونیکی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، استفاده از کدهای ussd یا همان کدهایی است که با * شروع و با # تمام می‌شوند. با استفاده از این کدها، کاربر به راحتی و در فضایی ساده می‌تواند فعالیت‌هایی از قبیل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ و پرداخت قبوض را انجام دهد. کدهای ussd بدون استفاده از هیچ نرم‌افزاری روی گوشی تلفن‌همراه، ارتباط با بانک را با گرفتن چند عدد فراهم کرده‌اند.
بانک مرکزی با همین نگاه عملیات‌های بانکی با ستاره و مربع را در بهمن‌ماه ‌سال گذشته ممنوع کرد، اما اعتراض‌های زیادی به این موضوع انجام و قرار شد بانک مرکزی یک مهلت چهار ماهه به شبکه بانکی بدهد تا عملیات جدیدی را در بسترهای امن‌تر طراحی و جایگزین ستاره و مربع‌ها کند. حالا آن مهلت سر آمده است و هنوز معلوم نیست که شبکه بانکی قرار است برای پرداخت‌های کوچک چه آیتمی را جایگزین ستاره و مربع‌ها کند.
براساس ضوابط جدید بانک مرکزی، هر کارت بانکی فقط یک‌بار در روز برای خرید شارژ، بسته‌های اینترنت یا پرداخت قبض قابل استفاده است و در صورت نیاز به تراکنش برای خرید شارژ و غیره برای بار دوم باید از کارت بانکی دیگری استفاده شود، اما گفته شده است که بانک مرکزی این اقدام را با هدف جایگزینی اپلیکیشن‌های پرداخت و کیف‌های پول الکترونیک انجام داده است.
این تصمیم بانک مرکزی را می‌توان در راستای افزایش امنیت در مبادلات بدون کارت دانست. کما این‌که ارتقای امنیت در پرداخت‌های الکترونیکی شبکه بانکی حتی مورد توجه محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز قرار گرفته و وی اخیرا با اشاره به ٤٢‌میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز در فضای الکترونیکی و شکایت‌های مربوط به برداشت‌های غیرمجاز بانکی اظهار کرده بود: از شبکه بانکی می‌خواهم که به ارتقای امنیت در حوزه الکترونیک توجه ویژه داشته باشد. با توجه به فراگیری پرداخت الکترونیک باید روال به گونه‌ای باشد که اعتماد مردم به این حوزه خدشه‌دار نشود، زیرا اگر قرار باشد رونق اقتصادی در کسب‌وکارهای مجازی ایجاد شود، این اعتماد از عوامل مهم خواهد بود.
همچنین اخیرا مرکز ماهر از زیرمجموعه‌های سازمان فناوری اطلاعات در راستای ارایه توصیه‌های امنیتی به منظور مقابله با ریسک‌های امنیتی برنامک‌ها و حفظ امنیت و حریم خصوصی استفاده‌کنندگان، در حوزه بازارهای توزیع برنامه‌های گوشی‌های هوشمند درخصوص برنامه‌های موبایلی و فروشگاه‌هایی که این برنامه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، هشدار داده بود این فروشگاه‌ها باید از انتشار اپلیکیشن‌هایی که از بستر ussd برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کنند، خودداری کنند. گفتنی است این محدودیت در قالب پیام به مشتریان دریافت خدمات از کدهای دستوری اطلاع‌رسانی شده است.


تعداد بازدید :  161