شماره ۱۴۱۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

اظهارات جالب ماکرون درباره ماجرای استعفای حریری در عربستان
ایسنا| رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار داشت اگر فرانسه در بحران بازداشت سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در عربستان ورود نکرده بود، شاید الان جنگی در لبنان وجود داشت. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای «بی.اف.ام.تی وی» درباره دیپلماسی کشورش گفت: سفر من به ریاض جهت راضی کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای حل بحران حریری باعث شد لبنان از بحرانی خطرناک خارج شود. ماکرون افزود: «اگر صحبت‌های ما شنیده نمی‌شدند، چه‌بسا در این لحظه که صحبت می‌کنیم، جنگی در لبنان وجود داشت، این همان دیپلماسی فرانسه و اسلوب ما است، این همان چیزی است که در سفرم به ریاض برای دیدار با ولیعهد عربستان اتفاق افتاد و من از حریری دعوت کردم به فرانسه بیاید و همین امر لبنان را از بحرانی خطرناک نجات داد. به یاد دارم که نخست‌وزیر لبنان چند هفته‌ای در ریاض نگه داشته شده بود.» حریری در چهارم نوامبر گذشته به شکلی ناگهانی از ریاض استعفای خود را اعلام کرده و حزب‌الله و ایران را به کنترل لبنان متهم کرد، سپس بعد از دو هفته با میانجیگری فرانسه، ریاض را به مقصد پاریس ترک کرده و از آن‌جا نیز به بیروت بازگشت.

صدراعظم اتریش: آمریکا شریکی غیرقابل اعتماد می‌شود
ایسنا| صدراعظم اتریش ضمن اعلام این‌که آمریکا درحال تبدیل‌شدن به یک شریک غیرقابل اعتماد است، بر آمادگی کشورش برای میانجیگری بین روسیه و غرب تاکید کرد. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت: «آمریکا درحال تبدیل شدن به یک شریک غیرقابل اعتماد برای ما است. مهمترین مسأله این است که اروپا متحد بماند.» وی همچنین خواستار کاهش تنش بین مسکو و واشنگتن در بسیاری از موارد شده و بر آمادگی کشورش به‌عنوان میانجیگر بین روسیه و غرب تاکید کرد.

پامپئو در پی اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا: تعجب نکردم، ناامید شدم
ایسنا| وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم ونزوئلا برای اخراج دیپلمات‌های آمریکا گفت: واشنگتن از این تصمیم ونزوئلا ناامید شد اما تعجبی نکرد. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از تصمیم ونزوئلا مبنی بر خروج دیپلمات‌های آمریکایی از این کشور اتهامات وارده علیه آنها را رد کرد. پامپئو در پیامی در توییتر نوشت: «در پی تصمیم نیکولاس مادورو برای اخراج دیپلمات‌های‌مان، ما نیز دستور خروج دو دیپلمات ونزوئلایی از آمریکا را داده‌ایم. این اقدام ناامید‌کننده است، اما تعجبی ندارد. این رژیم به واسطه تلاش‌های ما برای کمک به مردم ونزوئلا مورد تهدید قرار گرفته است.» روز سه‌شنبه دولت ونزوئلا اعلام کرد که کاردار آمریکا در این کشور و همچنین یکی از دیپلمات‌های دیگر را دستور داده که از کشور خارج شوند. روز پنجشنبه وزارت خارجه آمریکا نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد که کاردار سفارت ونزوئلا و همچنین سرکنسول ونزوئلا کشور را ترک می‌کنند.

خبرنگار سی‌ان‌ان: ترامپ «دروغگویی بالفطره» است
ایسنا| خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان گفت دونالد ترامپ، رهبر آمریکاست، اما دروغگویی بالفطره است و دروغگویی بخش بزرگی از استراتژی تجاری او بوده و اکنون وی به‌عنوان فرمانده کل کشور به دنبال منحرف کردن عموم مردم است. برایان استلتر، یکی از خبرنگاران برجسته سی‌ان‌ان با انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: او یک دروغگو است. استلتر خطاب به مردم اعلام کرد: «من می‌دانم که چرا بسیاری از شماها می‌خواهید در اخبار از کلمه «دروغگو» استفاده شود، زیرا شما می‌خواهید که تایید کنیم آن‌چه را که همه ما می‌بینیم و آن این است که ترامپ مشکل صداقت دارد.» وی ادامه داد: «مردم از ما می‌خواهند این مسأله را شناسایی کنیم که این مشکل کشور را خراب می‌کند و مردم از ما می‌خواهند که دوباره فکر کنیم چگونه می‌توانیم دراین‌باره اقدام کنیم.»

عفو بین‌الملل خطاب به بن‌سلمان: دست از دورویی بردار!
ایسنا| مدیر کمپین‌های خاورمیانه در عفو بین‌الملل از مقامات عربستان خواست فورا فعالان حقوق بشر را بدون قید و شرط آزاد کنند. سماح حدید، مدیر کمپین‌های خاورمیانه در عفو بین‌الملل گفت: «بازداشت محمد البجادی، فعال برجسته حقوق بشر به مثابه تحول دیگری در راستای کمپین سرکوب فعالان حقوق بشر در عربستان است. محمد البجادی، فعال مبارزی در زمینه حقوق بشر بود و تنها به خاطر فعالیت مهمش هدف قرار گرفت.» وی افزود: «محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به ترویج اصلاحات خود ادامه می‌دهد، درحالی‌که تمامی کسانی را که از سیاست‌های او انتقاد کنند، بازداشت می‌کند. محمد بن سلمان باید این دورویی کامل را متوقف کند.»


تعداد بازدید :  413